احتمال ۴۰ درصدی وقوع سیل در حوضه دز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان شرایط تاب‌آوری رودخانه‌های این استان را نامناسب دانست و گفت: سال آبی جاری در حوضه دز ۴۰ درصد و در حوضه کرخه ۱۰ درصد احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی وجود دارد.

فرهاد ایزدجو روز سه شنبه در «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» در اهواز، با اشاره به پیش‌بینی بارندگی نرمال در سال آبی جاری، افزود: رودخانه کرخه حداکثر ظرفیت عبور ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه را دارد و خروجی بیشتر از این میزان از سد کرخه باعث آبگرفتگی برخی مناطق و مزارع می‌شود.

وی اضافه کرد: احتمال وقوع سیل در پایین دست کرخه در سال‌های نرمال از جمله سال آبی جاری ۱۰ درصد است.

ایزدجو ظرفیت عبوری سد دز را نیز یک هزار مترمکعب بر ثانیه بیان کرد و گفت: احتمال آبگرفتگی در سال‌های نرمال از جمله سال آبی جاری در پایین دست دز ۴۰ درصد است.

وی تنها راه کاهش خسارت سیلاب در حوضههای دز و کرخه را اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب دانست و بیان کرد: کانال عبور سیلاب، تثبیت بازه‌های فرسایشی بحرانی و احداث سیل بند از راهکارهای مقابله با سیلاب است.

به گفته وی اجرای طرح‌های مقابله با سیلاب در خوزستان نیاز به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد که ۱۰ هزار میلیارد ریال آن مربوط به کانال‌های انحراف سیلاب است.

وی با بیان اینکه در حوضه کرخه ساخت کانال خسرج باید در اولویت قرار گیرد، افزود: در حوضه دز ساخت سد بختیاری و افزایش ارتفاع سد دز می‌تواند در مدیریت سیلاب موثر باشد، در غیر این صورت پخش سیلاب اجتناب ناپذیر است.

ایزدجو با اشاره به تشکیل کارگروه مشورتی با حضور خبرگان حوزه آب، خاطرنشان کرد: مدیریت مخازن سدها با وجود ۳۰۰ ایستگاه پایش دبی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان همچنین هدف از برگزاری این همایش را استفاده از تجارب برای ارتقای مدیریت سیلاب بیان کرد و گفت: سیلاب فروردین امسال بسیار بزرگ بود و با مدیریت خوب استان و تبعات آن با هماهنگی دستگاه‌ها به حداقل کاهش یافت.

وی افزود: در فروردین امسال ۱۸۶ میلیمتر بارندگی رخ داد و ۱۵ میلیارد متر مکعب آب به سدها وارد شد در حالیکه حجم سدهای استان ۱۳ میلیارد مترمکعب است.

دریافت ۱۴۹ مقاله

دبیر «همایش ملی سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» نیز گفت: این همایش در پی وقوع سیل در کشور و خسارت به استان‌های خوزستان، فارس، لرستان و گلستان برنامه‌ریزی شده است.

جواد احدیان، هواشناسی و پیش بینی بارش، هیدرولوژی شهری و روستایی، مدیریت حوضه آبریز در سیلاب؛ مهندسی رودخانه و سیل ( سازه‌ها ، حریم بستر ، لایروبی و ساماندهی و مدیریت سیلاب دشت)، سیل و تبعات اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و امنیت؛ سیل، فرصت‌ها و تهدیدهای محیط زیستی و منابع طبیعی را محورهای این همایش بیانکرد.

وی افزود: ۱۴۹ مقاله در این همایش دریافت شده که ۷۸ مقاله به صورت شفاهی و ۷۱ مقاله به صورت پوستر در این همایش ارایه می‌شود.

احدیان اضافه کرد: این همایش با همکاری سازمان آب و برق خوزستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، استانداری خوزستان و انجمن مهندسان رودخانه برگزار شده است.

همایش ملی «سیلاب ۹۸-۹۷ اگر تکرار شود» ۲۱ تا ۲۳ آبان در مرکز همایش های بین المللی گیت بوستان در اهواز درحال برگزاری است.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز، ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در خوزستان رخ داد. ۲۱ شهرستان درگیر سیل شدند، ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند. از میان ۲۵ استان، خوزستان بیشترین آسیب را در سیل اخیر متحمل شد.

در این سیل خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه و خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود. در اهواز نیز دبی کارون به بیش از سه هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافت.

مطالب پیشنهادی