میان ماهِ من تا ماهِ ماهشهر/ علی پورجعفر

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  علی پور جعفر-
سرعت اخبار ناامید کننده درباره فعالیت‌های نماینده بندر ماهشهر و در مقیاس وسیعتر نمایندگان استان خوزستان آنقدر زیاد است که هر فعال سیاسی اجتماعی در قلمی کردن انتقادات خود به وسواس فکری دچار می‌شود.این مقاله را با حرکت غیر حرفه‌ای و بی نتیجه نمایندگان استان در روز تقدیم بودجه به مجلس شورای اسلامی شروع میکنم و با موضوعات اخیر ماهشهر به پایان می‌رسانم.
به جد معتقدم در تمام ادوار مجالس شورای اسلامی، هیچ حرکت اعتراضی نمایندگان به دولت های مستقر به زشتی و زنندگی و استخفاف این حرکت نمایندگان استان خوزستان نبود و به جرات و بر اساس مشاهداتم عرض کنم که در نظر مردم خفیف و شرم آور نبود. نمایندگان استان زرخیز خوزستان که شاهرگ حیاتیِ اقتصاد و نفت و گاز و پتروشیمی و بنادر و گمرک و کشاورزی و صنعت و فولاد و صیادی و غیره است همچون کودکان لجوج و ناامید از لطف پدر، مصرانه در کنار بزرگتری ایستادند و علیرغم تذکرات تند و گاه زننده علی لاریجانی همچنان بر امر غلط پافشردند. چنین حرکاتی ورای سطحی و زشت و غیر حرفه‌ای بودن، تنها بیان‌گر ضعف و استیصال و ناتوانی از انجام وظایف و ناآگاهی از روش‌های سیاست‌ورزی مدرن است. علی گلمرادی نماینده ماهشهر نیز در این ماجرا در صف مقدم ایستاده بود و گویا مفتخرانه تصور می‌کرد که در حال مبارزه‌ای جانانه برای احقاق حق مردم است.وقتی نماینده نتواند سیاستمدارانه و زیرکانه راه درست را برود مجبور است تن به چنین حرکاتی دهد هرچند مورد عتاب تند لاریجانی قرار گیرد. وقتی نماینده نتواند پس از سه سال حضور در مجلس، لابی‌ گری و سیاست‌ورزی مدرن را بیاموزد ناچار است درکنار فلان نماینده دیگر استان، که همچنان در افکار عمومی بخاطر اشغال خانه پانصد متری وزارت نفت در تهران پرونده اش باز است، قرار بگیرد و اعتراضی کودکانه کند که هیچ بازتاب مثبتی در جامعه نداشته است. مجلس خانه لابی و سیاست‌ورزی و مشورت و قهر و صلح است نه داد و بیداد در حین سخنرانی مقام اول اجرایی کشور. این اتفاق نشان داد که متاسفانه نماینده بندر ماهشهر و بسیاری از نمایندگان استان همچنان نمایندگی و سیاست‌ورزی را یاد نگرفته اند. حرکت زیرکانه و سیاستمدارانه نمایندگان اصفهان در استعفای دسته جمعی در اعتراض به وضعیت آب زاینده رود و تلاش برای انتقال آب کارون نشان داد که می‌توان در همین مجلس، دولت و مجلس را تحت فشار گذاشت و به هدف رسید همانگونه که این نمایندگان مزد خود را با مجوز انتقال آب کارون به زاینده رود در کمتر از بیست روز گرفتند اگرچه خوزستان خون گریست. حمایت‌های ائمه جمعه اصفهان و التماس‌های علی لاریجانی و ارکان دولت برای بازگشت نمایندگان اصفهان به مجلس کجا و تشر و لحن تمسخر و عصبانیت لاریجانی و روحانی به نمایندگان خوزستان کجا که الحق میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است… جناب گلمرادی و یارانشان حداقل میتوانستند از حرکت متهورانه و شجاعانه نمایندگان اصفهان یاد بگیرند و همزمان با حضور ریاست محترم جمهور در مجلس استعفای دسته جمعی خود را تقدیم رئیس مجلس کنند و با همراهی افکار عمومی مردم خوزستان، فشار مضاعفی بر دولت وارد کنند.
