ثبت اختراع جدید با هدف به‌کارگیری روش‎های نوین ازدیاد برداشت نفت

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: کارشناسان شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در زمینه طراحی و ساخت مغزه با هدف بررسی روش‎های ازدیاد برداشت از مخازن نفت موفق به ثبت اختراع در عرصه‌ جهانی شدند.

ایران اکونومیست –

به گزارش عصرجنوب به نقل از ایران اکونومیست به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، سعید گل‎شکوه، از کارشناسان شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مسجد سلیمان در این باره توضیح داد: بیشتر مخازن نفتی ایران در اواخر نیمه دوم عمر تولید خود هستند که این موضوع اهمیت استفاده از روش‎های ازدیاد برداشت نفت را دوچندان می‎کند.

وی افزود: به منظور پیاده‎سازی روش‎های ازدیاد برداشت، آزمایش‎های متعددی با هدف امکان‎سنجی روش‎های مختلف ازدیاد برداشت نفت روی نمونه‎هایی از سنگ مخزن (مغزه) انجام می‎شود تا براین اساس بهترین روش ازدیاد برداشت نفت انتخاب شود، به‎ این منظور اختراع انجام شده کمک قابل توجهی به این موضوع خواهد کرد.

این کارشناس شرکت بهره‎برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در ادامه اظهار کرد: از طرفی مخازن ایران، شکافدار و همراه با دما و شوری بالاست که به‎کارگیری روش‎های مرسوم ازدیاد برداشت با محدودیت روبه‌روست. به‎منظور افزایش تولید این مخازن به شدت ناهمگن و غیرمعمول، استفاده از پلیمرهای مقاوم در برابر دما و شوری بالا ضروری است.

وی یادآور شد: با همکاری اعضای گروه تحقیقاتی، دو ثبت اختراع دیگر در آمریکا در زمینه سنتز پلیمرهای حساس به دما و شوری ثبت شده است که ازدیاد برداشت نفت از مخازن با دما و شوری بالا کاربرد بسیاری دارد.

گل شکوه اظهار کرد: اختراع‎های ثبت شده با توجه به پیچیدگی‎های مخازن ایران طراحی و ساخته شده است و با حمایت و عملیاتی شدن آنها گام مهمی برای ازدیاد برداشت نفت برداشته خواهد شد.

بر اساس این گزارش، فعالیت‎های پژوهشی گروه تحقیقاتی با همراهی سه محقق جوان دیگر به نام‎های رضا خرمیان، معصومه شعبان، یوسف تمثیلیان و با راهنمایی‎های احمد رمضانی‎سعادت‎آبادی در مدت زمان چهار سال به ثبت رسیده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.