رشته‌های موردنیاز منطقه آزاد اروند و کشورهای مجاور شناسایی می‌شوند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: طرحی را شروع کرده‌ایم و در حال بررسی هستیم که رشته‌هایی را ایجاد کنیم که مورد نیاز منطقه آزاد اروند و کشورهای مجاور منطقه باشد و درصدد هستیم مرکزی تاسیس کنیم که دانشجویان در این رشته‌ها تحصیل کنند.

لطف‌الله خواجه‌پور اظهار کرد: در سال گذشته یکی از تلاش‌های دانشگاه این بود که پژوهش‌های دانشگاه مساله محور باشد؛ یعنی بتواند در منطقه مساله‌ای را حل و نیازی را رفع کند.
وی افزود: در این راستا قراردادهایی با اعضای هیات علمی بسته‌ایم تا طرح‌های پژوهشی به شکل کاربردی بتواند نیازهای سازمان‌ها و صنایع مختلف را در منطقه رفع کند. برای اینکار نیازسنجی کرده و نیازهای پژوهشی صنایع را بررسی کردیم و اولویت کاری ما این نیازها قرار گرفت. بر همین اساس قراردادهای پژوهشی را مصوب کردیم که اکنون در حال اجرا هستند و مبلغ یک میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته‌ایم.
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تصریح کرد: اکنون تعداد طرح‌های کاربردی در دست اجرا ۳۶ مورد، تعداد طرح‌های درون‌دانشگاهی ۵۲ مورد و تعداد طرح‌های برون‌دانشگاهی با سازمان‌های مختلف ۱۳ مورد در دست اجرا است که این طرح‌ها در سال ۹۷ ادامه پیدا می‌کنند.
خواجه‌پور ادامه داد: همچنین تعداد مقالات منتشر شده در مجلات ۲۲۱ مورد و تعداد همایش‌های بین‌المللی داخلی و خارجی ۱۱۳ مورد بوده و یک کنفرانس نیز توسط دانشگاه برگزار شده است.
شناسایی رشته‌های موردنیاز منطقه آزاد اروند و کشورهای مجاور
وی تصریح کرد: در بخش آموزش برنامه‌هایی از جمله برنامه راهبردی دانشگاه تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار است که در این راستا پیش‌بینی ایجاد رشته‌های مورد نیاز را کرده‌ایم.
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: طرحی را شروع کرده‌ایم که در مراحل ابتدایی آن و در حال بررسی هستیم که رشته‌هایی را ایجاد کنیم که مورد نیاز منطقه آزاد اروند و کشورهای مجاور منطقه باشد که این طرح با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز انجام می‌شود. درصدد هستیم مرکزی تاسیس کنیم که دانشجویان در این رشته‌ها تحصیل کنند.
خواجه‌پور افزود: هدف از این کار بومی‌گزینی بوده است که این دانشجویان از خوزستان و کشورهای منطقه به ویژه کشور عراق باشند. این کار از سال گذشته به شکل طرح آغاز شده تا این مرکز با مشخص شدن روند کار برای نیروهای بومی موردنیاز، تاسیس شود. اکنون نامه‌هایی به سازمان‌ آب و برق، فرمانداری‌ها و… ارسال کردیم که رشته‌های مورد نیاز خود که نیروی متخصص در این منطقه ندارند را به ما اعلام کنند تا نیاز منطقه را رفع کنیم.
همکاری با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی به دانشجویان
وی با بیان اینکه تلاش ما در سال گذشته و امسال این است که بیشتر به بعد کیفیت آموزشی و همچنین مهارت‌آموزی نیروهایی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، توجه شود، گفت: درصدد هستیم با اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان برای برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی دانشجویان وارد مذاکره شویم تا دانشجویان مهارت‌هایی یاد بگیرند که متناسب با رشته آن‌ها است و در آینده بتواند به آن‌ها کمک کند.
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: این برنامه در سال گذشته به شکل همکاری با مراکز فنی و حرفه‌ای آبادان انجام شد که برای دانشجویانی که علاقه‌مند بودند دوره‌هایی ببینند، این تسهیلات فراهم شد و این کار امسال به صورت منسجم‌تر ارایه خواهد شد.
خواجه‌پور با اشاره به فعالیت‌های عمرانی دانشگاه، عنوان کرد: در خصوص مهمترین فعالیت‌های عمرانی دانشگاه در سال گذشته می‌توان به افتتاح دانشکده منابع طبیعی دریا اشاره کرد که کمک زیادی به بخش آموزشی و پژوهشی دانشگاه کرد. قرارداد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه که سال‌ها معطل مانده بود نیز برای ادامه کار منعقد شد تا تکمیل شود. همچنین تاسیسات لوله‌کشی گاز دانشگاه در سال گذشته احداث شد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.