راه‌اندازی دهکده گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان از راه‌اندازی دهکده گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند خبر داد.

  شکرالله سلمان‌زاده ظهر امروز در نشست خبری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: شاید مهم‌ترین اتفاق شکل‌گرفته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل نظام سلامت بوده تا ارائه مراقبت‌های ارائه سلامت به دورترین نقاط کشور فرستاده شود، در سال‌های ابتدایی انقلاب، علت اصلی مرگ و میر بیماری‌های واگیر بود که به کمک نظام شبکه سلامت این بیماری‌ها ریشه‌کن شد.سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه بعد از گذشته دهه، در حل حاضر دچار گذار اپیدمئولوژیک و شیفت جمعیت شده‌ایم، افزود: در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت در روستا و ۸۰ درصد در شهرها ساکن هستند.

وی بیان کرد: اتفاق مهم سال‌های اخیر در حوزه سلامت شکل‌گیری طرح تحول نظام سلامت بوده است که دستاوردها و تحولات بسیار خوبی را هم در حوزه بهداشت و هم درمان ایجاد کرده است.

سلمان‌زاده تصریح کرد: در حوزه درمان اقداماتی همچون ارتقا هتلینگ، بازسازی بخش‌های فرسوده، راه‌اندازی بخش‌های جدید، افتتاح اورژانس‌ها، احداث درمانگاه‌های تخصصی، راه‌اندازی بلوک‌های پیشرفته زایمان، ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، کمک به ماندگاری پزشکان متخصص در منطقه و راه‎‌اندازی بخش‌های سی‌تی‌اسکن و ام‌آرآی اجرایی شده است.

وی به برخی اقدامات صورت‌گرفته‌ در حوزه بهداشت بعد از اجرایی شدن طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی پایگاه‌های سلامت حاشیه شهرها، مراقبت‌های سلامت در شهرها، ارائه بسته‌های خدماتی سلامت در رده‌های سنی مختلف و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام افراد جامعه از جمله این دستاوردها بوده است.

وی همچنین از احتمال بسیار افتتاح کلینیک ویژه آبادان، مرکز تشخیص سرپایی غربالگری سرطان، مرکز بهداشتی درمانی امام رضا(ع) آبادان، مرکز بهداشتی درمانی طویجات خرمشهر، ساختمان مرکز بهداشت و ستاد شبکه بهداشت و درمان شادگان، لابی بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر، زمین چمن مصنوعی ستاد شبکه خرمشهر، پایگاه شهری شادگان و اورژانس جاده‌ای خوردورق؛ در ایام الله دهه فجر خبر داد.

سلمان‌زاده با بیان اینکه در تمامی مبادی ورودی مرزی محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان جایگاه مراقبت سلامت وجود دارد اضافه کرد: در این مبادی چند سندروم اصلی به صورت شبانه‌روزی غربالگری می‌شوند تا مشکلی برای ورود بیماری به منطقه نداشته باشیم.

وی از افتتاح دهکده گردشگری سلامت در منطقه گفت و افزود: در این دهکده خدمات سلامت به تمامی شهروندان و گردشگران ارائه خواهد شد.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد: ما عقیده داریم زمانی که گردشگر وارد منطقه می‌شود تمامی حوزه‌های منطقه توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در دهکده گردشگری سلامت مجموعه خدمات درمانگاهی تخصصی، فوق تخصصی، خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی و آزمایشگاهی ارائه خواهد شد که در صورت اینکه همکاری لازم با ما صورت بگیرد احتمال بهره‌برداری از آن تا پایان سالجاری ممکن است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: حتی یک درصد آلودگی میکروبی آب برای ما قابل قبول نیست و ظاهر و طعم آب نیز باید مناسب باشد و ایمان داشته باشید در این خصوص هیچ سهل‌انگاری از سوی حوزه سلامت صورت نگرفته است.

دکتر سلمان‌زاده در ادامه تصریح کرد: مرکز تخصصی قلب خرمشهر یکی از مراکز منحصر به فرد خواهد بود که نمونه آن در استان خوزستان وجود ندارد، زمانی که من فعالیتم را در دانشکده علوم پزشکی آبادان آغاز کردم این پروژه متوقف شده بود و بعد از برگزاری جلساتی با منطقه آزاد اروند که جا دارد از همراهی و همکاری ایشان نهایت قدردانی را داشته باشم، با تعویض مشاور کار از سرگرفته شد و امیدوار هستیم که در صورت همکاری لازم در اواخر نیمه اول سال آینده شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

سلمان‌زاده اضافه کرد: پروژه شهروند سالم را در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان به صورت جدی دنبال می‌کنیم و در این خصوص تقاضای برگزاری جلساتی با شهرداری نیز داشته‌ایم. در این مبحث موضوع تبلیغات شهری با مضمون آموزش‌های سلامت‌محور را پیگیر خواهیم بود به خاطر اینکه شاه‌کلید مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر خود مراقبتی است.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان افزود: در پروژه شهروند سالم ترویج خودمراقبتی و افزایش دانش عمومی سلامت را دنبال خواهیم کرد و پیشرفت در این پروژه مستلزم آن است که ارتباط خوبی را با مردم داشته باشیم و رسانه‌ها نیز در این فضا کمک حال ما خواهند بود.

وی همچنین از راه‌‎اندازی اتوبوس‌های مروج سلامت برای آموزش‌های عمومی این حوزه خبر داد.

سلمان‌زاده در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به روند تبدیل دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه، گفت: مقدمات لازم برای تبدیل شدن به دانشکاه ایجاد شده است و زیرساخت‌ها برای روی دادن این مهم مهیاست ولی در یکی دو سال گذشته قانونی مصوب شد که با توجه به اینکه ما در بحث آمایش سرزمین جزو قطب چهار هستیم، اجازه شکل‌گیری دانشگاه جدید داده نمی‌شود.

وی در همین خصوص افزود: البته با توجه به قرار گرفتن دانشکده علوم پزشکی آبادان در منطقه آزاد اروند و جذب دانشجوی رشته پزشکی، با همراهی نمایندگان منطقه در مجلس به صورت جدی و مستمر پیگیر تبدیل شدن به دانشگاه هستیم که امیدوار هستیم در نهایت این موضوع با همکاری و همراهی همه محقق شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: با وجود تغییرات نرخ ارز اخیر موضوع اضافه شدن آمبولانس دریایی، هوایی و آمبولانس‌های جدید را نیز به همراه سازمان منطقه آزاد اروند دنبال می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که این آمبولانس‌ها با نرخ ارز دولتی خریداری شوند.

مطالب پیشنهادی