وجود کانونهایی تب سه روز در خوزستان

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرکل دامپزشکی خوزستان از وجود کانونهایی تب سه روز در خوزستان خبرداد

مصطفی کنارکوهی با اشاره باینکه بیماری تب ۳ روزه مختص گاو و گاومیش است و در حال حاضر با توجه به تغییرات جوی و سبب‌شناسی بیماری، کانون‌هایی از این بیماری میان دام‌ها در استان وجود داردگفت  واکسیناسیون به‌عنوان تنها روش مؤثر کنترل BEF(تب سه روزه) در دنیا مطرح بوده و واکسن فعلی واکسن ویروس غیرفعال شده تب۳ روزه است که در حال حاضر در استان موجود است.
وی با توجه به شدت گرمای هوا و همچنین رطوبت بالا و ازدیاد حشرات ناقل امکان رخداد بیماری وجود دارد و تنها راه انتقال محتمل بیماری از طریق نیش ناقلان است.
کنار کوهی  ادامه داد: انجام واکسیناسیون در ۲ نوبت قبل از شروع فصل گرما در دام‌های شیری و استقبال از واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ها برای از بین بردن ناقلان، از بین بردن محل تجمع حشرات مانند آب‌های سطحی در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها و ایجاد امکانات برای رفاه دام (دستگاه خنک‌کننده) نیز از دیگر اقدامات مؤثر است.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطر نشان کرد: این بیماری بیش از دوماه وارد مناطق جنوبی شده و این ویروس غیر قابل انتقال به انسان است و در صورت رسیدگی به موقع به وضعیت دام بهبودی حال می‌شود.
مطالب پیشنهادی