بازنشستگان در هلدینگ‌خلیج فارس ماندنی‌ شدند؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: نفتی ها نوشت: “خلیج فارس” نامی آشنا در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور محسوب می‌شود. نامی که به نوعی با بزرگترین مجموعه های نفتی کشور از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گرفته تا شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گره خورده است. اما دراین میان اگر از تفاوت فعالیت حرفه ای این دو مجموعه بگذریم باید به تفاوتی دیگر اشاره شود که همین امر این دو مجموعه را به شدت از یکدیگر متمایز کرده است.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس چند روز پیش در یک اقدام قابل تحسین ۴۰ تن از مدیران و کارشناسان بازنشسته خود را راهی خانه کرد تا با بکارگیری جوانان به قانونی عمل کند که این روزها  به نام قانون منع بکارگیری بازنشستگان مشهور است. با اینحال به نظر می‌رسد مدیران هلدینگ خلیج فارس و در راس آن مدیریت این مجموعه به شدت به میزهای مدیریتی خود علاقه نشان می‌دهند و هنوز هم تصمیمی برای ترک این میزها ندارند.
این امر در حالی صورت گرفته که دیگر هلدینگ‌های فعال در حوزه پتروشیمی چaون نفت و گاز پارسیان، ساتا و البته شستا به این قانون تن داده اند ودر یک اقدام قابل تحسین بازنشستگان خود را روانه خانه کرده اند. ازسویی دیگر خبر می‌رسد که عزیزی مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان نیز رخت سفر بسته است و تصمیم دارد به زودی صندلی خود را به دیگری بسپارد. همچنین مدیرعامل شستا نیز دو روز پیش صندلی خود را به دیگری داد تا به اذعان کارشناسان این امر آغازی بر جوان گرائی دراین هلدینگ باشد. اما خبرها همچنان از هلدینگ خلیج فارس حکایت از تلاش یاران ربیعی برای حفظ این جایگاه دارد.
آنطور که برآوردهای کارشناسان حکایت دارد در صورت تن دادن هلدینگ خلیج فارس به اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در زیر مجموعه خود حدود هزار تن اشتغالزایی برای جوانان ایجاد خواهدشد. با اینحال مقاومت مدیران این مجموعه که در راس آن یک بازنشسته به کار گمارده شده است با ابهاماتی مواجه شده است. ابهاماتی که وزیرنفت را هدف گرفته است و تاکید دارد که مقاومت ایجاد شده در این هلدینگ برای عدم خروج بازنشستگان، تحلیل برخی از کارشناسان را مبنی بر بدل شدن هلدینگ خلیج فارس به حیاط خلوت زنگنه و شاگرد محبوبش به واقعیت نزدیک کرده است.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی از همراهان سیاست های امروزی هلدینگ خلیج فارس معتقدند به دلیل آنکه ۴۰ درصد سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت است پس هلدینگ خلیج فارس خصوصی است و شامل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان نمی‌شود. این در حالی است که اغلب هلدینگ‌ها و شرکت‌های نفتی که سهامی کمتر از هلدینگ خلیج فارس متعلق به دولت داشته اند صندلی‌های بازنشستگان را به دیگری داده اند تا تن به قانونی دهند که اشتغالزایی جوانان را هدف گرفته است.
به عنوان مثال ۴۹درصد سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) وابسته شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) است. ۳۳درصد سهام ستاره خلیج‌فارس متعلق به صندوق بازنشستگی صنعت نفت و ۱۸درصد دراختیار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.
این درحالی است که ۳۷ درصد سهام هلدینگ خلیج فارس متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صندوق بازنشستگی نفت است. همچنین ۴۰ درصد سهام این شرکت متعلق به سهام عدالت و مابقی سهام  نیز در اختیار سهامداران خرد چون نفت و گاز تامین و گروه پتروشیمی تابان فرداست.
بنابراین به نظر می‌رسد هلدینگ خلیج فارس نیز همانند بسیاری از هلدینگ‌های فعال در این حوزه و البته شرکت‌های نفتی و گازی دیگر باید تن به اجرای قانونی دهد که تلاش دارد تا با تکیه بر توانائی جوانان، اقتصاد کشور را به نحوی بهتر و با نگاهی تازه رونق بخشد.
با اینحال هنوز مشخص نیست چرا تا کنون هلدینگ خلیج فارس تن به اجرای این قانون نداده و البته مهمتر از آن چرا وزیرنفت و شاگرد محبوبش سکوت اختیار کرده اند؟

مطالب پیشنهادی