از دیگر سو منافع مشترک استان خوزستان و استان چهار محال و بختیاری در موضوع آب کارون قطعا پتانسیل بالایی در اختیار ما قرار داده است که با ایجاد اتحاد استراتژیک با نمایندگان آنها می‌توان هر وزیری را به زانو درآورد.آیا آقایان نمی‌توانند با لابی گسترده و همراهی نمایندگان دو استان حداقل سوال از رئیس جمهور را مطرح کنند و موجی راه بیاندازند؟ آیا اینقدر ابتکار عمل و قریحه سیاست در آقایان ضعیف است که تاکنون چنین مسیرهایی را نیازموده‌اند و تنها راه نجات را در شورش و بلوا و ایستادن در کنار تریبون و داد و بیداد یافته‌اند ؟ اینجاست که مصرانه عرض می‌کنم نمایندگان ما علم سیاست را نمی‌دانند که اگر می‌دانستند حداقل باید تاکنون برای نجات کارون و خوزستان مجمعی از نمایندگان دو استان تشکیل می‌دادند و کاری از پیش می بردند که نکردند و آب کارون همانجایی رفت که سهم پنج درصدی از نفت خوزستان رفت…
علی گلمرادی متاسفانه در سایر امور نیز نشان داده است که توان مذاکره و لابی را ندارد و همکاری با سایر نمایندگان استان‌ها و وزرا برای وی محلی از اعراب ندارد و در حد همان شعارهای انتخاباتی متوقف شده‌است. در ماجرای تعطیلی شرکت لوله‌سازی بندر ماهشهر که از قضا اکثر کارگران و مهندسان و حتی نگهبانان این شرکت از برادران کردستانی عزیزمان هستند، گلمرادی می‌توانست برای نجات و توسعه و رونق این شرکت از لابی و توان نمایندگان استان‌های کردنشین حداکثر بهره را ببرد و با فشار بر ارکان وزارت صنعت به بهترین نتایج در کمک به این شرکت لوله سازی برسد.اما متاسفانه عدم اشراف بر توانایی نمایندگی و اشتغال به حاشیه‌هایی چون عزل و نصب‌های شهرستان و جدایی بندرامام از ماهشهر و
غیره آنچنان وقت نماینده عزیزمان را گرفته است که راه‌های نرفته برای نجات شرکت‌های منطقه از بحران اقتصادی، هر روز بیشتر از قبل می‌شوند. در ماجرای ورشکستگی و زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های منطقه ویژه نیز ایضاً می‌توان با لابی گسترده با نمایندگان ذی‌نفوذ مجلس و حتی اعطای امتیازاتی به آنها، وزرای مختلف را آنچنان تحت فشار گذاشت و تا پای استیضاح کشاند که مجبور به انجام اصلاحات عمیق در منطقه و به نفع مردم بومی شوند.اما متاسفانه در خبرها می‌خوانیم که نماینده عزیز حتی از انتصابات مدیران عامل پتروشیمی‌ها بی‌خبراند و گاه تهران‌نشینان حتی تلفن مسئولان را پاسخ نمی‌دهند.همه اینها نشان از ضعف نماینده و سایر مسئولان شهرستان و گاه استان دارد و یقین بدانید مردم در انتخابات آتی به خوبی سره را از ناسره تشخیص خواهند داد. عدم تلاش برای استفاده از مدیران بومی، حداقل در مناصب معاونتی، اگر از عمد و با اهداف انتخاباتی نباشد قطعا ناشی از وزن کم در معادلات قدرت درون مجلس است. آقای گلمرادی امروز و درحالی‌که یک‌سال از عمر دوره نمایندگی‌تان در مجلس باقیمانده است، این شعار شما که قرار بود در این دوره به اندازه هر ۹ دوره گذشته مجلس کار شود، امروز بیش از آنکه یک شعار تاریخ گذشته باشد، شبیه یک شوخی قدیمی و تلخ است. شوخی مضحکی که پاسخش را تاریخ بهتر از هرکسی خواهد داد.
