صنایع به مسئولیت اجتماعی خود در خوزستان عمل کنند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با اشاره به مقدمات تدوین سند مسئولیت های اجتماعی صنایع در استان، گفت: خوزستان در تولید ناخالص ملی سهم زیادی دارد و بر این اساس صنایع موجود باید متوجه مسئولیت های اجتماعی خود بوده و به آن عمل کنند.

صادق کریمی کیا روز سه شنبه آیین رونمایی از پوستر دومین همایش بین المللی CSR باعنوان مسئولیت اجتماعی صنایع، محرومیت زدایی و توسعه مناطق محروم، در استانداری خوزستان، بیان کرد:بحث مسئولیت های اجتماعی از جمله مباحثی است که توانسته جایگاه خاصی در توسعه پایدار پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه ما در کشورمان نتوانسته ایم برنامه ریزی مناسبی در این زمینه داشته باشیم، افزود: عمل به مسئولیت های اجتماعی در خوزستان به عنوان یکی از صنعتی ترین استان های کشور با توجه به شرایطی که در آن قرار دارد، امری ضروری است.
دبیر شورای اجتماعی خوزستان گفت:همایش بین المللی مسئولیت های اجتماعی برای دومین بار در ۹ اسفند امسال در کلانشهر اهواز برگزار می شود.
وی یادآور شد: وزرای نفت، نیرو، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، و نیز صنعت معدن و تعاون برای حضور در این همایش دعوت شده اند.
وی با بیان اینکه برگزاری این همایش نباید تنها به ایجاد یک گفتمان در افکار عمومی محدود شود، گفت: مسئولیت های اجتماعی باید به یک گفتمان دو سویه بین دولت و شهروندان تبدیل شود.
کریمی کیا ادامه داد: برگزاری چنین همایشی باعث می شود که مردم مطالبه گر شده و بتوانیم مسئولیت اجتماعی صنایع را به یک راهبرد و برنامه تبدیل کنیم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان چشم انداز اجرایی این راهبرد را حرکت در مسیر توسعه خواند که از طریق انجام مسئولیت های اجتماعی توسط صنایع به وجود می آید.
وی افزود: نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و فولاد سهم قابل توجهی در صنایع خوزستان دارند که در سال ‌های گذشته به صورت پراکنده از برنامه های فرهنگی اجتماعی خوزستان پشتیبانی‌ هایی کرده اند اما این حمایت ها با موضوع مسئولیت های اجتماعی متفاوت است.
کریمی کیا گفت:ما به دنبال یک وحدت رویه به منظور ایجاد برنامه برای استفاده از ظرفیت های موجود در راستای محرومیت زدایی از مناطقی هستیم که تراز فرهنگی، اجتماعی و معیشتی آنها در خطر است.
دبیر شورای اجتماعی خوزستان به آمادگی موجود برای تاثیر در حوزه مسئولیت های اجتماعی موقعیتی و محلی صنایع اشاره کرد و گفت: این همایش نیز به همین منظور برگزار می شود تا با برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت ، مناطق کم برخوردار خوزستان توانمند شوند.
وی از اهداف این همایش را ایجاد مقدمات تدوین سند مسئولیت اجتماعی صنایع اعلام کرد و افزود: دنبال آن هستیم تا این سند را با نسخه بومی تر نسبت به تعاریف موجود تدوین کنیم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ادامه داد:خوزستان در تولید ناخالص ملی سهم زیادی دارد و با توجه به حضور صنایع متعدد در آن لازم است تا با تشکیل یک کارگروه ذیل شورای اجتماعی ، بیش از گذشته صنایع موجود متوجه مسئولیت خود در این حوزه باشند.
بر اساس این گزارش، علاوه بر چهار عضو هیات دولت، سفیر و معاون اقتصادی سفارت کره جنوبی ، دکتر مارتین عضو هیات مدیره کمپانی CSR اتحادیه اروپا در دومین همایش مسئولیت های اجتماعی صنایع خوزستان که در ۹ اسفند امسال برگزار می شود، حضور خواهند داشت.
CSR یا مسئولیت اجتماعی شرکت ‌ها دارای محورهای زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است که از چهار لایه‌ مسئولیت انسانی، مسئولیت اخلاقی، مسئولیت قانونی و حقوقی و همچنین مسئولیت اقتصادی برخوردار است.

مطالب پیشنهادی