صادرات کالاهای غیرنفتی از خوزستان به ۷ میلیارد دلار رسید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به افزایش ارزش ریالی کالاهای صادرشده نسبت به سال گذشته، گفت: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه به وزن ۱۵ میلیون تن و به ارزش ۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار رسید.

غلامرضا بلوطی میرزا ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به میزان درآمد گمرکات خوزستان در سال ۹۷، اظهار داشت: درآمد گمرکات خوزستان دریازده ماه گذشته بالغ‌بر ۲۷ هزار و ۲۲ میلیارد و ۷۵۹ میلیون ریال است.

وی بابیان اینکه صادرات کالاهای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی ۱۱ درصد کاهش و ازنظر ارزشی ۱۲ درصد افزایش‌یافته است، افزود: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات خوزستان تا پایان بهمن‌ماه به وزن ۱۵ میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۹ تن، به ارزش ۲۹۹ هزار و ۹۹۷ میلیون و ۹۵۴ هزار ریال و معادل ۷ میلیارد و ۱۶۲ میلیون و ۶۷۶ هزار دلار رسید.

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به اینکه سهم پتروشیمی از کل صادرات استان تا پایان بهمن‌ماه ۹۷ قیمت حدود ۶۳ درصد است، گفت: پس از پتروشیمی به ترتیب سهم فلزات ۲۰ درصد، کشاورزی ۱۲ درصد، مواد معدنی ۳ درصد، گروه صنعتی ۲ درصد و صنایع‌دستی و فرش کمتر از یک درصد است.

بلوطی میرزا ادامه داد: عمده کالاهای پتروشیمی شامل پلی‌اتیلن، اتانول، پروپان، بوتان، متانول، هیدروکربن‌های حلقوی و مواد پلاستیکی و همچنین کالاهای معدنی شامل سیمان پودر نشده (کلینکر)، سنگ‌آهن، مصالح ساختمانی و نمک صنعتی است.

مدیرکل گمرک اهواز افزود: عمده کالاهای فلزی و صنعتی نیز شامل محصولات نیمه‌تمام از آهن یا فولاد، ورق فلزی و فولادی، پروفیل، مصنوعات فلزی، اجزا و قطعات نیروگاهی، کابل برق، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و قطعات خودرو است.

وی به کالاهای صادرشده در بخش کشاورزی و صنایع‌دستی اشاره و عنوان کرد: این کالاها شامل میوه و تره‌بار، انواع ماهی، لبنیات، مواد غذایی، گندم، مواد نباتی، مصنوعات حصیربافی و کف‌پوش‌ها است.

تجارت ۹۹۱ میلیون دلاری با عراق

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به مقصدهای صادراتی کالاهای غیرنفتی، گفت: بیشتر صادرات از گمرکات خوزستان به کشورهای چین، عراق، هند، امارات متحده عربی، اندونزی، تایلند، عمان، کویت و مصر انجام می‌شود که در این میان عراق بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: صادرات به کشور عراق از طریق گمرکات استان خوزستان دریازده ماه گذشته به وزن ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۲۳۱ تن و به ارزش ۹۹۱ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ازنظر وزنی ۱۰ درصد کاهش و ازنظر ارزشی ۱ درصد افزایش‌یافته است.

بلوطی میرزا ادامه داد: صادرات به عراق از گمرک چذابه دریازده ماهه ۹۷ به وزن ۴۳۴ هزار و ۹۹۳ تن و به ارزش بالغ‌بر ۱۷۰ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۵۶۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی ۲۵ درصد کاهش و ازنظر ارزش دلاری ۶ درصد کاهش پیداکرده است. همچنین صادرات به کشور عراق از طریق گمرک شلمچه دریازده ماهه ۹۷ به وزن ۱ میلیون و ۵ هزار و ۳۴۶ تن و به ارزش ۴۴۰ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۳۸۸ دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازنظر وزنی ۲۳ درصد کاهش و ازنظر ارزش دلاری نیز ۱۳ درصد کاهش‌یافته است.

میزان واردات ۶ میلیارد دلار برآورد شد

مدیرکل گمرک اهواز در خصوص میزان و رقم واردات کالای غیرنفتی از طریق گمرکات خوزستان، گفت: واردات گمرکات خوزستان دریازده ماه سال ۹۷ به وزن ۱۳ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۹۳۶ تن و به ارزش ۶ میلیارد و ۱۸۹ میلیون و ۵۹۳ هزار دلار است.

وی به عمده کالاهای واردشده به کشور از طریق گمرکات خوزستان اشاره کرد و گفت: این کالاها شامل ذرت دامی، دانه روغنی سویا، کنجاله سویا، بنزین، روغن خام آفتابگردان، ماشین‌آلات و تجهیزات پتروشیمی، روغن پالم و ام دی اف خام است.

بلوطی میرزا ادامه داد: این محصولات از کشورهای برزیل، چین، اوکراین، ایالات‌متحده امریکا، آرژانتین، هند، امارات متحده عربی، مالزی و تایلند واردشده‌اند.

خوزستان در جایگاه سوم صادرات کشور

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به جایگاه خوزستان در صادرات کالاهای غیرنفتی کشور، عنوان کرد: استان خوزستان از ابتدای سال ۹۷ تا پایان بهمن‌ماه ازلحاظ ارزشی و وزنی در رتبه سوم صادرات کشور قرار دارد و همچنین در رویه واردات ازلحاظ ارزشی رتبه سوم و ازلحاظ وزنی رتبه اول کشور را به دست آورده است.

وی افزود: در این مدت تعداد بسته‌های پستی وارده ۸۴۳ بسته با وزن ۲۵۱۹ کیلوگرم و به ارزش ۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال بوده است. همچنین تعداد بسته‌های پستی صادره ۴۱۰۰ بسته به وزن ۲۲ هزار و ۳۷۴ کیلوگرم و به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون ریال برآورد می‌شود.

بلوطی میرزا در پایان به عملکرد قضایی گمرکات خوزستان در ۱۱ ماهه ۹۷ اشاره کرد و گفت: تعداد پرونده‌های قضایی ۵۹۰ فقره به ارزش ۱ هزار و ۴۳۴ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ۸۷۴ هزار ریال بوده که نسبت به سال گذشته ازنظر تعداد ۴ درصد و ازنظر ارزشی ۱۲۸ درصد افزایش داشته و از این مقدار تعداد ۶ فقره به ارزش ۷ میلیارد و ۲۴۴ هزار ریال مربوط به پرونده‌های کشف‌شده خروجی است.

وی ادامه داد: عمده کالاهای کشف‌شده قاچاق شامل برنج، ظروف آشپزخانه، کولر، تلویزیون، ماشین‌آلات راه‌سازی، آبمیوه، لوازم‌یدکی خودرو، لوازم‌تحریر، سیب‌زمینی و لوازم‌خانگی است/ تسنیم

مطالب پیشنهادی