معاون فرماندار خرمشهر: تقویت سیل بندهای غرب کارون ضروری است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون عمرانی فرمانداری خرمشهر ضمن تاکید بر اقدام پیشگیرانه برای تقویت سیل‌بندهای روستاهای غرب کارون و مناطق بحرانی خرمشهر قبل از شروع بارندگی گفت:تقویت سیل بندهای روستاهای غرب کارون ضروری است.

به گزارش ایرنا سیدجواد موسوی چهارشنبه در نشست ستاد بحران شهرستان خرمشهر در فرمانداری این شهر اظهار داشت: سال گذشته پس از بارندگی بیشتر مناطق شهری و روستایی خرمشهر دچار بحران شد لذا امسال قبل از بارندگی باید اقدام‌ پیشگیرانه ای صورت گیرد.

وی به حداقل رساندن مشکل مناطق بحرانی و رفع گرفتگی فاضلاب خرمشهر را ضروری دانست و گفت: قبل از آغاز فصل بارندگی باید اقدام لازم برای پیشگیری از وقوع پس‌زدگی فاضلاب شهری و آبگرفتگی خیابان‌های خرمشهر از سوی دستگاه‌های مسوول انجام شود.

موسوی با اشاره به لزوم لایروبی رودخانه کارون برای جلوگیری از ورود آب به زمین‌های کشاورزی و روستاهای حاشیه گفت: برای لایروبی رودخانه کارون و محل‌های بحرانی در این رودخانه با سازمان آب و برق خوزستان مکاتبه شد و نقاط حادثه خیز به این سازمان اعلام شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به انباشت گل‌ولای در قسمتی از رودخانه کارون در منطقه پوزه کعبی‌ها و بوجود آمدن یک جزیره و فرسایش چند برابری در ساحل این منطقه با اولین بارندگی ،سطح آب در این منطقه بالا آمده و مشکلاتی برای اهالی بوجود می آید.

بخشدار مرکزی خرمشهر نیز در این نشست گفت: در روستاهای بخش مرکزی ضمن آهک‌پاشی لایروبی جوی و جدول و هرس درختان به طور مستمر در حال انجام است.

عباس پورمند به تقویت سیل بندهای مسیر رودخانه غرب کارون اشاره کرد و گفت: در نشست‌ مدیریت بحران استفاده از ظرفیت شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت کشت و صنعت نیشکر و بندر و دریانوردی خرمشهر برای ترمیم و تقویت سیل بندها روستاهای غرب کارون مصوب شد تا بتوانیم نقاط حادثه خیر را تقویت کنیم.

وی تهیه نقش از نقاط آسیب‌پذیر سیل بند روستاهای غرب کارون توسط کارشناسان امورآب جنوب را مهم دانست و گفت: نقاط حادثه خیز باید توسط کارشناسان امور آب با همکاری دهیاران شناسایی و به بخشداری اعلام شود.

بخشدار مینوشهر نیز گفت: نهرهای روستاهای مینوشهر نیزدایی شده اما به دلیل مجاورت انهار با جاده با انجام لایروبی احتمال ریزش جاده وجود دارد.

اسفندیار تمی افزود: با توجه به طرح اصلاح خط لوله آب آشامیدنی در ۲۰ کیلومتری انتهای خط روستاهای مینوشهر در کنار نهرها و در عرض جاده ، نوار حفاری با خاک پوشانده شده که با اولین بارندگی به دلیل عرض کم جاده احتمال بروز حادثه وجود دارد لذا از اداره آبفا تقاضا می شود نوار حفاری را قبل از شروع بارندگی ترمیم کند.

مجری طرح فاضلاب خرمشهر نیز در این نشست گفت: برای پیشگیری پس زدگی فاضلاب در نقاط بحرانی خرمشهر قبل از فرارسیدن فصل بارندگی ساماندهی و تغییر ایستگاه‌های پمپاژ در دستور کار قرار گرفته است.

آرمین سلطانی‌فرد افزود: پیمانکار طبق برنامه زمان‌بندی شده همه نقاط تعیین شده را اجرا می‌کند و حداکثر تا ۲ ماه عملیات بهسازی هشت ایستگاه پمپاژ فاضلاب در خرمشهر اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا در بهار ۹۸ طغیان رودخانه‌های کرخه، دز و کارون سبب آبگرفتگی ۲۷۰ روستا و بیش از یکصد هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در خوزستان شد.

 

مطالب پیشنهادی