نهنگ آبی عظیم‌الجثه نباید تکه تکه شود

عصر جنوب: کشف لاشه یک نهنگ آبی Balaenoptera musculus که بزرگ‌ترین جانور روی کره زمین است اتفاق نادری است که در سواحل استان خوزستان روی داده. اتفاقی که از نظر علمی و پژوهشی فرصتی است تا روی این جانور بررسی‌های لازم صورت گیرد. از طرف دیگر استخوان‌های این جانور دریایی می‌تواند با بهره‌برداری درست در یک موزه به نمایش گذاشته شود.
شهرام امیری شریفی، مدیر دیده‌بان حقوق حیوانات، درباره برخورد با لاشه این نهنگ آبی می‌گوید: «استخوان‌های لاشه این نهنگ آبی باید آماده شوند تا برای نمایش در موزه قرار گیرند. این کار ضوابط خاص خود را دارد. اتفاق مرگ چنین جانداری در خشکی در جهان اتفاق بسیار نادری است.»
او درباره سناریوی منفی احتمالی که در چنین مواردی در ایران روی می‌دهد می‌گوید: «معمولا بوی لاشه این جانور صدای اعتراض افراد بومی اطراف را بلند می‌کند و احتمال دارد مسوولان به زودی با لودر به جان این لاشه بیافتند و آن را تکه تکه کرده و در مکان‌های مختلف دفن کنند. که کار بسیار غلطی است.»
او درباره مکانیزم برخورد با اتفاق نادر به دست آمدن لاشه چنین جانوری می‌گوید: «باید لاشه در چاله‌ای با عمق مناسب و به همین شکلی که الان هست دفن شود. اگر این لاشه ۴ – ۵ سال زیر خاک بماند بافت نرم خود را از دست می‌دهد و سپس می‌توان استخوان آن را سالم از زیر خاک بیرون کشید. سپس باید این لاشه را به مدت دو سال در استخری از مایع سفیدکننده و ضدعفونی‌کننده قرار داد. چنین مایعی باعث بالا رفتن کیفیت بصری استخوان می‌شود. سپس باید برای آن اسکلت فلزی مناسبی طراحی و ساخت تا بتوان مانند یک نمونه نادر در یک موزه به نمایش درآید.»
ایرج سلیمانی، رییس اداره محیط زیست ماهشهر، امروز اعلام کرده است که در گشت ساحلی نیروهای این اداره لاشه یک نهنگ آبی عظیم‌الجثه که ظاهرا بر اثر گیر کردن در تور صیادان جان داده کشف شده است.

۱b48f34c-4c4a-471c-8d2e-1f1628d2f02e
نهنگ آبی Balaenoptera musculus در موزه تاریخ طبیعت گوتنبرگ در کشور سوئد. سالانه عده زیادی از این نهنگ در این موزه دیدن می‌کنند. لاشه مشابه این نهنگ در اطراف بندر ماهشهر به گل نشسته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.