پتروشیمی امیرکبیر از آغاز تاکنون بیست سال خدمت و مجاهدت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به مناسبت بیستمین سالگروز تاسیس شرکت پتروشیمی امیرکبیر برآن شدیم طی گفت‌و‌گویی با مهندس سعید سلیمانی رئیس مجتمع مروری بر این مسیر پر فراز و نشیب ۲۰ ساله پتروشیمی امیرکبیر از آغاز تاکنون داشته باشیم، در این گفت‌و‌گو با محوریت قرار دادن نیروی انسانی، به ترتیب به تشریح نحوه راه‌اندازی واحدهای مختلف این مجتمع بزرگ تولیدی خواهیم پرداخت.

در ادامه، مسیر توسعه این شرکت بلند آوازه در صنعت پتروشیمی و موانعی که در این مسیر به  دست مهندسان توانمند ایرانی پشت سر گذاشته شد، نیز بیان می‌شود.

۱۲ بهمن ماه سالگرد تاسیس شرکت پتروشیمی امیرکبیر است. شرکت پتروشیمی امیرکبیر ششمین الفین داخل کشور را تامین می‌کند که از تاریخ ۱۳۷۷ کارهای نصب و ساختمان این شرکت آغاز شد. شرکت پتروشیمی امیرکبیر به مساحت ۵۵ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر واقع شده است و اولین شرکت پتروشیمی است که در این منطقه ساخته شده و به تولید رسیده است.

راه‌اندازی واحد HD و ترکیب نیروی انسانی این واحد:

درباره ترکیب نیروهای شرکت پتروشیمی امیرکبیر همان‌طور که بیان شد، استخدام این نیروها و کارشناسان از سال ۷۷ شروع شد که در واقع اولین نیروهایی بودند که برای راه‌اندازی واحد HD آموزش و تربیت شدند. کل نیروهایی که سال ۷۷ استخدام کردیم از سال ۸۱ در واحد HD ما مشغول به کار شدند و واحد HD در سال ۸۲ به حول و قوه الهی به تولید رسید.

HD اولین واحد شرکت پتروشیمی امیرکبیر واحد یا همان واحد پلی‌اتیلن سنگین است که در اوایل سال ۱۳۸۲ یا دقیقاً فروردین ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد که ظرفیت این واحد طبق طراحی ۱۴۰ هزار تن محصول پلیمری HD در سال می‌باشد. به همین منظور شرکت پتروشیمی امیرکبیر از سال ۱۳۷۷ شروع به استخدام نیروهای کارشناس و تکنسین خود برای راه‌اندازی این واحد نمود و کسانی که استخدام شدند به‌صورت کارآموز به شرکت‌های پتروشیمی مستقر در سایر استان‌های ایران فرستاده شدند و این کارآموزان به مدت ۴-۳ سال در سایر شرکت‌های پتروشیمی مشغول کارآموزی بودند و پس از آن از سال ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۰ به بعد وارد شرکت پتروشیمی امیرکبیر شدند و از سال ۸۲ با توجه به آموزش و تعلیماتی که دیده بودند کار راه‌اندازی واحد HD امیرکبیر را شروع کردند.

گامی بلند در راه‌اندازی واحد الفین:

پس از آن با توجه به اینکه شرکت پتروشیمی امیرکبیر در آن سال هنوز یک شرکت دولتی محسوب می شد از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی یا همان NPC اقدام به جذب نیرو برای سایر واحدها از جمله واحد الفین خود کردیم که از طریق آزمون‌های ورودی که توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می‌شد، امیرکبیر نسبت به جذب نیروهای مورد نیاز اقدام کرد که نهایتاً در سال ۱۳۸۴ توانستیم با استفاده از نیروهایی که از طریق NPC جذب کرده بودیم واحد الفین را راه‌اندازی کنیم.

به موازات سایر واحدهای پتروشیمی امیر کبیر نیز در مسیر ساختمان و نصب قرار داشتند و پس از آن واحد الفین امیر کبیر که ششمین واحد الفین در ایران است در اواخر سال ۱۳۸۴ به تولید رسید.

از اواخر سال ۱۳۸۴ تا اوایل سال ۱۳۸۵ شرکت پتروشیمی امیرکبیر با فروش سهام خود از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شد. بنابراین از سال ۱۳۸۵ به بعد جذب نیرو توسط خود شرکت پتروشیمی امیرکبیر صورت گرفت که در قالب قراردادهای تامین اجتماعی شرکت پتروشیمی امیرکبیر در مواردی که نیاز بود اقدام به جذب نیروهای مورد نیاز خود کرد. به همین دلیل در حال حاضر نیروهای رسمی ما ترکیبی از نیروهای استخدامی وزارت نفت و تامین اجتماعی هستند.

