سدها گونه های بومی خوزستان را به نابودی کشیده اند!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:سمینار نقش گیاهان بومی در توسعه جنگل‌ها و فضای سبز خوزستان، صبح امروز، با حضور حسین آخانی استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و الکساندر رودوف محقق و گیاه‌شناس روسی در محل  سالن همایش‌های اداره آموزش شرکت نفت مسجدسلیمان برگزار شد.

 

در این همایش، حسین آخانی با تشریح مباحث علمی در حوزه گیاهان بومی منطقه و ارائه مهمترین پژوهش‌ها و دستاوردهای جدید گیاه شناسی و یافته‌های علمی در این حوزه با اشاره به مشکلات خوزستان در توسعه گیاهان بومی منطقه  و عوامل مختلف در از بین رفتن گونه‌های نادر منطقه خوزستان اظهار کرد: ایجاد سدهای عظیم که نتیجه آن از بین رفتن سیلابهای حوزه آبخیز است و عوامل انسانی مهمترین عوامل تخریب  گونه‌های بومی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بررسی تنها نقاط باقی مانده از گزند آسیب‌های انسانی در خوزستان متذکر شد: به منظور حفظ گونه‌های طبیعی موجود باید مراقبت از این ذخایر ژنتیکی توسط آیندگان را فرهنگ سازی کرد.

آخانی با معرفی گونه‌های مهم منطقه شیمبار و حوزه اندیکا بنام “سوسن” گفت: این گیاه بومی منطقه مسجدسلیمان و اندیکا است، که به آب کمی نیاز دارد، و به عنوان یک داروی ضد بیماری‌های قلبی و همچنین یک حشره کش در صنعت از آن استفاده می‌شود.

وی در ادامه با نام بردن ده‌ها  نوع گونه بومی و محلی  متذکر شد: گونه‌های بومی چون “جارو و سوسن” باید  به جای گونه‌های خارجی و غیربومی گیاهان جایگزین شوند.

آخانی درخواست کرد: به گیاهان کم آب و همیشه سبز و بومی به جای گیاهان خارجی و مهاجم توجه بیشتری شود.

در ادامه این سمینار، ایرج حاتمی مدیر منابع طبیعی مسجد سلیمان با ارائه آمار کلی از میزان و شرایط حوزه جنگل و مرتع در استان و به خصوص در شهرستان مسجدسلیمان و توابع آن اظهار کرد: منابع طبیعی در ایجاد پراکنش طبیعی و زادآوری گیاهان بومی نقش موثری دارد.

وی تصریح کرد:  استفاده از بذور گیاهانی که بومی منطقه بوده و به عنوان بذر اصلی کشت می‌شوند، علاوه بر احتمال رویش بسیار بالاتر، توانایی سازگاری گیاه با شرایط اکولوژیکی منطقه در توسعه جنگلی نیز نقش مهمی را ایفا خواهند کرد.

مدیر منابع طبیعی مسجد سلیمان  در پایان تاکید کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی با توجه به وضعیت موجود جنگلها و مراتع در بالا بردن سطح علمی کارشناسان موثر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.