رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران: کشورهای همسایه در توسعه روابط تجاری در اولویت هستند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشورهای همسایه در توسعه روابط تجاری در اولویت می باشند گفت: رویکرد دولت در برقراری روابط تجاری با کشورهای خارجی اولویت توسعه روابط با کشورهای همسایه است.
مهدی میراشرفی دوشنبه شب در جریان بازدید از گمرک بندر امام خمینی استان خوزستان در جمع خبرنگاران افزود:در این راستا ارتباط ویژه ای با کشورهای شریک تجاری ایران برقرار شده است به نحوی که در ۱۱ ماه گذشته ۴۰ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی به کشورهای همسایه صورت گرفته که برابر دوره مشابه در سال گذشته است.
وی از کشور چین به عنوان شریک اول تجاری و کشور عراق به عنوان شریک دوم تجاری ایران در زمینه صادرات نام برد و اظهار داشت:کشور چین با ۸،۳ میلیارد دلار صادرات خارجی شریک اول تجاری و کشور عراق با ۸،۲ میلیارد دلار صادرات خارجی به عنوان شریک دوم تجاری ایران محسوب می شود.
میراشرفی افزود: همچنین در این مدت ۳۸،۵ میلیارد دلار واردات کالا به کشور داشته ایم که بخشی از آن واردات ماهانه یک میلیارد دلار کالاهای اساسی به کشور بوده است.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تراز تجاری ایران را ۱،۵ میلیارد دلار مثبت عنوان کرد و گفت: به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۱۱ ماه گذشته ۷۰۰هزار تن افزایش واردات کالاهای اساسی را تجربه کردیم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به برنامه های گمرک در سطح کشور اشاره کرد و گفت: گمرک برنامه هایی که در شرایط تحریم انجام داده عمدتا متمرکز بر ارتقای اختیارات اجرایی گمرکات بوده تا بیشتر بتوانند به فعالیت های ستادی پرداخته و از اختیارات کافی برای تسهیل در تجارت و افزایش توان خدمات رسانی به مردم برخوردار شوند.
میراشرفی به تفویض اختیار به گمرکات کشور در رابطه با تعیین ارزش کالاهای وارداتی نیز اشاره کرد و گفت: در بخش فنی یکی از مباحث مهم در گمرک تعیین ارزش کالاهای وارداتی بود که طی بخشنامه ای به کلیه گمرکات کشور ابلاغ شد و عملیات تعیین ارزش کالاها به گمرکات کشور تفویض اختیار شده و انتظار می رود از ابتدای سال آینده اجرایی شود که تاثیر بسزایی در تسهیل تجارت خواهد داشت.
وی یکی دیگر از برنامه های گمرک جمهوری اسلامی ایران در تسریع و تسهیل تجارت را رفتن به سمت تغییر مسیر از کنترل های فیزیکی و مزاحم به کنترل های غیرفیزیکی و غیر مزاحم عنوان کرد و گفت:استفاده از دستگاه هایی شبیه ایکس ریل، سامانه های جامع گمرکی و لینک آنها به سایر دستگاه ها از دیگر برنامه های گمرک می باشد که می توانند در تسریع خدمات رسانی بسیار موثر عمل کنند.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه از گمرک استان خوزستان به عنوان یکی از راهبردی ترین گمرکات کشور نام برد و بیان داشت: همانگونه که زمینه های توسعه و پیشرفت اقتصادی، کشاورزی و صنعتی در خوزستان فراهم شده است ترکیبی از تمام راه های گمرکی در این استان فعال است چرا که خوزستان از مرزهای دریایی، هوایی و خشکی برخوردار بوده و این استان توانسته از این ظرفیت ها در راستای برقراری ارتباط خوب با کشورهای همسایه بر اساس سیاست های کشور استفاده کند.
وی هدف از سفر خود به خوزستان را بررسی توسعه زیرساخت های گمرکی در این استان عنوان کرد و اظهار داشت: در این راستا تلاش می شود با توسعه زیرساخت ها روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه به ویژه عراق گسترش دهیم چرا که مهم ترین مرزهای دریایی و زمینی را با این کشور داریم.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران عصر دوشنبه برای سفری ۲ روزه از طریق فرودگاه ماهشهر وارد استان خوزستان شد.
بازدید از بندر امام خمینی، گمرک خرمشهر و آبادان و نیز بازدید از گذرگاه ها مرزی شلمچه و چذابه همچنین سفر به شادگان از برنامه های ۲ روزه سفر معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به استان خوزستان می باشد/ ایرنا

مطالب پیشنهادی