با هدف تمرکز بر ارزش افزودۀ حداکثری خط لولۀ ارسال هیدروژن پتروشیمی بندرامام به پتروشیمی کارون راه اندازی شد

عصرجنوب-asrejonoob.ir:مدیر واحد پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون گفت: پتروشیمی کارون با تکیه بر دانش فنی و تجربۀ داخلی خود موفق به طراحی، اجرا، اتصال و راه اندازی خط ارسال هیدروژن مازاد تولیدی پتروشیمی بندرامام به پتروشیمی کارون شد.

مجتمع پتروشیمی کارون تنها تولیدکننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است، در این مجتمع دو فاز تولید TDI و MDI  توسط شرکت کماتور سوئد CEAB طراحی شده و هر کدام قادر به تولید ۴۰ هزار تن محصول در سال است. از جمله مهم ترین خوراک هر دو فاز، گاز هیدروژن و گاز مونواکسید کربن است که مطابق طراحی و تا پیش از راه اندازی پروژۀ تامین هیدروژن از هیدروژن مازاد پتروشیمی بندرامام، از پتروشیمی فن آوران می شد. راه اندازی این پروژه صرفه جویی بالغ بر۲۰۰ میلیارد ریالی در سال برای مجتمع را به همراه دارد.

دکتر مهدی نظری مدیر واحد پژوهش و توسعۀ پتروشیمی کارون در گفت و گو با ایرنا با اعلام خبر راه اندازی خط تامین هیدروژن از تولید مازاد پتروشیمی بندرامام اظهارداشت: پتروشیمی کارون برای تولید محصولات خود در واحد های TDIو  MDIبه تامین خوراک تولوئن از پتروشیمی بندرامام، بنزن از پتروشیمی بوعلی سینا، اسید سولفوریک از پتروشیمی رازی، سودکاستیک از پتروشیمی اروند و فرمالدهید از پتروشیمی شهید رسولی نیازمند است.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده در مسیر افزایش ظرفیت واحدهای عملیاتی تا رسیدن به تولید اسمی، تأمین خوراک هیدروژن به میزان ۸ تا ۹ هزار تن در سال از پتروشیمی فن آوران با خلوص ۹۴ تا ۹۵ درصد است که با وجود همکاری همه جانبۀ پتروشیمی فن آوران در تأمین خوراک، با مشکلاتی در این رابطه مواجه بودیم.

مسوول پژوهش و توسعۀ پتروشیمی کارون بعد از قدردانی از همکاری و تعامل مثال زدنی پتروشیمی فن آوران در تامین خوراک CO و H۲ مورد نیاز پتروشیمی کارون اشاره داشت:

این مهم، ورای مباحث مربوط به تعهدات قراردادی و در حقیقت، حاکی از بینش ملی و تعامل سازندۀ بین مجتمعی از سوی مدیریت محترم پتروشیمی فن­آوران می باشد. وی ادامه داد: با این وجود، بروز مشکلات به گونه ای بود که در مواقعی به دلایل مختلف همچون افت فشار و یا قطع جریان گاز طبیعی، پتروشیمی فن آوران از مدار تولید خارج و یا ناچار به کاهش ظرفیت تولید خود می شد که تحت تأثیر آن، پتروشیمی کارون نیز متاثر می شد و با مشکلات متعددی به ویژه در فصل زمستان به دلیل مصرف بالای گاز طبیعی در سطح شهر و منازل مسکونی، مواجه بود.

نظری اضافه کرد: در سال جدید با توجه به اهداف راهبردی و استراتژیک تعیین شده از سوی مدیریت محترم، و در راستای تمرکز بر ارزش افزوده حداکثری پس از مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، هیدروژن مازاد واحد الفین پتروشیمی بندرامام به عنوان یکی از منابع اصلی تامین هیدروژن شناسایی شد و پس از بررسی های کارشناسی لازم، سال گذشته کار احداث و اتصال خط تامین هیدروژن از پتروشیمی بندرامام آغاز شد.

