غائله «ابطال انتخابات» اتاق بازرگانی اهواز؛ وقتی که ناظر به سمت ائتلاف خاص غش می‌کند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: انتخاباتی که مجری و ناظر آن سازمان صنعت و معدن، هیئت نظارت، انجمن و در نهایت شورای عالی نظارت است برگزار شد و در نهایت ائتلاف اخلاق و اقتصاد با حمایت حامیان آنها به پیروزی مطلق دست یافتند.
در این میان اما امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت و معدن استان خوزستان که در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی با حضور رئیس گمرک ایران صراحتاً اعلام کرده بود «انتخابات اتاق بازرگانی اهواز در شرایط سالم، بی‌حاشیه و خوب برگزار شده»، حالا با تکیه بر ادعای برخی معترضان در صدد زیر سؤال بردن اصل نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز است.
پایگاه عصر جنوب برای بررسی این ماجرا به سراغ تعدادی از منتخبان این دوره اتاق بازرگانی اهواز رفته‌است:

*اعلام ابطال تابع آئین‌نامه و مقررات نیست
سیدسلطان حسینی امین یکی از اعضای منتخب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز به این مسئله واکنش نشان داد. او عضو هیئت رئیسه کشورهای اکو خاورمیانه و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران است. وی دربارهٔ غائله «ابطال انتخابات» به عصر جنوب می‌گوید: اعلام ابطال انتخابات اتاق بازرگانی اهواز توسط امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان خوزستان فقط نظر شخصی ایشان می‌باشد و تابع آئین‌نامه و مقررات هیئت نظارت نیست.
سیدسلطان حسینی امین می‌افزاید: ایشان طی ۴٬۵ روز در اتاق بازرگانی از صبح تا شب به دنبال یک سر سوزن ایراد بود اما نتوانست پیدا کند و چند مورد غیرقانونی مرتکب شدند من جمله تجسس در سامانه اتاق بازرگانی و تفحص در مورد کارت‌های بازرگانی که در چارچوب کاری ایشان نمی‌باشد. همچنین در روز انتخابات کارتهای بازرگانی که باید در روز انتخابات در هیئت نظارت پلمپ شده که سوء استفادهٔ از آنها نگردد تحویل افراد داده‌است که در انتخابات شرکت کنند و به ائتلاف خاص رای دهند.
به گفته او، آقای نظری برای راست آزمایی و عدالت خود اعلام کنند به استناد کدام ماده یا قانون آئین‌نامه اجرای انتخابات را باطل اعلام کرده‌است؟ ابطال انتخابات اتاق بازرگانی اهواز به دستور آقای نظری به جز قانونی بودن شامل هر نوع برداشت می‌باشد.
حسینی اظهار می‌کند: آقای نظری قبل از اینکه پاسخ قانونی و طبق آئین‌نامه نظارت بدهد باید به وجدان خودشان پاسخ دهند که چه کسی یا عواملی بالاتر از وجدان است که به خاطر آنها انتخابات اتاق اهواز را باطل اعلام کردند؟ انتخابات شفاف و آرام و سالم اتاق اهواز یک ایراد دارد و آن هم پیروزی ائتلاف اخلاق و اقتصاد است.
این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: ما که نتوانستیم و قدرت نداریم جواب مقنع در مورد اعلام ابطال انتخابات از آقای نظری بشنویم و اکتفا کرده به ابهام گویی است شما دلسوزان صدیق استان خوزستان و اهل قلم از آقای نظری بخواهید دلیل مستند ابطال انتخابات را به‌طور شفاف و دقیق اعلام بفرمایند و به التهاب و تشویش اذهان جامعه خاتمه دهد.

