شتاب در ساخت مخازن طرح ساماندهی اولین بندر صادراتی کشور در ماهشهر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  شاهرخ خسروانی در بازدید از طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر،فعالیتهای انجام شده در این طرح را شامل ساخت مخازن و اسکله شماره ٧ این طرح بررسی و از روند کلی پیشرفت آن مطلع شد.

وی همچنین با حضور در جمع مدیران اجرایی این طرح و دریافت گزارشهای مربوط، در جریان پیشرفت پروژه‌های دریا و خشکی طرح توسعه پایانه‌ نفتی پالایشگاه آبادان مستقر در بندر صادراتی ماهشهر قرار گرفت.

بر پایه این گزارش ١٢ مخزن به ظرفیت هر یک ۴٠ هزار متر مکعب ( در مجموع ٢,۵ میلیون بشکه) برای ذخیره سازی نفت کوره و نفت گاز در حال ساخت است.

طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر با ٢٧۶ میلیارد تومان و ۵۵ میلیون اعتبار ارزی و ٩٢ درصد پیشرفت کنونی تا پایان مهر امسال به بهره برداری می رسد.

پیشتر نیز مجری طرح بندر صادراتی ماهشهر به خبرنگار شانا، گفته بود: تاکنون در اجرای این طرح بیش از ١,۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شده است که ٨٠٠ هزار نفر ساعت به بخش خشکی و ٧٠٠ هزار نفر ساعت به بخش دریایی آن مربوط می شود.

محسن دینی، اظهار کرد: تاکنون ۶ اسکله با تمام تجهیزات، خط انتقال و پست برق ٣٣/١٣٢  تکمیل و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

وی از افزایش ظرفیت اسکله ها از ۵٠ هزار به ٧۵ هزار تن به عنوان مهمترین مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: افزایش بازوهای بارگیری از ٣٢ به ۴٩ عدد و تغییر سستم قدیمی خط لوله به سیستم هیدرولیکی نیز از دیگر ویژگیهاو مشخصه های طرح یاد شده است.

بندرصادراتی ماهشهر در منتهی الیه شمالی و فاصله ۴٧ مایلی خلیج فارس در کانال طبیعی ماهشهر و آبراه خور موسی در فاصله حدود ۵٠ مایلی بندر ماهشهر واقع شده که دارای قدمت بالای ۵٠ سال در امر صادرات و واردات فرآورده های نفتی است.

بندر صادراتی ماهشهر با ۶ اسکله تخلیه و بارگیری مواد نفتی و تعداد زیادی مخازن ذخیره به عنوان یک سرمایه با ارزش برای صادرات/واردات فرآورده های نفتی مطرح است.

در طی سالهای گذشته به خاطر بهره برداری مستمر از تاسیسات این بندر و انجام نشدن هرگونه بازسازی عمده و نوسازی، توان بهره وری این بندر صادراتی کاهش یافته است و تجهیزات قدیمی و فرسوده آن قادر به تامین نیازهای رو به رشد صادرات و واردات مواد نفتی در سالهای آینده نیست؛به همین دلیل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با درخواست پالایشگاه آبادان و بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش تصمیم به اجرای این طرح گرفته است.

این طرح با هدف روزآمد کردن تاسیسات موجود در بندر و افزایش ظرفیت مخازن ذخیره و توان بارگیری و تخلیه محصولات نفتی و تجهیز اسکله و عملیات فرآیندی به سیستم هیا کنترل پیشرفته و توسعه اسکله برای قابلیت پهلودهی کشتیهای ٨ هزار تن در بندرگاه در قالب دو قسمت خشکی و دریا اجرایی شده است و هم اکنون در مرحله بیش از ٩٢ درصد پیشرفت قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.