پتروشیمی کارون در تامین خوراک خودکفا می‌شود/ افزایش ۴۰ درصدی تولید در آینده‌ای نزدیک

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به گزارش  عصر جنوب با اجرای پروژه هایکو پتروشیمی کارون در تامین خوراک خودکفا می‌شود.

مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون از آغاز پروژه هایکو در این مجتمع پتروشیمی خبر داد و گفت: با اتمام این پروژه، شرکت پتروشیمی کارون در تامین دو خوراک اصلی شامل گاز منوکسید کربن و گاز هیدروژن خودکفا می‌شود و ظرفیت تولید خود را از ۶۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد. به گزارش روابط عمومی پتروشیمی کارون، مهندس حسین رفیع‌زاده درباره پروژه هایکو گفت: پروژه هایکو یکی از پروژه‌های استراتژیک این شرکت در راستای تامین پایدار خوراک گاز منواکسید کربن و گاز هیدروژن است. این دو خوراک جزو خوراک‌های اصلی و بسیار مهم شرکت پتروشیمی کارون هستند و تولید مستمر و پایدار شرکت پتروشیمی کارون به تامین به موقع و کیفیت این دو خوراک بستگی دارد که در حال حاضر این خوراک ها از یکی از پتروشیمی‌ های همجوار در حال تامین می‌شود.


وی با اشاره به سیاست شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و تصویب سهامداران شرکت پتروشیمی کارون مبنی بر افزایش تولید و جلوگیری از هرگونه توقف ناشی از عدم دریافت خوراک افزود: پروژه هایکو به عنوان یکی از پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید در فاز یک و دو، نقش اساسی در رفع وابستگی به تامین خوراک را دارد.

وی افزود: با توجه به فضای باز بین‌المللی پس از تصویب برجام و از طریق برگزاری مناقصه‌ بین‌المللی و با حضور لایسنسورهای صاحب نام و شرکت توانمند داخلی که در زمینه‌ی اجرای پروژه‌های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سوایق بسیار ارزنده‌ای داشته پیمانکار EPCC پروژه انتخاب شد.


مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون همچنین بیان کرد: این قرارداد با یکی از شرکت‌های توانمند داخلی و صاحب لیسانس معتبر در اواخر اسفند ۱۳۹۶ مبادله و با تامین منابع مالی آن در تیرماه ۱۳۹۷ موثر و اجرایی شد.

رفیع زاده تصریح کرد: در حال حاضر طراحی پایه به اتمام رسیده و طراحی تفصیلی پروژه بیش از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری پتروشیمی کارون بر بازارهای جهانی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت تولید به ۱۰۰ درصد، ظرفیت اسمی و اصلی این شرکت محقق شده و می‌تواند با فروش محصولات خود در بازار داخلی و خارجی ضمن تامین نیازهای داخلی، از خروج ارز جلوگیری نموده و همچنین باعث افزایش میزان صادرات محصولات ایزوسیانات شود.

رفیع زاده یادآور شد: در حال حاضر شرکت پتروشیمی کارون بخش قابل توجهی از بازارهای داخلی و خارجی را با محصولات خود پوشش داده و توانسته جایگاه مناسبی در بازارهای جهانی پیدا کند.

مدیر پروژه‌های سرمایه‌ای پتروشیمی کارون خاطر نشان کرد: کیفیت محصولات پتروشیمی کارون و سودآوری مناسب آن همواره از دلایل جذب مشتریان یه سمت محصولات این شرکت بوده که توانسته آنها را راضی کند؛ هدف از اجرای پروژه هایکو خودکفا شدن پتروشیمی کارون در تامین خوراک‌های اصلی و استراتژیک خود و افزایش ظرفیت تولید بوده است.

گفتنی است، شرکت پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیاناتها در خاورمیانه است و در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد. فاز اول در اسفند ماه۱۳۸۷ به دست وزیر وقت نفت و فاز دوم در بهمن ماه ۹۵ با حضور معاون اول ریاست جمهوری رسماً افتتاح شد.

پتروشیمی کارون با استفاده از گازهای کلر، منواکسیدکربن، هیدروژن و نیز تولوئن و اسید نیتریک قادر است انواع محصولات پایه‌ای و اصلی پتروشیمی را شامل انواع ایزوسیانات ها که دارای ارزش افزوده بالاتر بوده با کیفیت بسیار عالی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کند و پتروشیمی فن آوران یکی از تامین کننده‌های اصلی خوراک پتروشیمی کارون است.

مطالب پیشنهادی