***توسعه اشتغال‌زایی با تامین نیرو از شرکت‌های پیمانکاری:

غیر از این هم شرکت پتروشیمی امیر‌کبیر از طریق شرکت‌های پیمانکاری و واگذاری کار به شرکت‌های پیمانکاری بخش کارگری خود را تامین می‌کند یعنی تامین نیروهای کارگری خود را از طریق شرکت‌های پیمانکاری در منطقه انجام داد. به‌عنوان مثال بخش تعمیرات ما به صورت کامل به پیمانکار واگذار شده است، نیروهای کارگری به وسیله بخش پیمانکاری تامین می‌شوند. همچنین نیروهای کارگری که در فضای سبز، رستوران، حمل و نقل، حراست، بارگیری و انبارها هستند توسط شرکت‌های پیمانکاری تامین می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید، سودآوری و نوآوری با راه‌اندازی واحدهای LLD, BD/B۱ و LD

پس از آن به موازات در سال بعد واحد LLD یا همان پلی‌اتیلن سبک خطی و پس از آن واحدهای بوتادین و بوتن یک، در سال‌های ۸۵ و ۸۶ توسط کارشناسان داخلی شرکت راه‌اندازی شد. آخرین واحدی که در پتروشیمی امیرکبیر راه‌اندازی شد واحد پلی‌اتیلن سبک ما به نام LD است که در سال ۱۳۸۹ راه‌اندازی شد. علت تاخیر در راه‌اندازی این واحد نسبت به واحدهای دیگر این بود که شرکت‌هایی که اینجا حضور داشتند،  در مرحله ساختمان و نصب و نیز  لایسنسور، شرکت انگلیسی و کره‌ای بودند که حضور داشتند و با توجه به برنامه‌های تحریم‌هایی که از آن سال‌ها به مرور شروع شده بود، این شرکت‌ها اقدام به ترک ایران کردند. بنابراین ادامه ساختمان نصب و راه‌اندازی واحد LD به عهده خود کارشناسان امیرکبیر گذاشته شد. به این علت بود که راه‌اندازی واحد LD با تاخیر در سال ۸۹ انجام شد.

از سال ۸۹ به بعد شرکت پتروشیمی امیرکبیر با تمام واحدهایی که از قبل طراحی شده بود شروع به کار کرد. یکی از واحدهایی که از ابتدای ساختمان و نصب آن را به امیرکبیر واگذار کردند، شرکت پتروشیمی نوید زر شیمی یا واحد PP است. این شرکت طبق قراردادی از سال ۸۳ به بعد به بخش خصوصی واگذار شد و از مجموعه امیرکبیر جدا شد.

مروری  بر موانع تولید و مشکلات تامین خوراک

طبق طراحی که برای شرکت امیرکبیر در نظر گرفته شده، قرار است واحدهای پلیمری ما در سال ۷۰۰ هزار تن پلیمر تولید کنند که هم به‌صورت محصولات داخلی و هم صادراتی است. سه واحد پلیمری یعنی LD، HD و LLD است. خوراک این واحدها، اتیلن است که از آن ۷۰۰ هزار تن قرار بود ۵۲۰ هزار تن توسط واحد الفین خود ما تولید شود و بقیه یعنی ۱۸۰ هزار تن توسط شرکت‌های منطقه از جمله شرکت پتروشیمی مارون تامین شود.

با توجه به مسائلی که پیش آمد شرکت‌هایی که عرض کردم عمدتاً نتوانستند این اتیلن را برای ما تامین کنند و یکی از مشکلاتی که از ابتدای راه‌اندازی واحدها با آنها مواجه هستیم کمبود خوراک اتیلن است. همین مسئله باعث شده واحدهای پلیمری ما هیچ وقت نتوانند به ظرفیت اسمی خود یعنی ۷۰۰ هزار تن برسند. در این راستا مدیریت‌های وقت شرکت دنبال راه‌حل‌های مختلفی بودند تا خوراک اتیلن را از منابع مختلف تامین کنند که یکی از آنها اتیلنی است که از خط انتقال غرب صورت می‌گیرد و درصدی از آنها توسط پتروشیمی مارون تامین می‌شود. باز با توجه به کمبودی که در خوراک اتیلن برای واحدهای پلیمری داریم مدیریت وقت شرکت در دوره مدیریت جناب آقای دکتر غلامپور، طرح‌های مختلفی را در دست اجرا دارد که ان‌شاالله بتوانیم یکسری خوراک‌های اولیه را برای تولید اتیلن برای شرکت تامین کنیم.