*نخبگان اقتصادی از رأی‌شان دفاع می‌کنند
رئیس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز در ادامه توضیح می‌دهد: امیرحسین نظری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با یک اقدام که به نظر ما غیرقانونی و غیرمنطقی است و به قطع یقین متأثر از معادلاتی خاص است، اقدام به ابطال انتخابات اتاق بازرگانی اهواز کرده‌است.
وی می‌گوید: به نظر می‌رسد شاید در محفل و حلقه اولیه خودش مورد تشویق قرار گرفته و درگرفتن این تصمیم نوعی اقناع سازی شده‌است. به این معنی که شخص برای تحقق یک هدف فقط یک سمت از معادله را می‌بیند و چشم از سایر معادلات دیگر می‌بندد.
عضو اتاق بازرگانی اهواز عنوان می‌کند: ایشان باید بداند که استان مالامال از نخبگان همدل و منسجم است که اجازه نمی‌دهند تفرقه و گسستگی در صفوفشان رخنه کند و با توسل به همه شیوه‌های مشروع و قانونی از رای خود دفاع خواهند کرد. ایشان فراموش کرده‌اند که مرجع نهایی جایی دیگر است و آن مرجع فقط می‌تواند در بحث تأیید یا ابطال انتخابات ورود کند.

*چرا رسته فعالیتم را غیرقابل تغییر اعلام کردید اما رستهٔ شخص دیگر را تغییر دادید؟
در همین رابطه سیروس عبیاوی عضو منتخب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز در گفتگو با عصر جنوب خطاب به رئیس هیئت نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اهواز می‌گوید: فقط یک روز پس از ثبت نام جهت شرکت در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اهواز، به هیئت نظارت مراجعه و تقاضای تغییر رستهٔ فعالیتم شدم که با جواب رد از سوی آن هیئت مواجه شدم. متعاقب آن نامه ای به ریاست انجمن نظارت نوشتم و دفتر ایشان هرگونه تغییر در رستهٔ انتخابی را ممنوع اعلام کرد که اینجانب از پاسخ انجمن قانع شده و در رستهٔ بازرگانی باقی ماندم.
وی می‌افزاید: اکنون مشخص شده‌است که با حمایت رئیس هیئت نظارت احدی از نامزدها به نام «ف پ» مدتها پس از اینجانب تقاضای تغییر رستهٔ انتخابی (فعالیت) خود شده که بلافاصله با تقاضای ایشان از سوی هیئت موافقت می‌شود و نامبرده رستهٔ خود را از بازرگانی به صنعت تغییر داد که از جناب نظری به عنوان رئیس هیئت نظارت که اصولاً باید با بی‌طرفی همه نامزدها را با یک چشم ببیند و قانون را بالسویه نسبت به آنها اعمال کند، این سئوال مطرح می‌شود که چرا به تقاضای زودهنگام من پاسخ منفی داده می‌شود اما به تقاضای دیرهنگام آقای ف پ پاسخ مثبت می‌دهید؟ آیا این نشاندهنده تبعیض آشکار میان نامزدها از سوی هیئت نظارت نیست؟ آیا اصالت رنگ شناسنامهٔ آقای ف پ از اینجانب و امثال اینجانب نافذتر است؟ آیا این رفتار جانبدارانه به شائبهٔ اعمال نفوذ به نفع شخص یا اشخاص معین دامن نمی‌زند؟
عبیاوی خطاب به نظری اظهار می‌کند: وقتی حضرتعالی با جدیت هر چه تمامتر به دنبال بازگرداندن صلاحیت آقای ف پ و چند نفر دیگر که همگی از ائتلاف خاص بودند، بودید، من این تلاش شما را حمل بر نیت خیرخواهانه و جهت گرم کردن تنور انتخابات تصور کردم، اما آیا تغییر رستهٔ همان شخص و منع تغییر رسته برای اینجانب را چگونه تفسیر می‌کنید؟
این عضو اتاق بازرگانی اهواز ادامه می‌دهد: گرفتن نامه با مضمون معین و به منظور جبران کسری ایام کارت آقای ف پ را که شخصاً دنبال می‌کردید، باز هم تردیدی باقی می‌گذارد که تعامل شما تعاملی دوگانه با نامزدها بوده‌است؟ جالب آنکه برگزار کننده انتخابات از ابتدا تا انتهای آن شخص جنابعالی و زیرمجموعهٔ شما اعم از هیئت نظارت و… بوده‌است با این وصف این حق به لحاظ حقوقی برای امثال اینجانب ایجاد نمی‌شود که چگونه می‌شود هم جانبدارانه و یکطرفه قضاوت کرد و هم انتظار تحقق عدالت و قانونمداری داشت؟
عبیاوی در پایان یادآور می‌کند که ما در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و در این نظام قانون حکمفرما است و در سایهٔ حاکمیت قانون هیچ شخص در هر موقعیت، مقام یا کسوت که قرار داشته باشد نمی‌تواند سبب تضییع حقوق دیگران شود.

