گروه های مافیایی ،طبقه جدیدی که بایدبه ثبت برسد/غلام عباس کاظمی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: گروه های مافیایی ،طبقه جدیدی که بایدبه ثبت برسد

ظهور افرادی در جامعه که به روشهای غیر معمول و رانتی فعالیت مینمایند بیانگر اینست که در  جامعه ایران نیزآرام آرام ، بستر فعالیتهای مافیایی در حال شکل گرفتن است.در سالهای اخیر سؤ مدیریت و عدم رسیدگی به تخلفات برخی ذی نفوذان در نهادهای مختلف کشور ،مسیر همواری را برای برخی گروه های متخلف فراهم آورد تا از طریق دور زدن آن  در بخش های مهم اقتصادی و تجاری دست به فعالیت غیر  معمول بزنند.

با کمی بررسی وکنکاش در رسانه های کشور بخوبی میتوان دریافت که این نوع فعالیتهای سودجویانه چقدر در جامعه ایران گسترش یافته است.از فساد اقتصادی دانه درشتها تا مافیای دارو ،کنکور ،ارز ،خودرو ،تجهیزات پزشکی و ده ها مورد دیگر…که هنوز پاسخ مناسبی برای آنها ارئه نگردیده است.
باگریزی به اصل تفکیک قوا بایدتوجه داشت که اگر قوه قضائیه به درستی عمل نکند ویا خللی دراجرای وظایفش ایجادگردد ، بشدت دو قوای دیگر (مجریه و مقننه ) نیزتحت تاثیرقرارخواهند گرفت. قوه قضائیه مهمترین ابزار مبارزه با تخلفات مالی و اقتصادی وحتی اداری در سایرقواست.

گاهی قانونی که تصویب می شود بدلیل عدم  قابلیت اجرایی و فراهم نبودن زیرساختها عموما در داخل کتابها خاک میخورد.
قا نونهایی که نمی توانند مانع از ورود کتابهای کمک درسی به  مدارس بشوند،قوانینی که نمی تواند مانع از نوسان قیمت ارز در کشور بشود،قوانینی که نمی تواند مانع از انحصار گرایی برخی افراد و تجار بشوند، قوانینی که با فشارهای برخی از افراد دانه درشت به نمایندگان مجلس تصویب می شود وتنها منافع عده معدودی راتامین می کنند ونمایندگانی که بجای توجه وپیگیری حقوق موکلان خود در ملا پیگیری اخذ مجوزهای فلان واردکننده ویافلان سرمایه داراند تا در وقت لزوم صندوقچه انتخاباتی خوبی برای آنها باشد.

جالب اینجاست که از طرفی شعار حمایت از کالای ایرانی سر داده می شود و از طرفی واردات کالای مشابه آزادانه صورت میگیرد ومدام در صدا و سیما برنامه هایی پخش می شود که واردات از فلان کشور صورت نگیرد تا تولید داخلی رشد کند. بنظر نمی رسد تاجری که دست به واردات کلان میزند و انحصار وارادت کالایی را در دست دارد اصلا برنامه های صدا و سیمای ایران را ببیند.
خطر ظهور طبقه جدید مافیایی و رانتخوار در بخشهای از کشور احساس میشود . اگر بخواهیم ریشه آنها را بیابیم متأسفانه میبینیم که در مواردی دست برخی مسؤلین ویا مرتبطین در کار است افرادی که پس از گذشتن خرمرادشان ازپل گاهی به چنگال قانون گرفتار می شوند واز طریق صداوسیما ورسانه چشممان به نام وقیافه آنان منور می شود. حال با این اوضاع آشفته منطقه خاور میانه ، فشارهای دشمنان قسم خورده جهانی ومنطقه ای علیه ایران اسلامی ، تورم کمرشکن ، فشارهای اقتصادی پی درپی به اقشار متوسط وضعیف ،انتظار مبارزه با رانت طبقه جدیدی که کمابیش در گوشه کنار دیده می شوند ودردهای مردم راصدچندان نموده است ،بیش از پیش احساس می شود.

غلام عباس کاظمی ـ فعال اجتماعی فرهنگی

مطالب پیشنهادی