یادداشت

حاشیه امن رسانه ای ایجاد شده برای سازمان‌های اقتصادی-صنعتی شهرستان بندرماهشهر پایدار نیست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها همواره نقش موثر و پررنگی در پیگیری مشکلات و مطالبات مردم داشته و می‌توانند علاوه بر آگاهی مردم نقش موثری در بیان مشکلات و برطرف کردن آنها داشته باشند؛ منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی و منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی دو قطب صنعتی در شهرستان بندرماهشهر بوده که با بیش از ۲۰ شرکت تابعه ،هزاران کارگر و کارمند را در خود جای داده است و این شرکت‌ها با توجه به مشکلات اقتصادی و مدیریتی کشور با مشکلاتی در زمینه‌های مختلف روبرو بوده است؛ مشکلاتی که اگر در زمان مناسب به آنها رسیدگی نشود به بحرانی جدی در سطح کشور تبدیل شده و امنیت ملی را به چالش می‌کشد.
رسانه‌ها همواره توانسته‌اند با بیان این مشکلات، مسئولین محلی و استانی و یا بعضا مسئولان عالی رتبه کشوری را به جنب و جوش انداخته و مشکل را در سریع ترین زمان ممکن حل کنند.
اما اگر نگاهی به خبرهای مشکلات منطقه ویژه اقتصادی بنادر و پتروشیمی بیاندازیم یک نکته مشترکی در آن وجود دارد و آن هم این است که این مشکلات از سوی فرماندار شهرستان بیان شده است و مسئولان مربوطه این دو سازمان هیچگونه اظهار نظری در این خصوص نداشته‌اند، هر چند فرماندار عالی‌ترین مقام دولتی شهرستان بوده اما اظهارات مسئولان مربوطه می‌تواند دقیق‌تر وکامل‌تر از این مقام دولتی باشد.
حضور مداوم وزرا، معاونین وزرا و مدیران عامل هلدینگ‌ها در مناطق ویژه بدون اطلاع خبرنگاران رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها یکی از بدعت‌های به وجود آمده در این سازمان‌ها بوده که مانع از فعالیت صحیح و سالم رسانه‌ها و بیان مشکلات منطقه و مردم بوده است؛ البته باید به این نکته را نیز گفت که بعضا بعضی از رسانه‌ها با استفاده از لابی و قدرت خود تبدیل به روابط عمومی بعضی از پتروشیمی‌ها و سازمان‌ها شده و حاشیه امنی برای آنها به وجود آورده‌اند.
مدیران حاضر در این مناطق ویژه همواره باید بدانند که رسانه‌ها تنها به دنبال وظیفه ذاتی خود بوده و هدف دیگری ندارند و اگر رسانه‌ای نقدی داشته باشد آن مدیر با استفاده از آن نقد می‌تواند مجموعه خود را تقویت کند. اصلی‌ترین وظیفه روابط عمومی‌های این مناطق و سازمان‌ها ایجاد ارتباط بین رسانه‌ها و مجموعه‌ی خود بوده که تا کنون این ارتباط نه تنها ایجاد نشده بلکه ایجاد این ارتباط نیاز به همت و تلاش بیشتر از قبل بوده است.
ناگفته نماند در میان شرکت‌ها و نهاد‌های بندرماهشهر، مجموعه‌ای وجود دارد که ارتباط بسیار خوبی با رسانه‌ها داشته که علاوه بر پذیرش انقادات همواره به دنبال پوشش هر چه بهتر برنامه‌های خود به واسطه‌ی رسانه‌ها بوده است.
فرمانداری و روابط عمومی آن که میتوانند نقش موثری در معرفی رسانه‌ها داشته باشند نیز در این میان حضور کمرنگی داشته و گاها از اعلام برنامه‌های خود خودداری کرده و حاشیه‌ی امن ایجاد شده را تقویت می‌کند.
باید به عنوان یک فعال رسانه‌ای بگویم که این حاشیه‌ی امن ایجاد شده برای هیچکس پایدار نبوده و اگر سازمان‌ها وشرکت‌ها ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار نکنند، این رسانه‌ها برای عمل به وظیفه ذاتی خود و جبران این ارتباط به دنبال درز‌های به وجود آمده رفته و بحران‌ها و چالش‌هایی رسانه‌ای برای این مجموعه‌ها ایجاد می‌کنند.
قادر هادی‌نیا خبرنگار و دانشجوی کارشناسی روابط عمومی

مطالب پیشنهادی