ممنوعیت نمایندگان کارگران پتروشیمی «فراورش» و «کیمیا» از ورود به محل کار

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دبیر خانه کاگر بندر امام می‌گوید: دو نفر از نماینده‌های باسابقه کارگران شرکت‌های ‌پیمانکاری «فریم کو» در مجتمع پتروشیمی«فراورش» و «پویا نصب» در مجتمع پتروشیمی «کیمیا» از یکم بهمن ماه جاری از ورود به محل کارشان منع شدند.

«ابراهیم پیرایش» دبیر اجرایی خانه کارگر بندر امام به خبرنگار ایلنا گفت: نگهبانی و حراست شرکت پیمانکاری «فریم کو» در مجتمع پتروشمی «فراورش» و شرکت «پویا نصب» در مجتمع پتروشیمی «کیمیا» که ساختمان آنها در جوار یکدیگر قرار دارد، از صبح روز یکم بهمن ماه همزمان به دو نفر از نماینده کارگران اجازه ورود به داخل مجتمع  را نداده‌اند.

وی گفت: آقای «سیدبهداد حسینی» کارگر شرکت «فریم کو» در پتروشیمی «فراروش» و آقای «مسعود بسحاق» نماینده کارگران شرکت «پویا نصب» از پتروشیمی «کیمیا» در بندر امام خمینی دو نماینده کارگری هستند که برخلاف سایر همکاران خود از اول بهمن ماه نتوانسته‌اند در محل کار حاضر شوند. هر دو این افراد سالهاست که در این دو  مجتمع پتروشیمی مشغول فعالیت بوده و سابقه کار آنها از ۱۷ تا ۱۹سال متغیر است.

به گفته این فعال صنفی، دلیل ممانعت نگهبانی شرکت‌های پیمانکاری پتروشیمی «فراورش» و«کیمیا» از ورود این کارگران دستوری بوده که از سوی کارفرمای این دو مجتمع صادر شده است.

پیرایش گفت: در روزهای گذشته او وسایر فعالان کارگری تلاش کرده‌اند تا نظر مثبت کارفرما را برای بازگرداندن این دو کارگر جلب کند که هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

طبق اظهارات  دبیر خانه کارگر بندر امام، روز گذشته در جلسه کمیته انضباطی که برگزار شد، دلیل ممانعت از ورود این دو کارگر از سوی کارفرما اخلال در نظم و ایجاد اغتشاش و رهبری کارگران برای برپایی اعتراض اعلام شد.

طبق اظهارات این فعال کارگری، چندین سال است کارگران این دو مجتمع پتروشیمی نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، حذف و کم شدن برخی مزایای انگیزشی و همچنین رفع تبعض میان کارگران رسمی، قراردادی و پیمانی انتقاداتی داشته‌اند و این دو کارگر به عنوان نماینده منتخب دیگر کارگران درخواست‌های کارگری را پیگیری می‌کردند.

وی با بیان اینکه نمایندگان کارگران قاعدتا باید قادر باشند با خیال راحت از حقوق کارگران دفاع کنند و نگران امنیت شغلی خود نباشند، تصریح کرد: از آنجا که در قوانین مناطق آزاد، تامین حقوق صنفی کارگران اولویت‌ ندارد و آنها از شمول قانون کار خارج هستند، هرگونه اعتراض و پیگیری به وضع موجود نتیجه‌ای جز برخورد منجر به اخراج با کارگر معترض یا نمایندگان آنها به همراه نخواهد داشت.

دبیر خانه کارگر بندر امام با بیان اینکه نماینده کارگر منصوب کارفرما نیست که با برخورد سلیقگی وی مواجه شود، تصریح کرد: تنها واحد پیگیری کننده به مطالبات قانونی کارگران در مناطق ویژه اقتصادی، واحد اشتغال مناطق ویژه اقتصادی است اما متاسفانه واحد اشتغال مناطق ویژه هیج حمایتی از کارگر ندارند چراکه مسئولان مربوطه آن حقوق‌بگیر سازمان مناطق ویژه هستند.

به گفته وی؛ پس از آن‌که در ابتدای دهه ۷۰ با تصویب قانون ویژه مناطق ویژه و آزاد تجاری کارگاه‌های شاغل در این مناطق از شمول قوانین کار و تامین اجتماعی معاف شدند، امروز حمایت‌های قانونی از نیروهای کار شاغل در این کارگاه‌ها به کمترین میزان خود رسیده‌ است.

مطالب پیشنهادی