خط پایانی بر سکونت‌گاه‌های غیر رسمی بندرماهشهر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهرستان بندر ماهشهر پس از ۳۶ سال محرومیت و بلاتکلیفی ساماندهی می‌شوند.

 شهرک گاما، شهرک مدنی، کوی صباغان بندر امام، شهرک شهید رجایی و شهرک طالقانی مناطقی هستند که سال‌های سال با محرومیت و کمبود امکانات اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند.

صرف نظر از اقدامات اندکی که در سالیان اخیر در شهرک طالقانی و شهرک شهید رجایی صورت گرفته، اما وضعیت مناطقی همچون شهرک گاما، کوی شهید صباغان بندر امام و شهرک مدنی بسیار بغرنج‌تر از آن است که در تصورات بگنجد.

یکی از دلایلی که باعث شده بود منطقه‌ای همچون شهرک گاما ۳۶ سال مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار بگیرد، بلاتکلیفی این شهرک بود که نه روستا به حساب می‌آمد و نه در شمول منطقه‌ای از شهر قرار می‌گرفت و عملاً اجرای هیچ اقدام عمرانی و خدماتی در آن میسر نبود.

اما خوشبختانه اخیراً تصمیمات بسیار خوبی برای ساماندهی و رسیدگی به این مناطق اتخاذ شده و به زودی اقدامات گسترده و اساسی در این پنج نقطه صورت خواهد گرفت.

تصمیمات و اقداماتی که فرماندار شهرستان بندر ماهشهر آنها را منشأ تحول اساسی و موجب رفع محرومیت از این مناطق می‌داند.

شهرستان بندر ماهشهر فقر عمیق و آشکاری دارد

معان امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازدیدی که چندی پیش از شهرستان بندر ماهشهر داشت، گفت: در این شهرستان با وجود ظرفیت‌های قابل توجه، فقر عمیق و آشکاری احساس می‌شود، در صورتی که اگر انگلیسی‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند مسلماً توجه بیشتری به جامعه شهری داشتند.

حجت‌الله میرزایی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه صنایع به مسؤولیت‌های اجتماعی خود اظهار کرد: متأسفانه شواهد نشان می‌دهد که صنایع توجه کمی به زندگی اجتماعی ساکنان این مناطق داشته‌اند و توسعه‌ای در این منطقه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: صنایع باید علاوه بر توجه به توسعه اجتماعی و شهری، ملاحظات زیست محیطی را مدنظر قرار دهند.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه تمدن صنعتی در ابتدا در استان خوزستان ایجاد شده است، گفت: با وجود اینکه در این منطقه خردمندی و تدبیر صنعتی وجود داشته اما بی‌توجهی به موضوعات اجتماعی و جامعه شهری به وضوح مشاهده می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: سرمایه‌داران صنعتی در این منطقه متأسفانه کم‌ترین توجهی به بهبود شاخص‌های شهری و کاهش فقر نداشته و وضعیت موجود به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: در شهرستان بندر ماهشهر با وجود ظرفیت‌های قابل توجه، فقر عمیق و آشکاری احساس می‌شود در صورتی که اگر انگلیسی‌ها در این منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند مسلماً توجه بیشتری به جامعه شهری و زیست محیطی داشتند.

میرزایی در ادامه تاکید کرد: توجه به شاخص‌های اجتماعی در شهرستان بندر ماهشهر باید به طور ویژه در دستور کار قرار بگیرد و به این منظور نظام‌نامه اجتماعی در راستای کاهش فقر و توسعه اجتماعی تدوین شود.

آغاز عملیات ساماندهی مناطق محروم ماهشهر؛ به زودی

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس در ماهشهر گفت: در جلسه‌ای که چندی پیش با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، استاندار خوزستان و مدیران صنایع پتروشیمی مستقر در شهرستان بندر ماهشهر در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شد موضوع مناطق محروم و حاشیه‌نشین شهرستان مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منصور قمر ادامه داد: در این جلسه شهرک آیت‌الله طالقانی، شهرک شهید مدنی، شهرک شهید رجایی، شهرک گاما و کوی شهید صباغان بندر امام به عنوان پنج نقطه هدف مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این جلسه قرار شد از سوی صنایع پتروشیمی برای محرومیت‌زدایی از این مناطق تأمین بودجه شده و شهرداری‌های بندر ماهشهر و بندر امام به عنوان شهرداری‌های مُعین در کنار صنایع پتروشیمی به ارائه خدمات و اجرای طرح‌های عمرانی در این مناطق بپردازند.

عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان بندر ماهشهر افزود: همچنین مقرر شد شرکت‌های پتروشیمی نظیر پتروشیمی فن‌آوران در ساماندهی و رفع محرومیت از مناطقی همچون شهرک گاما به طور مستقیم ورود کرده و به زودی شاهد آغاز محرومیت‌زدایی از این پنج نقطه خواهیم بود.

قمر مشکلات و کمبودهای این پنج نقطه را بسیار اساسی و هزینه‌بر عنوان کرد و گفت: به طور مثال شهرک گاما فاقد سیستم فاضلاب است که برای اجرای طرح فاضلاب این منطقه به بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که خوشبختانه این مبلغ تأمین و به زودی این پروژه آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: البته اساسی‌ترین مشکلی که در منطقه‌ای همچون شهرک گاما وجود داشت بحث بلاتکلیفی زمین‌های این منطقه و فاقد سند بودن آنها بود که باعث شده بود عملاً امکان انجام هر اقدام عمرانی و خدماتی در این شهرک را سلب کرده بود.

فرماندار شهرستان بندر ماهشهر متذکر شد: با وجود جلسات متعددی که با بزرگان این منطقه برگزار شد ساکنان این شهرک به جابجایی به نقطه‌ای دیگر رضایت ندادند و در نهایت تصمیم بر این شد که همان منطقه ساماندهی شود که خوشبختانه مشکل سندهای این شهرک نیز برطرف شده و ظرف یکی دو هفته آینده کار ساماندهی این شهرک و چهار نقطه هدف دیگر آغاز خواهد شد.

قمر در پایان اظهار کرد: خوشبختانه همه دستگاه‌ها، ادارات و شرکت‌های پتروشیمی همگام با یکدیگر عزم خود را برای محرومیت‌زدایی از منطقه جزم کرده‌اند و به زودی شاهد تحول اساسی در تغییر چهره منطقه خواهیم بود.

در هر صورت امید می‌رود این تصمیم و اقدامات شایسته که باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفت هرچه زودتر به مرحله عمل رسیده و شاهد رفع محرومیت از چهره مناطقی همچون شهرک گاما و کوی شهید صباغان بندر امام باشیم.

==============

گزارش از: فرشاد آل‌ناصر – فارس

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • سلام از تمام مسولین متشکریم انشاءالله که همه چیز به واقعیت تبدیل بشود من ساکن شهر گاما هستم متشکریم