خروج سدهای خوزستان از شرایط اضطراری/ ادامه کاهش دبی کارون در اهواز

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در روزهای آینده شاهد پایین آمدن سطح آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز خواهیم بود، گفت: در روزهای اخیر با کاهش خروجی آب از سدهای استان، حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از میزان دبی عبوری رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز کاسته شده است.

داریوش بهارلویی در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان اظهار کرد: از وضعیت اضطراری که در چند وقت گذشته در سدهای استان شاهد آن بودیم، خارج شده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کارون، دز و کرخه بیش از یک هزار متر مکعب بر ثانیه است و خروجی آب از این سدها نیز متناسب با میزان ورودی تنظیم شده است و تقریبا می‌توان گفت که میزان خروجی با ورودی سدها برابر است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت دبی رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز، تصریح کرد: در روزهای اخیر حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه از میزان دبی عبوری رودخانه کارون در مقطع شهر اهواز کاسته شده است.

بهارلویی با بیان اینکه بخشی از آبی که وارد رودخانه کارون می‌شود به دلیل سیلاب‌هایی است که پشت آن وجود دارد نه از سدها، ادامه داد: با کاهش خروجی آب از سدهای استان، میزان دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز کاسته شده و در این زمینه اکنون میزان دبی این رودخانه ۲۶۸۰ متر مکعب بر ثانیه است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد، در روزهای آینده نیز شاهد پایین آمدن سطح آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز خواهیم بود.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در خصوص حجم خالی مخازن سدهای استان عنوان کرد: در حال حاضر تمهیدات لازم برای فراهم کردن حجم خالی مخازن سدهای استان برای مهار سیلاب متعارف در اردیبهشت ماه اتخاذ شده است و در حال حاضر میزان فضای خالی که در درون سدها وجود دارد، برای کنترل آن سیلاب‌های پیش بینی شده، کافی است.
مطالب پیشنهادی