آلودگی پتروشیمی ها در ماهشهر

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

اقداماتی که برای مهار آلودگی صنایع پتروشیمی در بندر ماهشهر صورت می گیرد ناکافی است. گاز فلر که یکی از عوامل مهم آلودگی هوای صنایع پتروشیمی است با فیلترهایی تصفیه می شود که کارایی مناسب را ندارند.

لیلا میبان؛ بندر ماهشهر، قطب صنایع پتروشیمی کشور، به دلیل تعدد واحدهای پتروشیمی و احداث واحدهای پتروشیمی بالاتر از ظرفیت زیستی این شهر، به قطب آلودگی استان خوزستان نیز تبدیل شده است.

این شهر علاوه بر آلودگی هوای ناشی از ریزگردها که به دلیل احداث بی رویه سدها و جلوگیری از جریان آب در سطح خوزستان در آن حاکم است، با آلودگی گاز فلر صنایع پتروشیمی هم روبرو است که باعث شده تا ماهشهر پای ثابت آلودگی هوای خوزستان باشد. از سوی دیگر پساب خارج شده از صنایع و نبود سیستم تصفیه مناسب نیز آلودگی خاک و آب را در این شهر تشدید کرده است. با توجه به موقعیت استراتژیک این شهر و این حجم از آلودگی انتظار می رود در جهت کنترل آلودگی این شهرستان توجه ویژه ای شود و بهره مندی از صنایع پتروشیمی با حساسیت بیشتری در آن انجام شود.

بیرانوند، فرماندار بندر ماهشهر درخصوص وضعیت صنایع پتروشیمی و اقدامات این واحدها برای کاهش آلودگی در این شهر به اقتصادآنلاین گفت: مجموعه صنایع پتروشیمی که باعث آلودگی آب و خاک و هوا می شوند، اقداماتی را انجام داده اند، اما این اقدامات کافی نیست.

واحدهای پتروشیمی مارون، رازی و بندرامام همچنان بار آلودگی پساب را دارند. در قسمت کنترل آلودگی پساب شرایط بهتر از سایر قسمت ها است، اما در بخش آلودگی هوا گاز فلر خارج شده از واحدهای پتروشیمی، از طریق فیلترهایی تصفیه می شوند که متاسفانه کارایی لازم را برای بندر ماهشهر ندارد. فیلترها گاها از مدار خارج و یا خراب می شوند و تعویض و به سازی آنها روزها و ماه ها به طول می انجامد، در نتیجه آلایندگی شدیدی ایجاد می کند که مدتها در سطح شهر باقی می ماند.

بیرانوند با اشاره به اینکه عمده آلایندگی شهرستان ماهشهر به دلیل گاز فلر منشعب شده از پالایشگاه ها و در نتیجه آلودگی هوا است گفت: اقداماتی که برای کاهش آلاینده ها در بندر ماهشهر انجام شده به اندازه ای نبوده است که آلاینده ها را به ویژه در زمینه هوا از بین ببرد.

با توجه به اینکه سند سبز تنها توسط ۶ واحد صنعتی پتروشیمی در ماهشهر تهیه شده است، در نتیجه میزان آلودگی که واحدهای پتروشیمی به محیط وارد می کنند متغییر است، فرماندار ماهشهر در این خصوص گفت: تقریبا همه شرکت ها آلودگی دارند، اما بار آلودگی با توجه به نوع محصول و بزرگی شرکت ها متفاوت است. شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی مارون، رازی و بندر امام معمولا همیشه بار آلودگی دارند. شرکت های کوچک با توجه به حجم تولید کمتر، اقدامات بهتری نیز انجام داده اند.

بیرانوند در خصوص توجه ویژه به این شهرستان  و برگزاری نشست های تخصصی برای کاهش بار آلودگی، با توجه به اینکه این شهرستان بیشترین اخطارهای محیط زیستی را در خوزستان دریافت می کند گفت: اقداماتی از سوی اداره محیط زیست و وزارت نفت انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست.

مطالب پیشنهادی