دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مانند بمب هستند/ کشاکش بیمارستان‌های قدیمی‌ساز خوزستان در بحران‌ها

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه قدیمی بودن مراکز درمانی خوزستان در بحران مشکلاتی به وجود می‌آورند، بر لزوم رفع نقاط حادثه‌خیز در بیمارستان‌های خوزستان تاکید کرد.

سیدمنوچهر سروری‌نژاد در نشست خبری امروز که (۶ آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پدافند غیرعامل از پیدایش انسان‌های اولیه وجود داشته و همیشه با زندگی انسان‌ها عجین بوده است. انسان‌های اولیه برای در امان ماندن از حمله حیوانات وحشی معمولا به بالای درختان، غارها و مکان‌های امن پناه می‌بردند و یا برای در امان ماندن از جنگ‌ها، قلعه‌هایی ساخته می‌شد و یا خندق‌هایی کنده می‌شد تا مردم آسایش داشته باشند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: پدافند غیرعامل در واقع کاهش آسیب‌پذیری در برابر خطرات، بلایا و بحران‌ها است و به مراتب کم هزینه‌تر از پدافند عامل است زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مانند بمب هستند

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به نقش بیمارستان‌ها در شرایط بحرانی، گفت: در همه بحران‌ها تنها جایی که هیچ گاه تعطیل نمی‌شود، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی است؛ به عنوان مثال در بحران کرونا اگر همه جا را تعطیل کنند و نیروها نیز دورکاری کنند اما برای بیمارستان‌ها و بهداشت و درمان، تعطیلی و دورکاری امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به خطرهای بالقوه‌ای که در بیمارستان‌ها وجود دارد، بیان کرد: ساختمان بیمارستان‌های ما چندین بخش خطرآفرین از جمله موتورخانه‌ها و اکسیژن‌سازها را دارند؛ اکسیژن‌سازها خود هر کدام بمب‌هایی هستند که در بیمارستان‌ها قرار گرفته‌اند.

سروری‌نژاد گفت: چند ماه پیش شاهد انفجار یک کلینیک درمانی در تهران بودیم که به دلیل انفجار کپسول اکسیژن رخ داد. به این دلیل باید به ایمنی بیمارستان‌ها توجه کرد.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های آموزشی برای دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و ژنراتورها از سوی کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه، افزود: اگر هنگام قطعی برق، ژنراتورها توانایی تبدیل برق را نداشته باشند، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز از بین می‌روند و ICUها و CCUها و اتاق‌های عمل نیز غیرفعال می‌شوند؛ پس باید به مولدهای برق اهمیت بیشتری داد.

لزوم شناسایی نقاط حادثه‌خیز بیمارستان‌ها

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دستورالعمل‌های آموزشی تهیه و به همه بیمارستان‌ها ارسال شده تا نقاط حادثه‌خیز مراکز بهداشت و درمان مشخص شود، گفت: وظیفه پدافند غیرعامل، آمادگی کاهش آسیب‌پذیری در شرایط بحران و در نظر گرفتن تمهیدات لازم پیش از وقوع بحران است.

وی بیان کرد: از بیمارستان‌ها خواسته‌ایم که نقاط حادثه خیز را مشخص کنند تا به سازمان آتش‌نشانی و سازمان استاندارد اعلام شود؛ به عنوان مثال در گذشته یک آسانسور در بیمارستان امام اهواز باعث تلفات انسانی شده بود و به این دلیل گفته شده که همه آسانسورها توسط نیروی متخصص نگهداری شوند و با سازمان استاندارد در خصوص آسانسورها هماهنگی شود.

مشکلات قدیمی بودن مراکز درمانی خوزستان در بحران

سروری‌نژاد تصریح کرد: سعی کرده‌ایم نقاط حادثه‌خیز بیمارستان‌های درگیر با کرونا از جمله رازی، گلستان و سینا حتما مشخص شوند و مشکلات رفع شود.

وی افزود: پس از انقلاب تنها ۵ تا ۶ بیمارستان جدید ساخته شده است؛ متاسفانه بیمارستان‌های خوزستان قدیمی هستند و بر اساس استانداردهای پیش از انقلاب ساخته شده‌اند و قطعا در بحران مشکلاتی برای ما به وجود می‌آورند. البته کم کم در حال شناسایی مشکلات و اصلاح آن‌ها هستیم.

خطر وقوع حادثه‌ای مشابه بیروت، با نگهداری مواد شیمیایی در انبارها

به گزارش ایسنا، دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: برای رفع مشکلات نقاط حادثه‌خیز بیمارستان‌ها سعی کردیم تهویه بیمارستان‌ها را بهبود ببخشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه سعی شده هر فضا در بیمارستان تبدیل به بخشی شود که قابل استفاده باشد، ممکن است سیستم‌های تهویه از نظر ساختاری مشکل داشته باشند. به این دلیل سعی در اصلاح آن‌ها داشته‌ایم.

سروری‌نژاد گفت: نقاط حادثه خیز در بیمارستان‌ها زیاد هستند؛ مواد شیمیایی که در انبارها نگهداری می‌شوند، هر کدام خطری است که ممکن است بیمارستان‌ها را تهدید کند و ممکن است اتفاقی مشابه انفجار بیروت رخ دهد.

وی تصریح کرد: البته تنها بحث بیمارستان‌ها مطرح نیست بلکه مراکز بهداشتی نیز اینگونه هستند. بهداشت و درمان در همه زمان‌ها باید خدمات ارائه دهند و در این شرایط، بیمارستان‌ها نیز قدیمی هستند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که نقاط حادثه خیز به سرعت رفع شوند اما با فعالیت جدیدی که در دانشگاه آغاز کرده‌ایم، نقاط حادثه‌خیز  مراکز بهداشتی و درمانی کم کم رفع می‌شوند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در هر شرایط بحرانی، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت و درمان اولین جایی است که مردم مراجعه می‌کنند و به این دلیل اهمیت پدافند غیرعامل در بیمارستان‌ها مشخص می‌شود. با استفاده از پدافند غیرعامل می‌توان آمادگی بیمارستان‌ها را برای مقابله با بحران‌ها افزایش داد.

وی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در هفته پدافند غیرعامل، گفت: شعار امسال هفته پدافند غیرعامل “مقاومت فعال، تاب‌آوری حیرت‌انگیز و ایرانی قوی” است. بر اساس دستورالعمل‌های ملی و استانی، در دانشگاه کارهایی انجام شده است؛ برگزاری کلاس‌های توجیهی و ارائه بسته‌های آموزشی تخصصی برای مدیران و کارشناسان ستادی در نظر گرفته شده است. رزمایش قطع برق نیز برای ارزیابی مولدهای برق اضطراری در یکی از روزهای هفته پدافند غیرعامل انجام می‌شود و یک رزمایش نیز برای ارزیابی آمادگی آمبولانس‌ها داریم.

مطالب پیشنهادی