استراتژی‌های نوین مدیریتی برای تامین خوراک و تداوم تولید در سال ۹۸

برای نمونه یکی از آنها تامین اتان از پالایشگاه بیدبلند دو است که ان‌شاالله به زودی اگر اجرایی شود می‌توانیم این گاز را به داخل شرکت بکشانیم و به عنوان خوراک برای واحد الفین استفاده کنیم که نهایتاً منجر به تولید اتیلن خواهد شد. همچنین طرحی را در دست اجرا داریم که آن هم ان‌شاالله تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد و آن تامین اتان به وسیله تانکرهای تحت فشار است که از عسلویه به امیرکبیر حمل خواهند شد و ایستگاه تحمیل فشار را اینجا در حال تکمیل است و با تکمیل آن به وسیله تانکر می‌توانیم اتان را از عسلویه به امیرکبیر انتقال دهیم و خوراک واحد الفین را افزایش دهیم و اتیلین بیشتری تولید کنیم. نهایتاً با افزایش اتیلن تولیدی ظرفیت واحدهای پلمیری ما هم افزایش خواهد یافت.

یکی دو طرح دیگر هم در دست اجرا داریم که آنها هنوز در دست مطالعه هستند و اگر آنها به نتیجه برسند باعث افزایش خوراک مجتمع خواهد شد که مدیریت محترم شرکت در سال جاری به طور جدی پیگیر اجرای این طرح‌ها خواهند بود.

تدبیر مدیریتی در برگزاری آزمون استخدامی و جذب جوانان بومی درسال ۹۸ مهم‌ترین راهبرد پتروشیمی امیرکبیر برای رفع بحران بیکاری در منطقه

شرکت پتروشیمی امیرکبیر بنا به نیازی که در سال ۹۹ در رابطه با کمبود نیروی انسانی در بخش بهره‌برداری داشت قرار بود در سال ۹۹ آزمون استخدامی را برگزار کند. از بین افراد با مدارک لیسانس شیمی با تمام گرایشات و تعداد ۷۷ نفر قرار بود مهندس شیمی را از طریق آزمون کتبی و مصاحبه در دو مرحله استخدام کنیم. و لیکن با توجه به حوادثی که اخیراً در آبان ماه در منطقه روی داد با توجه به اینکه قشر جامعه منطقه را جوانان تشکیل می‌دهند و یکی از مشکلاتی که این جوانان مطرح می کنند مشکل بیکاری است، سرلوحه شرکت پتروشیمی امیرکبیر این امر قرار گرفت و بعد از بررسی‌هایی که توسط مدیریت شرکت پتروشیمی امیرکبیر و هیئت مدیره انجام شد، مدیر عامل شرکت، دکتر غلامپور، دستور داد که تاریخ استخدامی را از سال ۹۹ به دی ماه سال ۹۸ منتقل کنند که بتوانیم با توجه به اتفاقاتی که در سطح منطقه در آبان ماه افتاد و جوی که حاکم بود، بخش کوچکی از خواسته‌های جوانان منطقه را پوشش دهیم.

بنا به دستوری که داده شد تاریخ استخدام به دی ماه منتقل گردید و در همین راستا برای اینکه بتوانیم یک قسمتی از خواسته‌های جوانان منطقه ماهشهر را که شامل شهر ماهشهر، بندر امام‌خمینی، شهر چمران، شهرک طالقانی، شهرک شهید مدنی و شهرک شهید رجائی است، پوشش دهیم، قرار شد استخدام به صورت استانی انجام شود و به دلیل همین مواردی که عنوان کردم بنا به دستور مدیرعامل شرکت تصمیم گرفته شد این استخدام صرفاً در شهرستان ماهشهر و بین بومی‌ها و تحصیل کرده‌های منطقه ماهشهر انجام شود. این باعث می‌شود رضایتمندی عمومی در سطح شهرستان ماهشهر به وجود آید.

