کشف جسد بزرگ‌ترین جانور جهان در سواحل بحرکان خوزستان + تصاویر

عصر جنوب: جسد بزرگ‌ترین جانور کره زمین که یک نهنگ آبی Balaenoptera musculus است در سواحل بحرکان استان خوزستان کشف شده است این نهنگ احتمالا به علت گیر کردن در تور صیادی جان داده است.

به گزارش عصر جنوب: این نهنگ آبی در این منطقه از جهان دیده نمی‌شود و مناطق عمیق اقیانوس‌ها زیستگاه این جانور آبی است. دو مورد مشاهده این نهنگ در خلیج فارس در سال‌های ۱۹۶۳ توسط یک محقق خارجی در سواحل کویت و در ۱۳۶۴ در نزدیکی بندرعباس و جزیره قشم اتفاق افتاده بود. این نهنگ با طول ۲۷ متر بزرگ‌ترین جانور زنده روی کره زمین است و طول آبفشانی آن تا ۱۲ متر هم می‌رسد.

ایرج سلیمانی، رییس اداره محیط زیست ماهشهر در این‌باره می‌گوید: «مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ماهشهر طی گشت‌زنی و پایش نواحی ساحلی، لاشه این نهنگ را مشاهده کرده‌اند که بعد از بررسی‌های انجام شده و تهیه نمونه‌های ‍ژنتیکی به منظور تعیین نوع و گونه این نهنگ، از کارشناسان اداره کل درخواست شده است تا جهت شناسایی و بیومتری در محل حضور یابند. روسای ادارات محیط زیست دریایی و روابط عمومی حفاظت محیط زیست خوزستان به منظور مستندسازی و بیومتری و نمونه برداری مجدد ژنتیکی نیز به محل اعزام شده‌اند.»

سلیمانی درباره علت مرگ این نهنگ آبی می‌گوید: « با توجه به مشاهده تورصیادی پیچیده شده در ناحیه دم جانور؛ علت مرگ آن گرفتارشدن در تورصیادان بوده است. این جانور از جانورانی است که در لیست IUCN در رده‌های حفاظتی قرار دارد و از صیادان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده این گونه و یا گرفتارشدن آنها در تور صیادی، مراتب را سریعاً به نزدیکترین واحد محیط زیست منطقه اطلاع دهند.»

وال آبی به عنوان بزرگترین جانور شناخته شده، خلقت است که طول بدن آن تا ۲۷ متر و آبفشانی آن تا ۱۲ متر نیز می رسد.

 

یکی از حاظران در محل به خبرنگار عصر جنوب گفت: طی روزهای گذشته تور صیادان به دم این نهنگ گره می خورد و باعث گیر افتادن نهنگ در تور می شود.

وی گفت خوشبختانه جزر و مد دریا باعث شست و شوی لاشه نهنگ شده و به همین خاطر تکه تکه شدن و یا بوی نامطبوع لاشه نهنگ را شاهد نیستیم.

IMG-20141008-WA0006

 IMG-20141008-WA0007

“جهت مشاهده تصویر در اندازه واقعی، بر روی تصاویر کلیک کنید.”

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.