وی در ادامه هدف از راه اندازی از این خط در پتروشیمی کارون را افزایش بهره وری مجتمع و جلوگیری از هدررفتن سرمایۀ ملی از طریق شناسایی و بهره­برداری از پتانسیل­های تامین خوراک موجود در منطقه عنوان کرد و گفت: به جهت خاصیت غیرقابل ذخیره سازی گاز هیدروژن و سوزانده شدن آن پس از تولید و با هدف پیش بینی منبعی مطمئن برای جبران کمبود خوراک هیدروژن موردنیاز مجتمع، بعد از تایید کیفیت مورد نظر و دریافت مجوزهای لازم، عملیات اجرایی احداث خط تامین گاز هیدروژن از پتروشیمی بندرامام آغاز شد.

مسئول پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون ادامه داد: دی ماه سال گذشته خط تامین هیدروژن به طول تقریبی ۸ کیلومتر از پتروشیمی بندرامام تا مرز شرقی پتروشیمی فن آوران کلید خورد و بعد از ۴۵ روز کاری به اتمام رسید. در اریبهشت ماه سال ۹۶ مجوز بهره برداری از آن دریافت شد و در خرداد ماه مورد بهره برداری قرار گرفت و به دنبال آن، تامین هیدروژن مورد نیاز واحدهای عملیاتی وارد برنامه افزایش ظرفیت و پایدارسازی تولید شد.

این مسوول اضافه کرد: با اجرای این طرح قادر خواهیم بود در هر ساعت حدود ۱۲ هزار نرمال مترمکعب گاز هیدروژن را با فشار حدود ۲۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و خلوص حداقل ۹۹% دریافت و به طور همزمان در فاز یک­ودو این مجتمع با ظرفیت ۱۰۰ درصدی استفاده کنیم که  ضمن پایدارسازی شرایط تولید و به دنبال آن، کاهش توقفات و عدم تولید ناشی از کمبود یا قطع خوراک، صرفه جویی ۲۰۰ میلیارد ریالی در سال را برای مجتمع به همراه دارد و به دنبال آن حدود ۵ درصد قیمت تمام شدۀ محصولات پتروشیمی کارون کاهش نیز می یابد.

نظری در ادامه از برنامه های آتی پتروشیمی کارون خبر داد و گفت: در نظر داریم با هدف افزایش سودآوری، پروژه های توسعه محصول از جمله پروژه تصفیه آبهای سطحی و به دنبال آن پروژه ZLD که به منظور تولید پایدار با تمرکز بر حفظ کرامت انسانی و حفاظت از محیط زیست است، به زودی راه اندازی کنیم.

وی اضافه کرد: پروژۀ جایگزینی کاتالیست پالادیوم و پلاتین با نیکل در راستای کاهش قیمت تمام شده محصولات و پروژه بازیافت فلزات گرانبها از کیک پسماند هیدروژناسیون در راستای صیانت از محیط زیست و بازگشت سرمایه که هم راستا با مضامین استراتژی شرکت بوده و در راستای اقتصاد مقاومتی منجر به کاهش بهای تمام شده محصول خواهد شد، از دیگر پروژه های آتی این شرکت است.

نظری در بخش دیگری از صحبت های خود به ماموریت واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی کارون اشاره کرد و گفت: از موارد فلسفه وجودی واحد پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون می توان به توسعه پژوهش، نوآوری و ارتقای فناوری برای افزایش توانمندی، رقابت پذیری و بهره وری سازمان اشاره کرد، که بر اساس شناسایی نقاط تاثیرگذار بر قیمت تمام شده محصول، بهینه سازی مصرف انرژی، پساب و مسائل زیست محیطی انجام می گیرد. همچنین مدیریت و اجرای تحقیقات توسعه ای و کاربردی با تعریف پروژه های بهبود در قالب قراردادهای پژوهشی با دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان و یا برون سپاری  از موارد ماموریت پتروشیمی کارون است.

