بیماری تب برفکی در دام سنگین خوزستان کنترل شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اداره کل دامپزشکی خوزستان در اطلاعیه ای از تحت کنترل قرار دادن تب برفکی در دام سنگین خبر داد و اعلام کرد موردی از کانون جدید این بیماری در خوزستان مشاهده نشده است .

  بر اساس این اطلاعیه آمده است با توجه به پیگیری های صورت گرفته برای کنترل ویروس عامل بیماری و تامین واکسن تب برفکی به اندازه کافی همچنین به منظور جلوگیری از بروز کانونهای جدید ،مجددا به دامداران تاکید می شود نسبت به رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای اقدام نمایند.

اداره کل دامپرشکی خوزستان هشدار داد در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع از طریق تماس تلفنی یا مراجعه حضوری به اداره دامپزشکی شهرستان و یا اداره کل دامپزشکی استان اطلاع رسانی شود همچنین از تردد غیر ضروری افراد ( به ویژه افراد پر مخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها، سایر دامداری ها و…) ارتباط دارند، در داخل محوطه دامداری جلوگیری به عمل آید.
در این اطلاعیه تاکید شده که از بازدیدهای کنجکاوانه در سطح دامداریها و سایر مراکز حساس اکیدا خودداری شود و مبادی ورودی و خروجی دامداری دارای حوضچه ضد عفونی بوده و درسطح مناسبی حاوی آب و ماده ضد عفونی مناسب (ترجیحا هیدروکسید سدیم ۲درصد یا فرمالین ۵درصد) باشد.
اداره کل دامپزشکی خوزستان یادآور شده که ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود (در مورد وسایل نقلیه نظیر ماشین های حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند، پس از ضد عفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود) و اکیپ های مایه کوبی، دامپزشکان ، مسئولان بهداشتی، ماموران تلقیح مصنوعی، ماموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری بایستی وسیله نقلیه خود را در محوطه خارج از دامداری مستقر کنند.
در پایان این اطلاعی ذکر شده است پیشگیری از بیماری و بروزنیافتن آن در دام با انجام واکسیناسیون درکنار اقدامات بهداشتی و قرنطینه ایی موثر خواهد بود.
تب برفکی یا بیماری دهان و پا یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن دام می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و پس از آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگی حیوان شود.این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن دام است.
در سال ۱۳۹۴ شیوع بیماری تب برفکی در ۲۶کانون مهم در خوزستان گزارش شد که باعث تلف شدن تعداد نامعلومی دام در استان شد.
بر اساس آمار رسمی دامپزشکی خوزستان هم اکنون حدود ۴۰۰هزار راس دام سنگین و۲٫۵میلیون راس دام سبک به ارزش ۱۲۰هزار میلیارد ریال در خوزستان وجود دارد.
پس از نفت و کشاورزی ، دامداری بیشترین ارزش افزوده و تولید ثروت در خوزستان است.

مطالب پیشنهادی