بی‌مهری مسئولان به روستاهای بدون دهیار بندرماهشهر

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

۳۸ روستای بدون دهیار در بخش مرکزی شهرستان بندرماهشهر وجود داشته که این روستاها از ابتدایی‌ترین امکانات محروم بوده‌ و تاکنون هیچ توجهی به این روستاها نشده است

یکی از ساکنان روستای مکسر وسطا در گفت‌وگو با یکی از خبرنگاران اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین مشکل روستای ما نوسان ولتاژ برق بوده که در تابستان ما نمی‌توانیم از کولرها استفاده کرده و مجبور هستیم گرما را تحمل کنیم.
آب شرب، آسفالت و جدول‌کشی و جاده ارتباطی از اصلی‌ترین مشکل روستاهای بدون دهیار است
یکی از ساکنان دیگر روستاهای بخش مرکزی بندرماهشهر گفت: از ابتدای سال تا کنون چندین چراغ برای روشنایی روستا نصب کرده‌اند که نور آنها کم بوده و نیاز است چراغ‌ها را افزایش دهند؛ کوچه‌های روستا بدون جدول‌کشی و آسفالت بوده و فضای آن را تبدیل به خرابه کرده است.
یکی ساکنان روستای کومیه نیز بیان کرد: خیلی از ساکنان روستای ما به دلیل نبود مدرسه و آب شرب از این روستا رفته‌اند و فقط تعداد اندکی در این روستا مانده‌اند اصلی‌ترین مشکل ما نبود جاده ارتباطی بوده که رفت و آمد ما را با مشکل مواجه کرده است.
یکی از ساکنان روستای بنیوار علیا نیز گفت: روستای ما بیش از ۳۰ خانوار داشته که امیداواریم دهیار به آن تعلق بگیرید؛ زیرسازی آسفالت و جدول‌کشی و روشنایی روستای ما انجام شده است و توقع داریم هر سریع‌تر بقیه کارها نیز انجام شود.
وی افزود: تنها مشکل اساسی ما فرسودگی سیستم آب شرب روستا بوده که متعلق به چندین سال گذشته است و اکنون به دلیل افزایش جمعیت روستا دیگر جوابگوی ساکنان روستا نبوده و اهالی این روستا را با مشکل مواجه کرده است.
سالم عبادی در خصوص روستاهای بدون دهیار اظهار داشت: به روستاهایی که بیش از ۳۰ خانوار داشته دهیار تعلق گرفته و دهیاری در این روستاها ایجاد می‌شود؛ اعتبار این روستاها به حساب دهیاری پرداخت شده و دهیار بر اساس نیاز روستا کارهای عمرانی و بهسازی روستا را انجام می‌دهد.
وی افزود: اما روستاهایی با خانوار کم وجود داشته که اعتباری به آنها دو سال پیش تخصیص نیافته اما از سال گذشته دولت برای این روستاها نیز اعتبار در نظر گرفته است.
بخشدار مرکزی شهرستان بندرماهشهر بیان کرد: از ابتدای امسال قراردادهایی براساس نیاز روستاها که بیشتر در قالب روشنایی و ایستگاه اتوبوس و بهسازی بوده که اجرای این پروژه‌ها آغاز شده و تا آخر سال در بیش از ۸ روستا انجام خواهد شد.
محسن بیرانوند در گفت‌وگو با تسنیم در بندرماهشهر در این خصوص اظهار داشت: اولویت‌های هر روستا بر اساس نیازسنجی که توسط بخشدار و شورا بخش انجام می‌شود تعیین شده و این مجموعه با همکاری دفتر فنی بخشدار نیازهای هر روستا را بررسی و الویت بندی کرده و هزینه‌های مورد نیاز آن را تعیین می‌کند.
وی افزود: ما آمادگی تعیین اعتبار پروژه‌های بخش روستایی را اعلام کرده‌ایم؛ در حال حاضر اولیت ما مشکل آب، سیستم جمع‌آوری فاضلاب و روشنایی بوده و ما به خواسته مردم و روستاییان احترام می‌گذاریم.
تا پایان سال جاری بیش از ۸ روستای بدون دهیار بهسازی می‌شوند
فرماندار شهرستان بندرماهشهر با اشاره به کارهای انجام شده بیان کرد: در سال جاری مجموعه ما ۸ الی ۱۰ روستای بدون دهیار را از صفر تا بهسازی کامل انجام خواهد داد که این کار در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ البته ۱۰ روستا برای یک سال کم بوده و علت اینکه ما به ۱۰ روستا پسنده کردیم کمبود وقت در دفترفنی ما بوده است.
وی گفت: بهسازی‌هایی که بخشداری در روستاهای بدون دهیار انجام می‌دهد با مصالح محکم و بسیار خوب بوده تا ماندگاری بیشتری داشته باشد و البته ما زمان را فدای کیفیت نکرده و با نظارت دقیق بهسازی‌ها را انجام می‌دهیم.
بیرانوند با اشاره به تخصیص اعتبار برای روستاهای بدون دهیان عنوان کرد: اعتبار روستاهای بدون دهیار از ابتدای سال ۹۶ تخصیص یاته ولی از سال جدید بهسازی‌ها آغاز شده است؛ برای روستای محروم گاما که وضعیتی نامناسب داشته بیش از ۴ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده‌ایم که به زودی بهسازی این روستا نیز آغاز می‌شود.
وی در پایان با تاکید بر رسیدگی به بخش روستایی خاطرنشان کرد: مجموعه ما کار در روستاها را با جدیت انجام می‌دهد؛ از محل شورای راهبردی پروژه‌هایی خوبی برای بخش روستایی در نظر گرفته‌ایم و امسال شهرستان یک کارگاه بزرگ عمرانی خواهد بود که در هفته دولت لیست تمامی پروژه‌ها از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
نکته قابل توجه روستاها این است که تا کنون هیچ توجهی به این روستاها نشده و از سال گذشته اعتباری برای آنها در نظر گرفته شده است؛ اما چرا از سال گذشته کار عمرانی آغاز نشده سوالی است که در ذهن مردم ایجاد شده است.
حال باید دید این کارهای عمرانی روستاهای محروم ادامه خواهد یافت و رفته رفته این روستاها به فراموشی سپرده می‌شوند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.