دفع آب های سطحی جزو اولویت های شهرداری اهواز نیست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری اهواز با اشاره به آبگرفتگی اغلب معابر و محله های اهواز در بارندگی اخیر گفت: ساماندهی آب های سطحی، جزو اولویت های شهرداری این کلانشهر نیست.

باران پائیزی، طی چند ساعت دوباره اهواز را فلج کرد. پیش از این شهرداری مدعی بود که ظرفیت تحمل ۲۰ میلیمتر بارندگی را دارد، این در حالیست که امروز با ۱۴٫۷ میلیمتر بارش، اغلب خیابان های اهواز به زیر آب رفته است.
در حالی که شهروندان، به ویژه دانش آموزان، امروز را مانند هفته گذشته با زحمت و مشکل بسیار در شهر تردد کردند، ستاد مدیریت بحران شهرستان اهواز هنوز چاره ای برای این مساله نیندیشده است. مسئولان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز، نیز امسال همچون سال های گذشته، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه می روند.
سرپرست معاونت عمرانی فرمانداری اهواز با اشاره به آبگرفتگی اغلب معابر و محله های اهواز در بارندگی اخیر گفت: ساماندهی آب های سطحی، جزو اولویت های شهرداری اهواز نیست.
علی بویری اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه دفع آب های سطحی اهواز را بیش از هشت هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: شهرداری توان تامین این اعتبارات را برای اجرای شبکه ندارد.
وی با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ نقطه بحرانی آبگرفتگی در اهواز، تصریح کرد: شهرداری اهواز باید هر سال مقداری اعتبار برای اجرای شبکه دفع آب های سطحی در نقاط بحرانی اختصاص می داد، اما در سال های گذشته هیچ طرح ویژه ای در این زمینه نداشته و با توجه به مشکلات درآمدی، امور نگهداری و عمرانی شهر اهواز، ساماندهی آب های سطحی اصولا جزو اولویت های شهرداری نبوده است.
بویری گفت: دفع آب های سطحی وظیفه شهرداری است، این در حالیست که شهر اهواز فاقد کانال و سیستم جمع آوری آب های سطحی است و به ناچار باید از شبکه فاضلاب برای دفع آنها استفاده شود، از سوی دیگر شبکه فاضلاب شهر به دلیل قدمت و فرسودگی، گنجایش و توان عبور این حجم از آب های سطحی را ندارد.
معاون برنامه ریزی فرماندار اهواز همچنین گفت: جلسات ستاد مدیریت بحران اهواز برای کاهش مشکلات آبگرفتگی از اواخر تابستان امسال آغاز شده و تا کنون به صورت ماهانه، قبل از بارندگی برگزار می شود که در آن وظایف و تعهدات دستگاه ها (به ویژه شهرداری و آبفا) به تصویب می رسد.
وی اضافه کرد: بخشی از تعهدات دستگاه ها از جمله استفاده از امکانات از قبیل موتورپمپ ها و نیروی انسانی عملی شده است، با این حال بخشی از تعهدات نیز به طور کامل محقق نشده است که لایروبی شبکه فاضلاب از آن جمله بوده است به طوری که بخش عظیمی از ریزش ها و گرفتگی شبکه فاضلاب هنوز هم وجود دارد.

*دفع آب های سطحی اهواز، برنامه ندارد
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد شهرداری در زمینه آبگرفتگی معابر و محله های مسکونی اهواز در بارندگی، خواستار ارائه طرح و برنامه جامع برای جمع آوری و ساماندهی آب های سطحی شد.
جواد کاظم نسب الباجی اظهار داشت: بر اساس گزارش های که از مناطق اهواز دریافت کردیم، در بارندگی های اخیر همه محله های این کلانشهر، اعم از مناطق حاشیه و کم برخوردار و یا مناطق برخوردار، دچار آبگرفتگی شده است.
به گفته وی، مناطق حاشیه اهواز امروز به شدت دچار آبگرفتگی بوده و وضعیت ناراحت کننده ای از این بابت داشته اند و شهروندان به ویژه دانش آموزان امکان تردد نداشتند.
وی آبگرفتگی معابر را مشکل هر ساله شهر اهواز دانست و افزود: متاسفانه شاهد هستیم که شهرداری و شورای شهر اهواز برای معضل آبگرفتگی چاره اندیشی و پیش بینی نمی کنند و فقط در زمان بارندگی است که وارد عمل می شوند، که این مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست.
کاظم نسب درباره ادعای شهرداری اهواز مبنی بر کمبود اعتبارات برای اجرای طرح ساماندهی آب های سطحی نیز گفت: شهرداری تا کنون طرحی را ارائه نکرده و برای آن درخواست نداشته تا نمایندگان مجلس بتوانند آن را پیگیری کنند.
وی تاکید کرد: فرمانداری اهواز باید معاونت امور مجلس را راه اندازی کند، زیرا مسائل این کلانشهر به عنوان مرکز استان مربوط به ۱۸ نماینده خوزستان می شود، نه تنها سه نماینده اهواز.
این نماینده مجلس اظهار داشت: درباره وضعیت آبگرفتگی و فاضلاب اهواز با جانباز، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت وگو کرده و قرار است روز دوشنبه آینده در سفر وزیر نیرو و معاون اول رئیس جمهوری به اهواز برای افتتاح تصفیه خانه شرق این مساله طرح و بررسی شود.

مطالب پیشنهادی