خودکفایی در تولید ایزوسیانات ها برای اولین بار در ایران

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: واحدMDI فاز دوم این مجتمع با تکیه بر توان و تخصص نیروهای داخلی مجددا در مدار تولید قرار گرفت و با ظرفیت ۴۰ هزار تن در سال موفق به دستیابی به تولید پایدار در این واحد شد.

متیل دی فنیل دی ایزوسیانات اغلب به صورت اختصاری MDI شناخته می شود و یک ترکیب آروماتیک از خانواده دی ایزوسیانات ها است.این ماده به صورت سه ایزومر (MDI 2,2) و (mdi 2,4) و (mdi4,4) موجود است.
ایزومر (MDI-4,4) به عنوان MDI خالص شناخته می شود وپرکاربردتر از سایر ایزومر ها است. اصلی ترین کاربرد ایزومر (MDI-4,4) در تولید فوم های پلی یوروتان سخت است.
علیرضا صدیقی زاده مدیر عامل پتروشیمی کارون روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح دستاوردهای تولیدی مجتمع پتروشیمی کارون، گفت: فاز ۲ پتروشیمی کارون، بهمن ماه سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهوری و سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیون یوریی و اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر به بهره برداری رسید، تولید MDI محصول نهایی فاز۲ محسوب می شود اگرچه تولید به صورت ناپایدار برقرار بود و تولیدات آزمایشی مختلف نیز محقق شد.
وی افزود:این واحد از پتروشیمی کارون نیز همانند هر کارخانه ای دیگری که در ابتدای تولید محصول خود دچار نوسان می شود، افت و خیزهایی را تجربه کرد، ولی سال جدید با اقدامات کارکنان این پتروشیمی در بخش های مختلف، مشکلات طراحی و فنی این واحد برطرف شد و مجدد در مدار تولید قرار گرفت.
مدیرعامل پتروشیمی کارون در ادامه سخنانش با تشریح علت اصلی تولید ناپایدار در واحد MDI این مجتمع، گفت:پتروشیمی کارون تا سال ۹۳ تحت لیسانس شرکت chemature سوئد بود و به دلیل شدت تحریم ها این شرکت سوئدی اقدام به واگذاری سهام خود به پتروشیمی بندرامام کرد و هم اکنون ۹۸٫۵ درصد این شرکت به پتروشیمی بندرامام تعلق دارد.
وی اضافه کرد:اگرچه جدایی شرکت سوئدی، این مجتمع را با مشکلات فنی و طراحی در واحد MDI فاز ۲ مجتمع مواجه کرد، این مجتمع با تکیه بر توان داخلی، تلاش نیروهای متخصص و حمایت پتروشیمی بندرامام، توانست با رفع کامل مشکلات فنی و طراحی در تمامی مراحل راه اندازی، به تولید پایدار برسد.
مدیرعامل پتروشیمی کارون در خصوص عرضه محصولات واحد MDI این مجتمع به بازار مصرف، گفت:محصول این واحد که شامل ۹ گرید مختلف می شود، به طور متناوب از طریق بورس و بازارهای صادراتی عرضه خواهد شد .
صدیقی زاده ادامه داد: از مجموع تولیدات این شرکت، سه گرید اصلی به طور مداوم تولید می شود و ۶ گرید دیگر تحت عنوان سفارشی ساخت در صورت نیاز مشتری تولید شده و در پروسه تولید MDI، ۴ محصول دیگر(آنیلین ، نیتروبنزن ، PMA ، PMI )نیز تولید می شود ،
وی در پایان سخنانش با تشریح مصارف محصول MDI پتروشیمی کارون، گفت:این تولیدات در صنعت خودروسازی، صندلی و مبلمان، ساندویچ پانل و زیره کفش استفاده می شود.
فاز ۲ پتروشیمی کارون دارای ۵ واحد است که عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی آن از آبان ماه سال ۱۳۹۴ با راه اندازی کامل ۲ واحدهای آنالین و نیتروبنزن آغاز شد و عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی ۳ واحد باقیمانده از اردیبهشت سال ۹۵ آغاز شد و در نهایت در بهمن ماه ۱۳۹۵ با تولید محصول MDI در گریدهای مختلف با خلوص مناسب به بهره برداری کامل رسید. شرکت پتروشیمی کارون ، نخستین و تنها تولید کننده ایزوسیانات ها درخاورمیانه است.
شرکت Chemature سوئد عملیات ساختمان و نصب پروژه MDI را در سال ۱۳۸۵ آغاز نمود ولی به دلایل مختلف طرح در سال ۱۳۸۸ بصورت نیمه تمام رها شد. در فروردین سال ۱۳۹۳ تکمیل طرح تا مرحله پیش راه اندازی به شرکت خوارزمی پتروشیمی بندرامام واگذار شد. تمامی مراحل پیش راه اندازی و راه اندازی واحد تولید MDI با تولید محصولات مختلف میانی بدون حضور Licensor و با تکیه بر دانش، تجربه و تلاش شبانه روزی متخصصان پتروشیمی کارون انجام شد.

خبرنگار/ آمنه محتشمی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.