خواب سنگین وزارت نفت درمسجد سلیمان/محمد رستمی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: یقینا هرگاه خواسته باشیم در صفحات تاریخ پر فراز ونشیب نفت کشورمان به دنبال نخستین خواستگاه اکتشاف نفت در ایران وخاورمیانه بگردیم ،این نام مسجد سلیمان است که بیش از هر جای دیگری خود نمایی میکند .
در حالی که همگان پیشرفت اقتصاد کشور ودنیا را مدیون این شهر میدانند ودر این خصوص اتفاق نظر دارند ، اما حال وروز مسجد سلیمان مادر شهر نفت ایران چند سالی است به واسطه بی مهری های فراوان وزارت نفت ،هیچ خوب نیست و مردم در اینجا نگران آینده خود وفرزندانشان هستند ، وضع قوانین جدید ولغو قوانین قدیمی که از سوی مسئولین صورت گرفته باعث شده سفره ای که به واسطه کشف نفت، سالهای سال است برای مردم این سرزمین گسترده شده، کم کم بی برکت شود، و تاثیر حضور صنعت نفت در این منطقه بر کیفیت زندگی مردم کم شود .

قانون جایگزینی یکی از فرزندان کارکنان شاغل در این صنعت بجای پدر ،تنها روزنه امید ی بود که زندگی سخت در مسجد سلیمان برای مردم تحمل پذیر می کرد ،
اما این قانون هم به همت زیاده خواهی نمایندگان برخی شهرهای کشور که به واسطه نفتخیز نبودنشان هیچ سهمی از نفت به آنها نمی رسید ،از مردم نجیب منطقه گرفته شد ،بی آنکه کوچکترین مقاومتی را از جانب نمایندگان وقت مسجد سلیمان شاهد باشیم .

موضوع بی مهری وزارت نفت در ضایع کردن حق استخدام فرزندان این سرزمین تنها حق از بین رفته مردم مسجد سلیمان نیست ،تا جایی که علی رغم تصویب قانون دو،در هزار درآمدهای نفتی از سوی مجلس شورای اسلامی ، بمنظور اختصاص بخشی از در آمدهای نفتی به احداث طرحهای عام المنفعه در مناطق نفتخیز ،
متاسفانه این قانون هم میان آسمان وزمین معلق مانده وطرحهایی که قرار بود از این محل ، اعتبار آنها ،تامین شود متوقف شده وکسی هم پیگیر راه اندازی مجدد آنها بعنوان بخشی از مطالبات مردم این شهرستان نیست .

پروژه هایی مانند طرح توسعه فرودگاه نفت در چهاربیشه ،موزه صنعت نفت در بی بیان ،مجموعه بزرگ ورزشی در نفتون ،بیمارستان نفت در شیخ ماندنی کلگه ،و چندین طرح راهسازی اصلی از جمله میانبر و کمربندی شهر ونیز چند صد راه روستایی در این شهرستان که سالهای زیادی است در نیمه راه رها شده اند تنها نمونه ای از پروژه هایی است که با بی تفاوتی وزارت نفت کم کم دارند به دیگر پسماندهای عمرانی شهر می پیوندند.

ربط تحریمها به سرنوشت پروژه های نیمه کاره مسجد سلیمان این موضوع را در ذهن شکل می دهد که گویی مسجد سلیمان باید در تمام دورانها سپر بلا باشد و هیچ ،
دَم نیاورد.

اختصاص اعتبارات نفت به شهرستانهایی که هیچ نقشی در اکتشاف، تولید و انتقال ندارند موجب نارضایتی شدید مردم این شهرستان از وزارت نفت شده است.

مردم مسجد سلیمان معتقدند بدلیل جایگاه واعتبار این شهرستان ومعروفیتی که به واسطه نام اختصاری که این شهرستان در دنیا دارد باید بورس انرژی ایران در این شهرستان احداث می شد تا حضور آن مقدمات رونق مجدد شهرستان را فراهم می کرد .

گلایه شهروندان
مسجد سلیمان که حالا بدلیل نبود امکانات کافی نیمی از آنها مجبور به مهاجرت به دیگر شهرهای استان شده اند وحالا بخش زیادی از ساکنین را کارکنان وزارت نفت تشکیل میدهد محدود به این موارد نیست ،آنها میگویند: از آنجا که صنعت نفت کشور مدیون مسجد سلیمان است این وزارتخانه باید نگاه ویژه ای هم به این شهرستان داشته باشد تا با رفع موانع موجود اعتبار ویژه ای برای پروژه های عمرانی این شهرستان اختصاص دهد و موانع ایجاد شده در مسیر استخدام فرزندان کارکنان بازنشسته وزارت نفت رابردارد ،تا این شهرستان جان دوباره ای بگیرد وشور زندگی به این شهر بازگردد .

موضع منفعلانه وزارت نفت در جریان زلزله شهرستان مسجد سلیمان از دیگر موضوعاتی است که ساکنین این شهرستان را نسبت به این وزارت خانه عریض وطویل بدبین کرده ،مردم می گویند: در حالی که بخش عمده ای از خوراک مجتمعهای پتروشیمی واقع درمنطقه ویژه اقتصادی بندر امام وماهشهر از طریق چاههای نفت وگاز این شهرستان تامین میشود، نه تنها هیچ کمکی از محل اعتبارات طرحهای عامل المنفعه ای که در اختیار مجتمعهای پتروشیمی است صورت نگرفته، بلکه وزارت نفت نیم نگاهی هم به این منطقه نداشته است.
مردم معتقدند، دولت و وزارت نفت بجای اینکه شرایط را بگونه ای فراهم کنند تا مقدمات ایجاد منطقه ویژه اقتصادی، شامل پالایشگاه وپتروشیمی در محل تولید نفت یعنی مسجد سلیمان فراهم شود مُدام تعداد ایستگاههای پمپاژ نفت خود را در این منطقه بیشتر می کند، بلکه سرعت انتقال نفت از این شهرستان افزایش یابد ،در حالی که پالایشگاههاومجتمعهای پتروشیمی سر از جاهایی بر می آورند که هیچ ربطی به آنجا ندارد و مردمش هیچ آشنایی با فرهنگ نفتی ندارند .

بنا بر گفته های مردم، بی تفاوتی وزارت نفت به خواستگاه نفت خاورمیانه وکشور تا حدی است که حتی حاضر به جابجایی منازل سازمانی خود از مناطق آلوده به نفت وگاز هم نیست وخدمات این وزارتخانه تنها محدود به تعمیر وبازسازی برخی ساختمانها ومنازل سازمانی است .
به هر حال با وضعیت پیش آمده بهتر است وزارت نفت نگاه خود به منطقه نفتخیز مسجد سلیمان را تغییر دهد ورضایت مردم وساکنین این منطقه را که یکی از مهمترین مناطق نفتخیز کشور است فراهم نماید و روش ومنشی را در پیش گیرد که زیبنده وزارت نفت باشد .

/محمد رستمی

مطالب پیشنهادی