سهم ۱۰ درصدی خوزستان از صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری شیلات کشور

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: قائم‌مقام سازمان شیلات ایران گفت: تاکنون صادرات کل کشور از محل فعالیت‌های شیلاتی ۳۵۰ میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که بیش از ۲ برابر سال گذشته است.

سیف‌اله حقیقی قائم‌مقام سازمان شیلات ایران در حاشیه ستاد شیلات خوزستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکنون صادرات  کل کشور از محل فعالیت‌های شیلاتی ۳۵۰ میلیون دلار بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار برسد که بیش از ۲ برابر سال گذشته است. پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰ درصد این میزان صادرات به استان خوزستان اختصاص پیدا کند.
وی افزود: میزان تولید هم در صید صیادی و هم در آبزی‌پروری در مجموع حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که از این بخش ۶۰ درصد آن به صید صیادی اختصاص دارد.
قائم‌مقام سازمان شیلات ایران با اشاره به محدودیت صید در برنامه توسعه، عنوان کرد: امسال میزان آبزی‌پروری در کشور ۴۸۰ هزار تن بود که برنامه داریم به ۸۰۰ هزار تن برسانیم. و سهم زیادی در افزایش تولید را پرورش ماهی در دریا دارد که از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و به شکل گسترده در کشور شروع شده است.
وی گفت: اگر صنعت پرورش ماهی به خوزستان وارد شود، کمک زیادی به جامعه صیادی می‌شود. با توجه به اعتباراتی که در سال گذشته به شیلات خوزستان اختصاص یافته است و قول ادامه اعتبارات یک جهش در محصولات شیلاتی خواهیم داشت.
حقیقی با اشاره به رتبه اول خوزستان در ماهی‌های گرمابی، اظهار کرد: خوزستان می‌تواند همین پتانسیل را در زمینه ماهی‌های خاویاری داشته باشد. در سال‌های گذشته این میزان رشد را در خصوص ماهی‌های خاویاری در خوزستان تصور نمی‌کردیم ولی امروز مطمئن هستیم خوزستان از محورهای اصلی تولید خاویار و ماهی‌های خاویاری در کشور است. و زمینه اشتغال بسیاری در این حوزه برای استان خوزستان وجود دارد.
وی افزود: خوزستان با توجه به ساحلی بودن و امکانات صادرات محصولاتش می‌تواند نقش بیشتری را در تولید ماهی‌های خاویاری داشته باشد. همچنین در تلاش هستیم تا پایان سال مراحل تصویب سند شیلات خوزستان طی شود.
مطالب پیشنهادی