وی افزود: بازاریابی و شناسایی موارد کاربری برای محصولات جانبی (BY PRODUCTS) فرآیند تولید، طبقه بندی و طراحی شناسنامۀ محصولات OFF GRADE مجتمع و شناسایی بازار هدف در صنایع  پایین دستی و تکمیلی برای آنها، شناسایی تکنولوژی های جدید مرتبط با فرآیند تولید، انجام مطالعات امکان سنجی و پروژه هایREVAMPING  با هدف ارتقاء سطح کمی یا کیفی محصول یا محصولات، کاهش ضایعات فرآیندی و مشکلات زیست محیطی و در نهایت کاهش قیمت تمام شده که تاثیر قابل توجهی بر سودآوری و بهره وری مجتمع خواهد داشت، از دیگر موارد ماموریت این واحد است.

مسوول پژوهش و توسعه پتروشیمی کارون در ادامه به اهداف کلان پتروشیمی کارون در بخش پژوهش وتوسعه اشاره کرد و ادامه داد: افزایش قدرت رقابت به عنوان نام آورترین تولیدکننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه با تکیه بر مضامین استراتژی و خط مشی نظام مدیریت یکپارچه، شناسایی به کارگیری تکنولوژی های نوین و تلاش برای دستیابی به دانش فنی تولید محصولات جدید وهمچنین به روز رسانی محصولات تولیدی بر اساس نیاز بازار و مشتری از مهم ترین اهداف این مجتمع است.

نظری در پایان ضمن تشکر از حسن اعتماد و حمایت بی شائبه مدیریت محترم عامل، مدیر محترم مجتمع و سایر دست اندرکاران پروژۀ اتصال خط هیدروژن عنوان کرد: این موفقیت مرهون همدلی و نیک اندیشی مجموعه در کنار باور، اعتماد و اعتقاد مدیریت محترم پتروشیمی کارون به پتانسیل نفرات و پرسنل زیر مجموعه بوده است.

وی همچنین اضافه کرد: شناسایی و رفع مشکلات De-bottlenecking فرآیندی، گلوگاه ها و عوامل موثر بر کاهش راندمان، استمرار تولید و افزایش بهره وری، بهینه سازی فرآیند های موجود با هدف افزایش راندمان تولید و سودآوری مجموعه، تغییر در فرآیند تولید برای افزایش کیفیت محصولات با نگرشی مشتری محور و باهدف افزایش ارزش افزوده محصولات و همچنین بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای فرآیندی از دیگر اهداف میان مدت و بلند مدت در واحد پژوهش و توسعه است.

لازم به ذکر است فاز ۲ پتروشیمی کارون دارای ۵ واحد است که عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی آن از آبان ماه سال ۱۳۹۴ با راه اندازی کامل ۲ واحدهای آنالین و نیتروبنزن آغاز شد و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی ۳ واحد باقیمانده از اردیبهشت سال ۹۵ آغاز شد و در نهایت در بهمن ماه ۱۳۹۵ با تولید محصول MDI  در گریدهای مختلف با خلوص مناسب به بهره برداری کامل رسید. شرکت پتروشیمی کارون ، نخستین و تنها تولید کننده ایزوسیانات ها درخاورمیانه است.

شرکت Chemature سوئد عملیات ساختمان و نصب پروژه MDI را در سال ۱۳۸۵ آغاز نمود ولی به دلایل مختلف طرح در سال ۱۳۸۸ بصورت نیمه تمام رها شد. در فروردین سال ۱۳۹۳ تکمیل طرح تا مرحله پیش راه اندازی به شرکت خوارزمی پتروشیمی بندرامام واگذار شد. تمامی مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی واحد تولید MDI با تولید محصولات مختلف میانی بدون حضور Licensor و با تکیه بر دانش، تجربه و تلاش شبانه روزی متخصصان پتروشیمی کارون انجام شد.

 

خبرنگار/آمنه محتشمی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.