آلاینده خوزستان روی گرده گیاهان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس اندیشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روی گرده‌های گیاهان، آلاینده‌های ناشی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع فلزی وجود دارد.

 گودرزی در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (۲۸ آبان ماه) در استانداری خوزستان، برگزار شد، اظهار کرد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روی گرده‌های گیاهان، آلاینده‌های ناشی از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع  فلزی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به نقش آلاینده‌های خروجی از صنایع در افزایش تحریک‌پذیری و نقش سینرژیست این آلاینده‌ها، پیشنهاد می‌شود فعالیت صنایع در فصل پاییز و قبل از شروع بارندگی تا حد ممکن کاهش یابد و یا اینکه فلرهای صنایع استان خوزستان به دستگاه‌های کنترل آلایندگی هوا مجهز شوند.

گودرزی با بیان اینکه حوادث تنفسی در فصل پاییز در اهواز ارتباط بیشتری با گرده‌های گیاهان را  نشان می‌دهد، گفت: گرده‌های گیاهی در فصل پاییز و اسپور قارچ‌ها در فصل زمستان می‌توانند به عنوان عامل آلرژی و مخاطرات در شهر اهواز مطرح باشند.

رییس اندیشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: بر اساس تحقیقات علمی، علائم بالینی بیماران مراجعه‌کننده با مشکلات تنفسی در خوزستان  با علائم بیماران مواجه‌شده با باران اسیدی مطابقت ندارد.

وی گفت: همچنین حوادث تنفسی در شهر اهواز را نمی‌توان به بالا بودن مقادیر گرده‌های ناشی از علف‌های هرز ارتباط داد زیرا علف‌های هرز از نظر جنس و گونه دستخوش تغییرات نشده‌ و از قدیم وجود داشته‌اند.

گودرزی عنوان کرد: افزایش موارد مراجعه به بیمارستان‌ها را باید به تغییرات ایجادشده در گونه‌های درختی ارتباط داد به صورتی که در مقایسه بین درختان کهور و کنوکارپوس، پیک گرده افشانی کهور در زمستان و کنوکارپوس در پاییز است بنابراین ارتباط بیشتری با کونوکارپوس دارد.

 رییس اندیشگاه سلامت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سنگین‌ترین و قابل توجه‌ترین هرس درخت کنوکارپوس در سال ۹۶ انجام شد که تقریبا ۳۰۰ هزار اصله درخت هرس شد و کمترین میزان مراجعه نیز در همین سال رخ داد.

مطالب پیشنهادی