منشاء آلودگی نفتی در منطقه رگ سفید هندیجان مشخص شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان گفت: لکه های نفتی به جا مانده از چاه شماره ۱۴۷ که پارسال در رگ سفید دچار آتش سوزی شد منشاء آلودگی نفتی در این منطقه است.

مصطفی حق زاده دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نتیجه بررسی ها برای تعیین منشاء این آلودگی اظهار داشت: این آلودگی نفتی در حدفاصل روستای رگ سفید و بوطاهری و در حوزه استحفاظی شهرستان هندیجان مشاهده و گزارش شده بود که بلافاصله بررسی های لازم برای تعیین منشا آن آغاز شد.
وی گفت: برای بررسی این موضوع کارشناسان این اداره با هماهنگی لازم به منطقه رگ سفید ۲ اعزام و از این منطقه بازدید بعمل آوردند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان ادامه داد: شرکت ملی حفاری در این منطقه در حال حفاری جایگزین چاه شماره ۱۴۷ دکل ۹۵ است که سال گذشته دچار حادثه شد و در بررسی محل حفر چاه جدید آلودگی نفتی مشاهده نشد.
حق زاده گفت: با بررسی محل چاه قدیم که سال گذشته دچار آتش سوزی شده بود مشخص گردید در پایین دست چاه مشرف به دره لکه های نفتی وجود دارد که این مواد در زمان حادثه از دهانه چاه فوران و به دره های پایین دست سرازیر و با شروع بارندگی ،مواد نفتی که در گودال ها و دره ها جمع شده بود به پایین دست هدایت و باعث آلودگی آبراهه ها شده است.
وی تاکید کرد: با ادامه بررسی ها در پایین دست منطقه هیچگونه آلودگی نفتی در زمین های کشاورزی مشاهده نشد و تنها در آبراهه ای که از وسط زمین کشاورزی گذشته و به دریا می ریزد آلودگی نفتی مشاهده شد.
حق زاده افزود: گزارش منشاء این آلودگی با مستندات برای هر گونه اقدام به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ارسال شد.
به گزارش ایرنا، بخشدار مرکزی هندیجان ۲۶ آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از مشاهده آلودگی و لکه های نفتی در منطقه رگ سفید و روبروی روستای بوطاهری خبر داد.
غلامعباس دانش پژوه افزود: بارندگی و سیلاب موجب آشکار شدن این آلودگی و انتقال آن به پایین کوه شده که زمین های کشاورزی منطقه را تهدید می کند.
شهریور ماه امسال نیز آلودگی نفتی بخشی از منطقه دریایی بحرکان هندیجان را آلوده کرد.
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.

مطالب پیشنهادی