اعتراض یک روانشناس به نحوه توزیع تبلت های اهدایی شورای راهبردی صنایع پتروشیمی/انتشار تصاویر دانش آموزان کم برخوردار، از مصادیق نقض عدالت تعاملی در جامعه است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: روز گذشته، اهدای تبلت به دانش آموزان کم برخوردار توسط شورای راهبردی صنایع پتروشیمی جلوی دوربین‌ها و انتشار تصاویر و فیلم‌های آن‌ها مورد انتقاد روانشناسان و برخی از عموم مردم قرار گرفت و به دنبال آن یکی از روانشناسان مطرح استان خوزستان این عمل را نقض عدالت تعاملی در جامعه دانست.

به گزارش عصرجنوب، علیرضا مخبر دزفولی امروز جمعه هفتم آذرماه در رابطه با تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از مراسم اهدای تبلت به دانش آموزان کم برخوردار شهرستان بندر ماهشهر در روز گذشته و اثرات مخرب بر روحیه آن‌ها در گفتگو با ایلنا، اظهار کرد: رسیدگی به افراد بی‌بضاعت‌ و کم برخوردار، فراهم کردن بدیهی‌های رفاهی مردم و اصل اهدای تبلت عمل پسندیده‌ای بوده ولی نحوه انجام آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه وظیفه حاکمیت تهیه بدیهی‌ترین امکانات رفاهی مردم، امکان آموزش‌ و پرورش آن‌ها است، افزود: به دلیل همه‌گیری کرونا، دنیا به سمت آموزش مجازی سوق داده شد که لازمه اجرای آن فراهم کردن امکانات آموزش مجازی توسط دولت است.

دانش‌آموخته دکتری حرفه‌ای پزشکی و دکتری تخصصی روانشناسی، گفت: جای تأسف دارد که کشور و به‌خصوص استان خوزستان با چنین منابع مالی عظیم، خانواده‌هایی دارد که از شدت فقر توانایی تهیه تبلت را ندارند.

وی ادامه داد: اصل اهدای تبلت با ارزش است ولی نحوه انجام کار که از آن به اسم عدالت تعاملی یاد می‌شود که بسیار مهم است، باید رعایت شود.

مخبر دزفولی در ادامه انواع عدالت‌های جامعه را نام برد و تشریح کرد: عدالت توزیعی مربوط به توزیع عادلانه امکانات در‌ جامعه، عدالت رویه‌ای مربوط به مقررات و قانون و تعیین رویه‌ها است که هر فرد به چه امکاناتی دسترسی داشته باشد، عدالت اطلاعاتی و در انتها عدالت تعاملی که در خشنودی و احساس رضایت مردم مؤثرتر است.

وی عنوان کرد: عدالت تعاملی مربوط به رفتار با مردم بر اساس حفظ شان آن‌ها است. درصورتی‌که به شخصی کمک کنیم ولی عدالت و شأن فرد حفظ نشود نه‌تنها باعث خشنودی آن فرد نمی‌شویم، بلکه اثرات منفی در جامعه و برای فرد به دنبال دارد.

دانش‌آموخته دکتری حرفه‌ای پزشکی و دکتری تخصصی روانشناسی، تشریح کرد: عدالت تعاملی بسیار در جامعه ضروری است و شرط اجرای آن سواد مدیران و مسئولین از سمت خود و عدالت تعاملی است.

وی تصریح کرد: اهدای تبلت به این‌گونه و جلوی دوربین‌ها و انتشار تصاویر آن یکی از مصادیق نقض عدالت تعاملی در جامعه بوده و این عدالت با امکاناتی که حاکمیت باید برای مردم تأمین کند با فیلم، تصویر، شکستن غرور دانش آموزان، زیر سؤال بردن عزت نفس کودکان و نظایر آن را در پی دارد.

مخبر دزفولی در ادامه مطلب فوق، اضافه کرد: استقلال کودکان و عزت نفس خانواده‌های آنان در این‌گونه اقدامات لطمه و آسیب می‌بیند و بعدها اگر کلاس‌ها حضوری شوند، نگاه همکلاسی‌ها به این کودکان در پی تصاویر و فیلم‌های آن‌ها تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: جدا از مباحث روانشناسی طبق آیه شماره ۲۶۲ سوره بقره گفته شده کسانی که از مال خود انفاق می‌کنند و منت آن را بر کسی نمی‌گذارند پاداش بزرگی دریافت خواهند کرد.

این روانشناس خوزستانی در پایان توصیه کرد: اهدای تبلت که یکی از وظایف حاکمیت است می‌تواند درب خانه‌ها انجام شود و جمع کردن دانش آموزان جلوی دوربین‌ها جز منت، اذیت و آزار، جنبه دیگری ندارد.

لازم به ذکر است که روز گذشته و طی مراسمی، با همکاری شورای راهبردی صنایع پتروشیمی، تعداد دو هزار تبلت جهت دانش آموزان بی‌بضاعت شهرستان بندر ماهشهر تهیه شده بود که طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان عالی استان و شهرستان تحویل آنان داده شد.

در این مراسم که با تبلیغات رسانه‌ای همراه بود، تصاویر این دانش آموزان عزیز منتشر گردید که بازخورد منفی در منطقه ایجاد نمود.

مطالب پیشنهادی