افزایش طغیان‌ بیماری‌های اسهالی ناشی از آلودگی آب و غذا در خوزستان / مشاهده موارد مشکوک به هپاتیت A

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: در حال حاضر میزان مطلوبیت کلرسنجی آب در بهبهان ۴۴ درصد و در آغاجاری ۷۰ درصد است؛ در این شرایط، زمینه و بستر رشد میکروب وجود دارد.

دکتر سید مهدی حسین‌زاده در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (۲۸ آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی وضعیت کیفیت آب در استان باید همکاری بیشتری در خصوص  آهک‌پاشی جوهای روباز  مخصوصا در روستاها جهت کنترل بیماری‌ها انجام شود.
وی تصریح کرد: در پیک یک و دو بیماری‌ها، افزایش برخی بیماری‌ها را در استان خوزستان داشته‌ایم. همچنین طغیان‌های بیماری‌های اسهالی ناشی از آلودگی آب و غذا رو به افزایش بوده است.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: طغیان بیماری‌های منتقله از آب در غرب و شرق اهواز، هویزه و ماهشهر نیازمند نگاه ویژه‌ای است.
حسینی‌زاده با بیان اینکه موارد مشکوک به هپاتیت A در برخی شهرها مشاهده شده است، گفت: در سال جاری در شهرهای ایذه، کارون، هویزه و مسجدسلیمان موارد هپاتیت A مشاهده شده است. همچنین طغیان بیماری‌های روده‌ای امسال در منطقه ابوالفارس رامهرمز مشاهده شد که طغیان این بیماری‌ها قابل پیشگیری بود.
وی در خصوص درصد مطلوبیت میکروبی آب عنوان کرد: وضعیت میکروبی آب در چند شهر خوزستان مطلوب نیست و باید آبفای روستایی و شهری در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت آب در شوش مطلوب نیست و نگران‌کننده است. هر چند کیفیت کلرسنجی آب خوب است اما نیاز به مراقبت دارد.
حسینی‌زاده بیان کرد: همچنین میزان کلر باقی‌مانده در شهرهای حوزه دانشکده علوم پزشکی آبادان باید ارتقاء یابد. در حال حاضر مطلوبیت میکروبی آب در شادگان ۸۷ درصد است در حالی که وضعیت مطلوبیت میکروبی باید ۱۰۰ درصد باشد.
وی با تاکید بر لزوم کلرسنجی مستمر آب، عنوان کرد: وضعیت میکروبی آب در مناطق روستایی آبادان و شادگان مطلوب نیست.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر میزان مطلوبیت کلرسنجی در بهبهان ۴۴ درصد و در آغاجاری ۷۰ درصد است؛ در این شرایط، زمینه و بستر رشد میکروب وجود دارد.
حسینی‌زاده با تأکید بر لزوم لایروبی و آهک‌پاشی جوهای روباز، گفت: آهک‌پاشی و لایروبی جوی روباز بسیار اهمیت دارد زیرا ارتباطی بین وضعیت لایروبی و شهرهایی که دچار مشکل هستند، دیده شده است.
وی با اشاره به اهم مشکلات تأسیسات آبرسانی روستایی گفت: اکثر تأسیسات آبرسانی قدیمی هستند. زیرساخت‌ها فرسوده هستند و حوضچه‌های آب، شبیه برکه هستند تا حوضچه تصفیه آب.
سرپرست مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد:‌ کمترین تعلل موجب طغیان بیماری‌ها می‌شود، همانگونه که مشاهده شد که تعلل موجب طغیان بیماری در ابوالفارس شد.
مطالب پیشنهادی