همه از وضعیت سرقت در خوزستان ناراضی هستند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: دادستان عمومی و انقلاب اهواز با ابراز ناخرسندی از وضعیت رو به افزایش سرقت و ضرورت راه اندازی ستاد پیشگیری و مقابله با سرقت در خوزستان گفت: همه ما از وضعیت سرقت در خوزستان ناراضی هستیم.

عباس حسینی پویا در نشست رسیدگی به جرم سرقت که با حضور قائم مقام دادگستری خوزستان ، معاونان رییس کل و معاونان دادستان عمومی و انقلاب و فرماندهان انتظامی خوزستان برگزار شد بیان کرد: به طور قطع ایراداتی به همه ما وارد است ، از این باید تلاش کرد با همفکری یکدیگر، آسیب ها را شناسایی و در جهت رفع آن تلاش کنیم.
وی ادامه داد: اهمیت موضوع در تمام طول سال احساس می شود اما باتوجه به ماه های پایانی سال، افزایش نقدینگی در دست مردم و سفرهای نوروزی، احتمال کیف قاپی، سرقت وجه نقد و سرقت محتویات خودرو و منازل بیشتر می شود.
حسینی پویا گفت: پارسال به کمک فرماندهی نیروی انتظامی اهواز، طرح آزمایشی در اهواز انجام شد از جمله اینکه در مناطق پر تردد مسافران، از ظرفیت مدارس برای اسکان مسافران و توقفگاه خودرو آنها استفاده شد که تا حد زیادی توانستیم سرقت را کنترل کنیم.
وی افزود: فارغ از پیشگیری عمومی که وظیفه دستگاه های اجرایی است، به دنبال اجرای سایر پیشگیری ها از جمله پیشگیری وضعی، کیفری و اختصاصی هستیم که برای رسیدن به برنامه خوب و نقشه راه مناسب، باید حوزه مشکلات شناسایی و راهکارهای ویژه تدوین شود.
حسینی پویا گفت: با راه اندازی ستاد پیشگیری و مقابله با سرقت، جلسات به صورت ماهانه برگزار و به وضعیت این جرم و تبعات آن در جامعه رسیدگی می شود.
قائم مقام دادگستری استان خوزستان نیز با اعلام حمایت همه جانبه دادگستری از نیروی انتظامی و پلیس گفت: با وجود تلاش دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و پلیس استان، هنوز کاستی هایی وجود دارد که باید آنها را پذیرفت و برای رفع آن تدبیر و چاره اندیشی کرد.
سید روح اله طباطبایی بیان کرد: متاسفانه تعدادی از سرقت ها توسط مردم گزارش نمی شود و همین مساله موجب می شود تا سارقان احساس امنیت بیشتری داشته باشند.
وی افزود: همچنین برخی گزارش های سرقت با ضعف دلیل و کافی نبودن قراین روبه رواست که باید بیشتر به آن توجه کرد.
طباطبایی گفت: حضور پلیس در مناطق پرخطر بسیار راهگشا است چرا که هیچ مجرمی برای ارتکاب جرم حاضر به درگیری با پلیس نیست و صرف حضور پلیس در یک منطقه، محیط را برای ارتکاب جرم ناامن می کند.
معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: تشکیل ستاد مقابله و پیشگیری از سرقت، راه اندازی مجتمع سرقت و تشکیل پپلیس قضایی می تواند در این زمینه راهگشا باشد.
علی افتخاری افزود: سارقانی که محکومیت برای آنان صادر شده و کفیل دارند باید هرچه زودتر شناسایی و دستگیر شوند.
وی گفت: هدف از برگزاری این جلسات مچ گیری و پیدا کردن مقصر نیست و همه کسانی که در این نشست حضور دارند به امید بهبود امنیت خوزستان دور هم جمع شده اند.
معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز نیز در این نشست گفت: پیشگیری یک مساله علمی است و برای اجرای صحیح آن باید قواعد آن را رعایت کرد.
محمد گراوند افزود: برای رسیدن به این هدف باید محلات شلوغ در سطح شهرستان ها شناسایی، دلیل وقوع سرقت در هر محله مشخص و ظرفیت ها شناسایی و از آنها استفاده شود.
وی ادامه داد: فعال شدن حراست های اماکن دولتی، الزام به نصب دوربین توسط اماکن تجاری و دولتی در محلات، استفاده از شرکت های حفاظتی برای فعال کردن نگهبان های محله در محله های شلوغ و کوچه های تشدید قرارهای تامین، فعال کردن یگان جلب از جمله اقداماتی است که در این زمینه پیشنهاد می شود.
گراوند گفت: جمع آوری معتادان متجاهر به تنهایی کافی نیست باید برای اجرای گام های پس از آن نیز فکری کرد.
رییس دادگاه های عمومی و انقلاب اهواز نیز گفت: مردم خوزستان بیش از آنکه از خود سرقت رنج ببرند، از احتمال وقوع سرقت احساس ناامنی می کنند.
حجت الاسلام سید جواد حسن زاده بر استفاده از ظرفیت پایگاه های بسیج و ماموران آنها تاکید کرد و افزود: ظرفیت های زیادی در خوزستان وجود دارد که باید از آنها در ارتقای امنیت بهره برد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز در این نشست گفت: تبلیغات شهری شهرداری و عملکرد مرکز صدا و سیمای خوزستان در این زمینه مطلوب نیست و باید برنامه های کارشناسی در این زمینه فراگیر شود.
حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی، بر هم زدن بازارهای اموال مسروقه، کنترل فضای مجازی، برگزاری دوره های تخصصی ویژه ضابطان، افزایش گشت های انتظامی محسوس و نامحسوس، افزایش فرصت دیدار مردم با مقامات قضایی و رسانه ای شدن جلسات و مصوبات آن را از جمله راهکارهای پیشنهادی برای برخورد با این معضل برشمرد.
جانشین فرماندهی انتظامی خوزستان نیز گفت: متاسفانه در اهواز توقفگاه به اندازه کافی وجود ندارد که باتوجه به افزایش قیمت وسایل خودرو در ماه های اخیر، سرقت محتویات خودرو افزایش یافته و این سرقت ها، ۳۵ درصد کل سرقت ها را به خود اختصاص داده است.
سرهنگ محمد صالحی افزود:۲۵درصد سرقت ها را سرقت های خرد در بر می گیرد که سرقت هایی مانند سرقت پمپ آب و سیم برق را شامل می شود.
وی در خصوص اهمیت جمع آوری معتادان متجاهر در کاهش وقوع سرقت بیان کرد:در مقطعی با جمع آوری ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر، ۱۵ درصد سرقت های خرد کاهش یافت؛ در پژوهش دیگری، با جمع آوری معتادان متجاهر به مدت ۱۰ ساعت در شهرستان آبادان، در همین مدت، هشت درصد جرم سرقت کاهش یافت.
صالحی افزود: الزام شهرداری به ساخت توقفگاه در ساختمان های تجاری، استفاده از سیم های خودنگهدار برق، استفاده از نگهبان محله، استفاده از سیستم ایمنی در منازل، ندادن مرخصی به زندانیان جرایم سرقت، می تواند نویدبخش مقابله با سرقت در استان باشد.
وی گفت: گاهی کانون جرم یک شهر است اما آماج جرم در شهرستان های مجاور است که ضرورت دارد تا اقدام های انتظامی به صورت منطقه ای انجام شود.
بسیاری از شهروندان خوزستانی در ماه های اخیر از افزایش سرقت ابراز نگرانی کرده و خواستار برخورد جدی تر با مجرمان شدند.
مطالب پیشنهادی