بعد از این مواردی که عنوان کردم برنامه استخدام در دستورکار شرکت پتروشیمی امیرکبیر قرار گرفت و هماهنگی‌هایی را با اداره کار منطقه ویژه و همچنین فرمانداری ماهشهر انجام دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم که قصد چنین استخدامی را در سطح شهرستان ماهشهر داشته باشیم. با توجه به جلسات متعددی که با اداره کار منطقه ویژه انجام شد نهایتاً تاریخ امتحان روز جمعه ۵ یا ۶ دی ماه تعیین شد. اولین مرحله تاریخ استخدام که به صورت کتبی بود در شهرستان ماهشهر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. به خاطر اینکه شائبه‌هایی به وجود نیاید ما قراردادی را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر شعبه ماهشهر منعقد کردیم که این امتحان که به صورت کتبی بود از طریق دانشگاه امیرکبیر انجام شود و سوالات هم از طریق دانشگاه طراحی شد و نظارت بر آن هم توسط خود دانشگاه و تیمی از مجتمع امیرکبیر و همچنین خود منطقه ویژه بود که نهایتاً این امتحان برگزار شد و در مرحله اول قرار شد دو برابر ظرفیتی که نیاز است یعنی دو برابر ۷۷ نفر که ۱۵۴ نفر می‌شود از طریق آزمون کتبی پذیرش کنیم و در مرحله بعدی آنها را دعوت به انجام مصاحبه فنی می‌کنیم که آن مصاحبه هم در قالب تیمی مرکب از شرکت پتروشیمی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین نماینده اداره کار منطقه ویژه صورت می‌گیرد. با هماهنگی‌هایی که انجام شد قرار است این مصاحبه در شنبه آینده به مدت سه روز برگزار شود.

ان‌شاالله این تعداد بعد از اینکه مصاحبه انجام و ۵۰ درصد این تعداد یعنی ۷۷ نفر انتخاب شد،‌ امتیازات آنها ترکیبی از امتیاز امتحان کتبی و مصاحبه آنها خواهد بود و کسانی که بالاترین نمره را کسب کرده باشند، می‌توانند به اسختدام شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بیایند. طبق قانون ۲۵ درصد سهمیه متعلق به ایثارگران و خانواده معظم شهدا است که این سهمیه هم برای آنها در نظر گرفته شده است.

جهش بزرگ پتروشیمی امیرکبیر در تکریم نیروی انسانی در زمان مدیریت دکتر غلامپور

 

به عنوان حرف آخر از اوایل امسال که جناب دکتر غلامپور، به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شدند دیدگاه و نظر مثبت ایشان را درباره نیروی انسانی که در واقع مهم‌ترین سرمایه هر شرکت است،‌ رضایتمندی خوبی در سطح شرکت بین نیروهای رسمی و نیروهای پیمانکار ایجاد کرده است. در این دوره در سال ۹۸ از طریق مدیریت جناب آقای دکتر غلامپور توانستیم امتیازاتی را در راستای رفاهیات پرسنل،‌ چه در بخش رسمی و چه در بخش کارگری،‌ هم از لحاظ جنبه حقوقی آنها و جنبه مادی و افزایش حقوق آنها و هم رفاهیات آنها برای خود و خانواده آنها، بتوانیم مهیا کنیم که اینها انگیزه‌هایی را در جهت رشد تعالی در بین پرسنل به وجود آورده است.

همچنین یکی از کارهای بسیار خوبی که در دوره آقای دکتر غلامپور انجام می‌شود تامین مسکن است، مجموعه ۲۰۰ واحدی است که در سطح ماهشهر برای نیروهای رسمی شرکت ساخته می‌شود که ۲۰۰ نفر از خانواده‌های شرکت خانه‌دار شوند و از اواخر امسال می‌توانند ساکن شوند و خیلی از مشکلات آنها در خصوص مسکن حل شود. همچنین تغییر نوع استخدام نیروهای پیمانکاری و جذب آنها به حالت قرارداد مستقیم با شرکت طبق دستورالعملی که دولت داشت برای جذب خانواده‌های ایثارگر و پرسنل ایثارگر که این امر مهم توسط دستور مدیرعامل صوت گرفت و پرسنلی که چه پیمانکار بودند و چه به صورت روزمزد طولانی مدت در شرکت بودند و اینها جزو خانواده‌های ایثارگر بودند به صورت قرارداد مستقیم به شرکت آمدند که خود باعث شد انگیزه بسیار مضاعفی را جهت ادامه کار در پرسنل ایجاد کند.

با کارهایی که مخصوصاْ امسال در جهت رضایتمندی پرسنل انجام شده ان‌شاالله آینده روشنی را برای شرکت پتروشیمی امیرکبیر پیش بینی می‌کنم. با توجه به طرح‌هایی که درباره تامین خوراک بیان کردیم و با توجه به کارهایی که در جهت رفاه پرسنل انجام دادیم ان‌شالله شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال‌های آینده بتواند هر چه بهتر و هر چه قوی‌تر راه خود را ادامه دهد و جزو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در زمینه تولید مواد پلیمری باشد. در قالب کارهایی که بیان کردم یکسری اقداماتی که در دوره مدیریت آقای غلامپور انجام شده را می‌توان اضافه کرد.

مطالب پیشنهادی