گلایه رئیس اداره ارشاد ماهشهر از عدم حمایت از هنرمندان بومی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندر‌ماهشهر گفت: هنرمندان بومی ماهشهر حمایت نمی‌شوند.

پریسا مصطفایی اظهار کرد: با وجود پیگیری‌های مکرر و برگزاری نشست‌های مشترک با فرماندار شهرستان ماهشهر و نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و همچنین تلاش آنها بر جذب حمایت صنایع پتروشیمی، تا به حال نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی ادامه داد: صنایع عظیم پتروشیمی با وجود درخواست‌های مکرر اداره به حمایت از هنرمندان بومی، نه تنها حمایتی صورت نکرده بلکه با طرح بهانه‌های مختلف از همکاری با هنرمندان بومی ممانعت می‌کنند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهشهر در ادامه پس از قدردانی از حمایت‌های ویژه فرماندار شهرستان تصریح کرد: با توجه به تاکیدات بسیار فرماندار به حمایت از هنرمندان بومی، گردهمایی روابط عمومی تمامی دستگاه‌های اجرایی برگزار شد که متاسفانه شاهد همکاری ضعیف آن‌ها بودیم.

وی افزود: از این رو با وجود عدم حمایت دستگاه‌هایی اجرایی و صنایع عظیم پتروشیمی از هنرمندان بومی بنده مصمم‌تر از گذشته برای رفع مشکلات آنها تلاش خواهم کرد و از هیچگونه اقدامی برای حمایت از هنرمندان دریغ نخواهم کرد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهشهر با انتقاد از مسؤولان به عدم تخصیص اعتبار به امور فرهنگی و هنری، خاطرنشان کرد: در گذشته فعالیت‌های هنری و فرهنگی در شهرستان ماهشهر از وضعیت بهتری برخوردار بود اما پس از اجرای مصوبات شورای راهبردی، بسیاری از فعالیت‌های این حوزه رو به تعطیلی است.

وی ادامه داد: با وجود عدم تخصیص بودجه برای فعالیت‌های فرهنگی از محل شورای راهبردی، از سوی استان نیز بودجه کافی به دلیل برخوردار بودن شهرستان، اختصاص داده نمی‌شود.

این مسؤول اضافه کرد: این شرایط به گونه‌ای است که فعالیت‌های فرهنگی و هنری به هیچ‌وجه در خور شهرستان برخورداری مانند شهرستان ماهشهر نیست و مسلما تبعات آن به مرور زمان متوجه مردم شهرستان خواهد بود.

مصطفایی بار دیگر کمبود اعتبار امور فرهنگی و هنری شهرستان ماهشهر را یادآور شد و گفت:  طی ۷ سال متوالی در شهرستان ماهشهر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عکس ملی قابل توجهی برگزار می‌شد.

سرپرست اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی شهرستان ماهشهر ادامه داد: اما در حال حاضر به دلیل کمبود اعتبار نه تنها برنامه‌های ملی بلکه جزیی‌ترین فعالیت‌های فرهنگی نیز با مشکل رو به‌رو شده و هنرمندان از شرایط کنونی رنج می‌برند.

مصطفایی در ادامه به ارائه عملکرد ۶ ماهه نخست سال جاری این اداره پرداخت و اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین عملکرد این اداره در ۶ ماه ابتدایی سال جاری برگزاری همایش «کتاب الله و آیات قرآن» با همکاری انجمن خوش‌نویسان و بسیج هنرمندان شهرستان ماهشهر در ماه مبارک رمضان بود.

وی اضافه کرد: در ادامه این برنامه‌ها به برگزاری جشن سنتی و قدیمی عربی «گرگیعان»، برگزاری نشست مشترک نماینده حوزه انتخابیه و هنرمندان به منظور بیان مشکلات و مطالبات آنها، برگزاری جشن گرامی‌داشت روز خبرنگار، برگزاری تئاتر «جنجال در آسایشگاه» با هدف ایجاد نشاط در جامعه می‌توان اشاره کرد.

مصطفایی ادامه داد: برپایی نمایشگاه خوشنویسی با عنوان شور نی، مجموعه آثار محسن نصاری، اجرای نمایش طیطه به کارگردانی خانم میترا توکل، اجرای نمایش آنالیز به کارگردانی یحیی باوی، برگزاری انتخابات انجمن خوش‌نویسان در خرداد ۹۵، صدور مجوز مرکز چاپ دیجیتال از دیگر فعالیت‌های این اداره بود.

این مسؤول افزود: از برگزاری نمایشگاه گروهی عکس از پنجره جنوبی آثار محمد زارعی سعید گادیاری، حسین عبادی، مهدی رباهات و علی سینا موسوی، شرکت گروه نمایش گوسفند سفید ایتالیایی به نویسندگی و کارگردانی جاسم محمودیان در جشنواره بین‌المللی مونولیو در تهران، نیز می‌توان نام برد.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل جدی کمبود فضای فرهنگی در شهرستان اشاره کرد و گفت: کمبود فضای فرهنگی برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری هنرمندان بومی یکی دیگر از جدی‌ترین معضلات این شهرستان است.

وی اضافه کرد: از ابتدای فعالیت‌های خود در این اداره تمام تلاش خود را برای گسترش فضای فرهنگی و رفع مشکلات آن انجام داده‌ام اما برای این منظور نیز با کمبود اعتبار رو به رو بودیم در حالی که انتظار می‌رود در گوشه و کنار شهرستان برخورداری مانند ماهشهر فضای فرهنگی مهیا باشد.

این مسؤول ادامه داد: این در حالی است که صنایع پتروشیمی بدون توجه به شهرستان در شهرک کوچکی مانند بعثت که ویژه کارکنان آن‌هاست چندین فرهنگ‌سرا و اماکن فرهنگی ایجاد کرده‌اند.

مصطفایی در ادامه از پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت فرهنگسرای ماهشهر خبر داد و تصریح کرد: پروژه فرهنگ‌سرا که عملیات ساخت آن از سال ۸۴ آغاز شده بود، اکنون پس از گذشت سال‌ها نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال است که تا به حال تنها موفق به جذب ۵ میلیارد ریال از محل کمیته بودجه و برنامه‌ریزی شدیم.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیگر پروژه عمرانی این اداره اشاره کرد و افزود: پس از پیگیری‌های مکرر موفق به جذب اعتبار لازم برای تعمیر و تجهیز تالار شهید آوینی از سوی استان شدیم که خوشبختانه روند خوبی را گذرانده و تا به حال ۵۰ درصد از آن انجام گرفته است.

وی در ادامه به بیان حواشی راه‌اندازی مجدد سینما دریا پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماهشهر بنا بر درخواست مکرر شهروندان، راه‌اندازی مجدد سینما دریا است که خوشبختانه پس از چندین سال موفق به راه‌اندازی آن شدیم.

مصطفایی اضافه کرد: با وجود استقبال بی‌نظیر مردم، اما به دلیل یک سری حواشی و مشکلات موفق به ادامه کار نشد که امیدواریم با پیگیری‌های جدی مجددا نیز راه‌اندازی خواهد شد.

مصطفایی در پایان خواستار حمایت بخش خصوصی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهرستان شد و خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع از تمامی فرهیختگان و صاحبان ایده که استطاعت مالی داشته درخواست می‌شود انجمن خیرین فرهنگی با هدف حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تشکیل دهند./ فارس

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.