مناطق آزاد مناطقی برای ورود کالای قاچاق

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون خانه صنعت و معدن ایران گفت:‌ در مناطق آزاد رسالت این بود که مرکزی برای صادرات کالا، اشتغال و تولید باشند و به توسعه صادرات کمک کنند اما اکنون عملکرد آن‌ها اینگونه نیست و برخلاف رسالت اصلی خود عمل می‌کنند.

بیژن پناهی زاده در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار کرد: ‌طبق برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای مناطق آزاد، قرار بود این مناطق در کشور به عنوان مراکزی برای کمک به تولید، اشتغال و ارزآوری تبدیل شوند اما این مناطق به محلی برای واردات، تبدیل شده‌اند.

وی افزود: در مناطق آزاد به دور از چشم مسئولین این مناطق، کالای قاچاق وارد می‌شود و با توجه به ارتباطاتی که شبکه‌های قاچاق دارند، ‌راه‌های فرار را به خوبی می‌شناسند.

پناهی‌زاده تصریح کرد: ‌شبکه‌های قاچاق در کشور بسیار قوی هستند و مسئولان مناطق آزاد علیرغم نظارت‌هایی که در این زمینه‌ انجام می‌دهند، باید راهکارهای مقابله با این پدیده را تقویت کنند و همچنین بیشتر به حمایت از تولید و صادرات بپردازند.

وی گفت: باید نظارت‌ها را در زمینه کالای قاچاق و شبکه‌های قاچاق در کشور افزایش داد و می‌توان با مکانیزه کردن سیستم‌های گمرکی به این امر کمک کرد.

پناهی‌زاده با اشاره به این نکته که باید با قاچاقچیان سیستماتیک مبارزه کرد، عنوان کرد:‌ طبق گزارشات بیشترین کالای قاچاق از بنادر بوشهر و بندر عباس و از طریق گمرک‌هایی که در آنجا نظارت وجود ندارد اتفاق می‌افتد اما در استان خوزستان قاچاقچیان در سطح خرد فعالیت می‌کنند و قاچاق سیستماتیک وجود ندارد.
وی با بیان اینکه قاچاق در استان خوزستان سیستماتیک نیست اما شبکه‌های قاچاق فراوانی در کشور فعال هستند، خاطرنشان کرد: ‌در سطح استان کالای خارجی زیادی می‌بینیم که از مبادی‌های مختلفی وارد استان می‌شوند و باید در زمینه مصرف کالاهای خارجی و سوق به سمت کالای ایرانی فرهنگ‌سازی شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.