گاز ناکس پتروشیمی کارون تحت کنترل محیط زیست منطقه است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: کاتالیزگر جدید واحد اسید نیتریک پتروشیمی کارون نصب شده و گاز ناکس خروجی پتروشیمی کارون طبق ضوابط محیط زیست زیر حد استاندارد بوده است.

علیرضا صدیقی‌زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بندرماهشهر اظهار داشت: واحد اسید نیتریک یک واحد بالا دستی  مجتمع بوده که برای مصارف داخلی پتروشیمی کاورن از آن استفاده می‌شود و در صورتی که مازاد بر نیاز تولید کند این محصول به شرکت‌های دیگر فروخته می‌شود.
وی با اشاره به نشت اخیر گاز ناکس افزود: ضوابط محیط زیست سقف آلایندگی را تعیین کرده و ما بر همین اساس کاتالیزگر خود را تنظیم می‌کنیم؛ در مقطعی گزارشی از آلایندگی خروج گاز زرد رنگ ناکس از دودکش پتروشیمی کارون رسانه‌ای شد گاز ناکس زیر حد استاندارد بوده و در بررسی اولیه متوجه شدیم کاتالیزگر که در آن فلر استفاده شده در حال اتمام بوده اما به پایان نرسیده است و می‌توانست در رنج استاندارد باشد.
مدیرعامل پتروشیمی کارون بیان کرد: شرکت تامین کننده کاتالیزگر یک شرکت آلمانی بوده که با توجه به مسائل تحریمی و نقل و انتقالات ارزی ما از یک شرکت اصفهانی درخواست تولید این کاتالیزگر را داشته که دربرآورد اولیه به دلیل نبود خط تولید عمده کاتالیزگر در این شرکت قیمت کاتالیزگر ۴ برابر قیمت شرکت آلمانی بود.
وی گفت: پتروشیمی کارون با کاهش تولید اسیدنیتریک و ذخیره آن توانستیم بحران پیش آمده را کنترل کنیم؛ ما از دو شرکت کاتالیزگر را خریداری کرده که شرکت آلمانی کاتالیزگر را ۲۰ روزه تحویل داد اما در زمان آزمایش کاتالیزگر آلمانی به دلیل ایراد فنی کاتالیزگر عمل نکرده که پس از مشاوره با شرکت آلمانی مشکل برطرف شد.
صدیقی‌زاده ادامه داد: در حوزه فروش ما، نیز الزامات قانونی وجود دارد که با توجه به دستور العمل موجود، تحت هیچ شرایطی هیچگونه صادراتی انجام نشده تا زمانی که در بازار داخلی متقاضی وجود نداشته باشد و در هر صورت موظف به تامین نیاز داخل هستیم.
وی با اشاره به اینکه در بعضی موارد خریدار در ایران وجود ندارد و همه ایزوسیانات به خارج از کشور صادر می‌شود، عنوان کرد: شیوه فروش ما  بصورت بورس بوده که با قیمت صنعت ، معدن و تجارت محصول خود را در بورس به فروش می رسانیم.
مدیرعامل پتروشیمی کارون در ادامه افزود: پتروشیمی کارون وظیفه تامین ایزوسیانات داشته و اولویت فروش ما در وهله اول بازار داخل و در غیر این صورت به خارج صادر می‌شود؛ یکی از محصولات ما تی دی آی که در اوایل فقط ۵ شرکت متقاضی و خریدار این محصول بودند و در حال حاضر به ۲۴ خریدار داخلی روند رو به رشد داشته است، همچنین در حوزه ام دی آی با افزایش خریدار روبرو بودیم که با توجه به اینکه در تی دی آی انحصاری هستیم ، معیار قیمت گذاری در خاورمیانه بوده که بر جهان تاثیر می‌گذارد.
وی  با تاکید بر ترغیب سرمایه‌دار به خریداری محصولات با توجه به نرخ بورس، بیان کرد: فرماندار و استاندار می‌توانند با تشکیل تعاونی و خرید و فروش محصولات به خریداران جزئی کمکی در فروش داشته باشند؛ با توجه به دستور العمل موجود، همه شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس باید اقلام مورد نیاز خود را بازار داخلی تهیه کنند.
صدیقی‌زاده گفت: نیاز ارزی شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس روز به روز کاهش یافته و نقشه‌های مهندسی معکوس برای قطعات تهیه شده است که دیگر نیاز به وارد کردن از خارج کشور نداشته باشیم؛ مهندسی معکوس در کارون نهادینه شده و تمامی دستگاه‌هایی که از سوئد وارد ایران شده است، هم اکنون در داخل کشور تولید می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از کاتالیست‌های مهم به نام پلادیوم که عمده مصرف ما نیز هست در حال حاضر به یک تولید کننده عمده این محصول تبدیل شده و وارد بازار رقابت شده‌ایم؛ نظر به دستور شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس مبنی بر استقرار ادارات خرید پتروشیمی در شهرستان، اداره خرید پتروشیمی کارون در بندرماهشهر مستقر شده وخریدار می تواند برای خرید محصول مراجعه کند.
مدیر عامل پتروشیمی کارون عنوان کرد: پتروشیمی کارون در سال‌های اخیر  به لحاظ تولید روند رو به رشدی را طی کرده است به طوری که طبق آمار، کل نیاز کشور به ایزوسیانات در پتروشیمی کارون تولید شده و مقداری به خاورمیانه صادر شده است که انتظار می‌رود با حمایت این روند رو به رشد تداوم یابد و در حاضر به نقطه‌ای رسیدیم که خود مجموعه نیز خواهان افزایش تولید و رشد را دارد.
وی افزود: پتروشیمی کارون به منظور تامین خوراک خود (هایکو) با برنامه‌ریزی از سال گذشته، این طرح در سال جاری اجرایی شده و گامی در جهت خودکفایی بوده است.
صدیقی‌زاده با اشاره به صادرات این شرکت، توضیح داد:  صادرات ما در حال حاضر بیشتر به کشورهای ترکیه، عراق ،افغانستان ، پاکستان و هند بوده و حتی به کشورهای قاره آفریقا، آمریکای جنوبی و اروپا نیز محصولات ما صادر شده است؛ با توجه به اینکه در ابتدای راه توسعه و راندمان مالی هستیم پتروشیمی کارون هزینه زیادی به سرمایه‌گذاران تحمیل کرده است که در ابتدا باید این هزینه‌ها جبران شود.
مدیرعامل پتروشیمی کارون در پایان با تاکید بر اولویت جذب نیروهای بومی در این پتروشیمی خاطرنشان کرد: پتروشیمی کارون در حال حاضر هزار نفر کارمند دارد که اولویت جذب  با نیروهای بومی بوده و جذب نیروهای بومی به نفع این شرکت نیز خواهد بود.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.