*در جریان رسته‌ها، آیا هیئت نظارت همه نامزدان را به یک چشم دیده بود؟
عصر جنوب برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ محمد عبیاوی منتخب نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اهواز نیز رفته‌است. این فعال اقتصادی می‌گوید: فلسفهٔ اینکه قانون برخی دستگاه‌های دولتی را «ناظر بر برخی انتخابات صنفی» مشخص کرده‌است در حقیقت به خاطر صیانت و محافظت از آراء اعضای آن صنف‌ها است. انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز از این قاعده مستثنی نیست و قانون، سازمان صنعت، معدن و تجارت را به منظور نظارت و هماهنگ کنندهٔ نهایی انتخابات تعیین کرده‌است. طبق قانون رئیس سازمان صمت رئیس هیئت نظارت است و همه تصمیم‌ها از مجرای ایشان می‌گذرد.
به گفته او، من به عنوان شخصی که با توکل بر خدا و با بهره‌گیری از روابط خوبم با اعضای اتاق قدم در رقابت‌ها گذاردم و در چارچوب قانون و اخلاق تلاش زیادی کردم و البته مُزد همه تلاش‌ها را از اعضای محترم دریافت کردم و به عنوان یکی از منتخبین دورهٔ نهم شناخته شدم، گواه شرعی و اخلاقی می‌دهم که انتخابات (حداقل در رابطه با ائتلاف اخلاق و اقتصاد) انتخاباتی کاملاً قانونی، شفاف و واقعی بوده‌است.
به اعتقاد او، تنها مشکل بسیار بزرگ این انتخابات پیروزی دوستان من در ائتلاف اخلاق و اقتصاد است زیرا باور این پیروزی برای برخی اشخاص و جهت‌ها بسیار سنگین بوده لذا تلاش‌ها در جهت تشکیک در امر انتخابات سوق پیدا کرد.
عبیاوی از ریاست صنعت و معدن و تجارت استان به عنوان رئیس هیئت نظارت بر انتخابات، می‌پرسد که دلیل تغییر رستهٔ آقای پورحاجت و تأیید نکردن رستهٔ آقای سیروس عبیات چیست؟ می‌خواهم بدانم این کار منافاتی با قانون ندارد؟
او خطاب به ریاست صمت می‌گوید: اگر هیئت نظارت که شما رئیس آن هستید این‌گونه با نامزدان برخورد می‌کند از دیگران که بابت این اقدامات شما بسیار خشنود هستند چه انتظاری می‌توان داشت؟ همان‌طور که گفته شد فلسفهٔ وجود یک دستگاه دولتی در انتخابات صنفی صیانت از آرا آن است، بفرمایید آیا هیئت نظارت در موضوع رسته‌ها تابع قانون بوده‌است یا تابع نظر برخی اشخاص؟

*معصومیت از دست رفته
برخی از منابع گزارش دادند که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان خود شخصاً پیگیر مسئله صلاحیت عدهٔ ای از یک ائتلاف انتخاباتی بود و در آخر توانست آنها را به رقابت انتخاباتی برگرداند.
برخی از فعالان اقتصادی اما از رئیس صمت بی‌طرفی و دوری از هرگونه گرایش و سلیقه یا هر پیش‌داوری یا دامن زدن به التهابات در جامعه اقتصادی استان خواستار هستند.
جامعه اقتصادی استان از هر قوم و قبیله و گرایش و مسلکی که باشند، شریک و همکار همدیگر هستند و یک مدیر دولتی نباید صفا و صمیمیت صنفی نیروهای اقتصادی را به خاطر گرایش به جمعی و برتر دانستن عده ای بر عدهٔ دیگر از بین ببرد.

مطالب پیشنهادی