طاق زیرزمین قصر تاریخی حمیدیه براثر بارش ریزش کرد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمیدیه گفت :بر اثر بارش های اخیر در شهرستان حمیدیه و مجاورت این بنای تاریخی با رودخانه کرخه ، بخشی از طاق زیر زمین این اثر تاریخی فرو ریخته است .

حسن بهداد اظهار داشت : قصر تاریخی حمیدیه در سالهای گذشته به صورت مختصر مرمت شده، که البته کمک چندانی به آن نشده است و برای جلوگیری از تخریب بیشتر آن نیاز به نگاه استانی داریم تا این اثر ملی و منطقه ای را حفظ کنیم.
وی از تخریب سقف اندرونی زیر زمین این بنا گفت و افزود: بنای تاریخی حمیدیه در حال حاضر بدون سقف می باشد و فقط دیوارها و زیر زمین این بنا سالم مانده است که باید هرچه سریعتر برای حفظ و نگهداری آن اقدام کرد.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمیدیه با اشاره به محوطه وسیعی که در اطراف این بنای تاریخی وجود دارد، بیان کرد : از این فضا که اکنون تبدیل به پارکینگ خودروهای سنگین سازمان آب و برق حمیدیه شده می توان به عنوان فضای تفریحی و نیز برای رونق صنایع دستی و گردشگری استفاده کرد.
بهداد بهترین کاربری ممکن برای قصر تاریخی حمیدیه را موزه مردم شناسی عنوان کرد و گفت : فضای این قصر باتوجه به مساحت ، قدمت تاریخی و نیز وجود برخی از آثار جنگ تحمیلی ، به خوبی می تواند به موزه ای گرشگری ویژه جنگ تبدیل شود .
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰درصد این بنا تخریب شده، ادامه داد: این اثر هر چه سریعتر باید در اختیار میراث فرهنگی قرار بگیرد و با حمایت استانداری و سازمان میراث فرهنگی در جهت حفاظت و ترمیم و بازسازی آن اقدام شود، در غیر اینصورت بنای تاریخی ۱۰۰درصد تخریب خواهد شد .
به گزارش ایرنا مشهورترین اثر تاریخی حمیدیه، قصر حمیدیه (کوشک حمیدیه) است که به شماره ۳۹۸۰ در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این قصر مربوط به ‘عبدالحمید’ پسر شیخ خزعل بوده و اواخر دوره قاجار- اوایل دوره پهلوی است و دارای چند قسمت است از جمله بنای مرکزی، بنای زیرزمینی، بنای آبرسانی، بنای جنوب شرقی، برج دیده بانی و دیگر تاسیسات است که برخی از آنها از بین رفته اند.
شهرستان حمیدیه در جنوب غربی خوزستان و ۲۵ کیلومتری مرکز استان قراردارد .

مطالب پیشنهادی