رهاسازی آب سدهای دز و کرخه برای کنترل سیلاب ۶بهمن است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: رهاسازی آب پشت سدهای کرخه و دز به منظور کنترل سیلاب ششم بهمن که پیش بینی بارش شدید باران در خوزستان و مناطق بالادست شده، صورت می گیرد.

هوشنگ حسونی زاده افزود: بر اساس تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای ، از اواخر روز شنبه هفته آینده (ششم بهمن) یک سامانه بارشی بسیار قوی ، خوزستان و مناطق بالادست را فرا می گیرد و در این خصوص هشدار لازم نیز از سوی هواشناسی خوزستان داده خواهد شد.
وی گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی مدیریت مخازن آب سدهای استان ، رهاسازی آب را از چند روز گذشته شروع کرده تا برای سیلاب آینده که پیش بینی شده حجم زیادی آب وارد مخازن ۲ سد کرخه و دز می شود بتوان این سیلاب را مهار و کنترل، و از خسارات وارده به تاسیسات شهری و زیربنایی جلوگیری کرد.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد:هم اکنون حجم رهاسازی آب سد کرخه ۳۵۰متر در ثانیه و سد دز حدود یک هزار متر مکعب در ثانیه است و رهاسازی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
حسونی زاده با بیان اینکه برخی از مناطق و زمین های پایین دست دز و کرخه با رهاسازی آب این ۲سد با آبگرفتگی رو به رو شده اند افزود: بیشتر زمین هایی که دچار آبگرفتگی شده اند در محدوده طبیعی این رودخانه ها بوده و در سال های گذشته برخی کشاورزان با تصرف آنها، اقدام به کشت محصولات کشاورزی در ۲ سوی این رودخانه ها کرده اند.

به گفته وی رهاسازی آب سدهای شهید عباسپور ، گتوند علیا و کارون سه، در شمال شرق خوزستان به دلیل ظرفیت خالی مخازن این سدها انجام نشده است.

** چاره ای جز رهاسازی آب سدهای کرخه و دز نبود

استاندار خوزستان نیز گفت: چاره ای جز رهاسازی آب سدهای کرخه و دز به منظور مدیریت مخزن و پیشگیری و کنترل سیلاب پیش رو در ششم بهمن امسال وجود نداشت.
غلامرضا شریعتی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هماهنگی و تدابیر لازم برای پیشگیری و کنترل بروز سیلاب ششم بهمن انجام شده و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز در همین راستا است.
به گزارش ایرنا رهاسازی آب سد دز در چند روز گذشته، سبب بالا آمدن آب رودخانه کارون در اهواز و افزایش بیش از پنج برابری آورد آب آن شده است به طوری که دبی کارون در روز یکشنبه گذشته در مقطع اهواز به یک هزار و ۹۸متر مکعب در ثانیه رسید.
بارندگی های شدید ۲ روز پایانی هفته گذشته که تمرکز آن مناطق شمال و شمال شرق خوزستان بود سبب بالا آمدن آب مسیل ها و رودخانه ها و ورود حجم زیادی سیلاب به پشت سدهای استان خوزستان شد.
بر اساس اعلام هواشناسی خوزستان میانگین بارش ها در استان از ابتدای سال آبی (اول مهر) تا ۲۸دی حدود ۳۴۴ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از ۴٫۵برابر افزایش نشان می دهد.

بارش های بسیار مناسب امسال علاوه بر آنکه وضعیت زیست محیطی تالاب های خوزستان بهبود بخشید سال پربار و پرمحصولی را برای خوزستان رقم زده است.

مطالب پیشنهادی