جاده مناسب مطالبه روستاییان بخش مرکزی ماهشهر از مسئولان است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: روستاهای بخش مرکزی شهرستان ماهشهر از جاده مناسب برخوردار نبوده و فقدان زیر ساخت مناسب تردد روستائیان را با مشکل مواجه کرده است.

روستاهای بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر که نقش موثری در رونق کشاورزی خوزستان به خصوص تولید خرما و گندم دارند علاوه بر مشکل کمبود آب و کیفیت نامناسب آن از مشکل دیگری به نام نبود جاده مناسب در رنج می باشند.
اهالی این روستاها که از کمترین امکانات درمانی در محل زندگی خود محروم هستند برای دسترسی به امکانات درمانی ناچار به تردد به مرکز شهرستان می باشند این در حالی است که وضعیت نامناسب جاده های روستایی تردد آنها را نیز سخت کرده است.
نامناسب بودن جاده های روستایی و دیر رسیدن بیماران به مراکز درمانی ناشی از خرابی جاده در طول مسیر ۵۰ کیلومتری تا مرکز این شهرستان حوادث تلخی را رقم زده است.
انتظار اهالی روستاهای محروم شهرستان ماهشهر از مسئولان این شهرستان با برخورداری از منابع عظیم اقتصادی و قطب صنعت پتروشیمی کشور رسیدگی به زیر ساخت مناطق روستایی به ویژه جاده است.
علی آلبوغبیش یکی از ساکنان روستای گمبزون با گله مندی از وضعیت نامناسب جاده های ارتباطی روستاهای بخش مرکزی شهرستان ماهشهر گفت: روند اجرای طرح تکمیل جاده حد فاصل پل بعثت تا روستای گمبزون مطلوب نبوده و اهالی از این بابت گله دارند.
محسن مقدم از ساکنین روستای هشچه نیز اظهار داشت: تا به حال چندین بار مشکلات این جاده به گوش مسئولان رسانده شده اما مسئولان تنها به وعده دادن اکتفا کرده اند.
رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر نیز با ابراز نگرانی از وضعیت جاده های روستاهای این بخش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جاده حد فاصل پل بعثت تا گمبزون به طول ۱۷ کیلومتراز اوایل دهه ۶۰ مشکلات زیادی را برای ساکنین روستای گمبزون به وجود آورده است.
جلیل تجددمنش تکمیل نشدن پروژه روستایی را متعهد نبودن پیمانکار مربوطه عنوان کرد و گفت : پیش از این هشت کیلومتر از جاده مذکور توسط پیمانکار دیگری اجرا شده و در حال حاضر ۹ کیلومتر آن باقی مانده است.
وی افزود: بر اساس مستندات موجود، قرارداد با این پیمانکار در دی ماه سال گذشته منعقد شده ، بنابراین باید حداکثر زمان شروع پروژه نیز بهمن ماه سال گذشته باشد، در حالی که طبق قرارداد بعد از ۶ ماه، این پروژه باید در آستانه افتتاح باشد اما تاکنون کاری از پیش نرفته است.
وی ادامه داد: اداره راه و شهرسازی کار تکمیل و آسفالت را با تامین اعتبار ۳۵ میلیارد ریال اوراق مشارکت، برعهده گرفته و پیمانکاری را برای این پروژه انتخاب کرده است، مناقصه هم برگزار شده اما پیمانکار مجری طرح کار هنوز عملیات تکمیل این جاده را آغاز نکرده است.
تجددمنش به مشکلات جاده مقابل روستای هشچه سفلی اشاره کرد و گفت: جاده خاکی آزاد راه تا پل بعثت همان روستای هشچه سفلی ، حدود ۱۰ کیلومتر یکی دیگر از جاده های روستایی است که ضرورت دارد اداره کل راه و شهرسازی خوزستان رسیدگی به آن را در اولویت قرار دهد در حال حاضر این جاده تنها نیازمند آسفالت است.
وی ادامه داد : کار زیرسازی این مسیر توسط پیمانکار قبلی انجام شده و برای اجرا پروژه از محل اعتبارات شورای راهبردی، ۳۰میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است، این در حالی است که اعتبار پیشنهادی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان ۹۰ میلیارد ریال بود.
رئیس شورای بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر اضافه کرد: تردد خودرو از این جاده موجب گرد و خاک شده که نفوذ گرد و خاک به منازل و مزارع روستاییان ، سلامت آنها را تهدید کرده و به دام و نخیلات آنها خسارت زده است.
بخشدار مرکزی بندرماهشهر در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود پیگیری های مکرر، پیمانکار انتخاب شده برای تکمیل جاده حد فاصل آزاد راه تا گمبزون به تعهدات خود عمل نکرده و با گذشت پنج ماه از انعقاد قرارداد، عملیات ساخت این جاده هنوز آغاز نشده است .
سالم عبادی افزود: طبق آخرین پیگیری های انجام شده توسط فرماندار بندرماهشهر از طریق اداره کل راه و شهرسازی خوزستان، مقرر شد با انجام اقداماتی قرارداد مذکور با پیمانکار فعلی فسخ و کار به پیمانکار دیگری که سوابق بهتری دارد سپرده شود.
وی با اشاره به درخواست از اداره کل راه و شهرسازی خوزستان برای رسیدگی به جاده های روستاهای بخش مرکزی ماهشهر اظهار داشت: یکی از دغدغه های اصلی ما تکمیل جاده منتهی به روستای گمبزون است، چرا که مشکلات عدیده ای را برای ساکنین روستا به وجود آورده و وضعیت اسفناکی را رقم زده، از این رو انتظار داریم در اسرع وقت با انتخاب پیمانکاری مناسب به این مشکل رسیدگی شود.
عبادی ادامه داد : جاده روستای هدامه تا روستای بنیوار به طول سه کیلومتر نیاز به آسفالت دارد همچنین مسیر روستای مقطوع علیا به سدیره به طول حدود ۱۲ کیلومتر که مسیر بسیار باریک و پرخطری است نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.
وی در پایان متذکر شد : وضعیت فعلی جاده های بخش مرکزی ماهشهر جان اهالی روستاها را با خطر جدی مواجه کرده ضمن اینکه این وضعیت زیبنده شهرستان بندرماهشهر با این حجم از ظرفیت های اقتصادی نیست.
عبادی بیان داشت:جاده آزاد راه به جاده چمران-بندرامام نیز که متعلق به امور آب جنوب شرق برای دسترسی به آزاد راه می باشد، جاده پرخطری است که بهسازی آن نیازمند اعتبارات ملی است.
بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر دارای ۴۰ روستاست که برخی تا مرکز این شهرستان حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.