موضوع جالب توجه دیگر نامه اخیر آقای گلمرادی به استاندار محترم خوزستان درباب ضعف مدیریتی استان و شهرستان ایشان است. نامه‌ای که خلاصه آن برای کسانی که نخوانده‌اند این است که جناب استاندار، همه مدیران دولتی و انتخابی و انتصابی و شهرداران و شوراها بد و فاجعه و مسئول وضع موجود است بغیر از نمایندگان محترم مجلس!. جناب آقای گلمرادی حضرتعالی تاکنون نگاهی به کارنامه مشعشع خود در دوران کوتاه شهرداری‌تان در بندر امام خمینی داشته‌اید؟! اگر پاسخ‌تان منفی‌ست بهتر است با هم نگاهی به نمونه مدیریت مد نظر جنابعالی داشته باشیم. مگر نه این است که حضرتعالی شهرداری سربندر را با چند ده میلیارد تومان بدهکاری (و به قول متخصصین امر چهل و یک میلیارد تومان بدهی) ترک کردید و در ازای چنین مبلغ هنگفتی صرفا چند پارک بازسازی شده و چندین کیلومتر چراغانی و فضاسازی غیر ضروری شهری را به یادگار گذاشتید؟!! ممکن است از دوران پرشکوه مدیریت مورد نظر خود چند مورد خدمات عمرانی حیاتی را نام ببرید؟ از شهرداری شما که بگذریم در دوران نمایندگی خود، که در سال آخر آن به سر می‌برید، چند پروژه مهم و حیاتی را از صفر تا صد خودتان شروع کرده‌اید و به سرانجام رسانده‌اید؟ کدام مشکل حیاتی منطقه با تدبیر و کیاست شما حل و فصل شد؟ به راستی به کدام یک از وعده‌های انتخاباتی خودتان پایبند ماندید؟ از جوانگرایی و بومی‌سازی تا پیچاندن گوش مدیران پروازی کدام را انجام دادید؟!
در پایان اما مهمترین موضوع روزهای اخیر بازهم پرونده شهرستان شدن بندر امام خمینی بود که هربار با شیطنت چند نفر از افراد نشان‌دار و کاملا همسو با یک جریان خاص مطرح می‌شود و علاوه بر ایجاد التهاب در سطح شهرستان، غوغایی در فضای مجازی برپا می‌کند که هرآن بیم آن می‌رود که با سو استفاده افراد معلوم‌الحال تبدیل به معضلی امنیتی شود. اما سوال اساسی و موضوع حیاتی این نیست که آیا بندرامام خمینی باید شهرستان شود و حقی برای این مردم باید قائل بود یا خیر، بلکه باید مشخص کرد که کدام باند و گروه و دسته منافع خود را در فضای ملتهب و تفرقه‌آمیز می‌بینند و چرا هربار چند تن از افراد نشان‌دار خود را در گروه‌ها و کانال‌های مجازی پیش‌قراول این جدایی می‌کنند تا موضوع به مثابه زخمی همیشه باز بماند و فراموش نشود؟! به راستی شناسایی و برخورد با افرادی که با شیطنت و غرض‌ورزی مسیر تفرقه و دشمنی را باز می‌کنند کار سخت و صعبی‌ست؟ چرا دستگاه‌های مسئول چاره کار را قبل از واقعه نمی‌کنند و اجازه جولان را به چنین افرادی می‌دهند؟
اما روی سخن نگارنده با نماینده محترم شهرستان است که چرا در مواقع حساسی که فضای شهرستان به شدت ملتهب است و باید به عنوان مسئول امر به میان مردم آمده و شبهات را پاسخ داده و فضا را آرام کند ناگهان از دسترس خارج می‌شود و سکوت را بر می‌گزیند؟ چرا مردم محترم بندر امام باید برای گرفتن خدماتی که حق مسلم‌شان است به شهرستان شدن دل ببندند و منتظر بخشش مقامات باشند؟ چرا جناب گلمرادی، در وضعیت کنونی کشور که امنیت و همدلی و اتحاد از نان شب واجب‌تر است و هر اتفاق و بحران کوچکی می‌تواند مستمسک دست بیگانگان در فشار بر کشور عزیزمان شود، به افراد نزدیک به خود در بندر امام خمینی تذکر قاطع و محکمی نمی‌دهد که با تبریکات کودکانه و شایعات واهی آب در آسیاب دشمن نریزند؟ جناب نماینده به راستی شما توان گرفتن حق و حقوق آنها را در همین چارچوب و ساز و کارهای موجود ندارید و باید همه نیازهای حیاتی یک شهر ثروتمند را به چنین موضوعی گره بزنید؟ امیدوارم شما بتوانید حق و حقوق بر زمین مانده این مردم زحمت‌کش و نجیب را بستانید آقای نماینده ولی بدانید وقت‌اتان بسیار کم است…

مطالب پیشنهادی