خوزستان، رتبه ۲۲ طلاق و ۱۳ خودکشی در کشور

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم ارائه اخبار صحیح در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: خوزستان رتبه ۲۲ طلاق و رتبه ۱۳ خودکشی را دارد که رتبه این آسیب‌ها در سال جاری کاهش می‌یابد و وضعیت بهتری خواهیم داشت. متاسفانه برخی فعالان رسانه‌ای و اجتماعی به گونه‌ای اخبار را پوشش می‌دهند که تصور می‌شود خوزستان رتبه نخست این آسیب‌ها را دارد.

غلامرضا شریعتی در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی خوزستان که امروز (۱۵ دی‌ماه) برگزار شد، اظهارکرد: در خصوص آسیب‌های اجتماعی که متوجه خوزستان هستند، جلسات زیادی تشکیل و اقداماتی انجام شده است اما برخی دستگاه‌ها نتایج لازم را طبق آنچه هدف‌گذاری شده است، کسب نکرده‌اند.

وی گفت: باید برنامه‌های سال جاری طبق تجربیاتی که از گذشته به دست آورده‌ایم، تدوین شوند.
استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت و شورای اجتماعی کشور در حد بضاعت وظایف خودشان را در خصوص خوزستان انجام داده‌اند، گفت: بنابراین باید بهره‌وری از اعتباراتی که به خوزستان اختصاص می‌یابد، بالا برود.
شریعتی با تأکید بر لزوم ارائه بسته‌های شغلی توسط سازمان فنی و حرفه‌ای خوزستان، تصریح کرد: به طور مثال انتظار می‌رود در حوزه فنی و حرفه‌ای بسته‌های شغلی تعریف شود نه اینکه تنها آموزش‌های تک‌رشته‌ای ارائه شود و منجر به ایجاد شغل نشود.
وی گفت: اعتبار اجتماعی باید در جای خود هزینه شود. نباید این اعتبارات برای بدهی‌ها و یا اصلاح چاله چوله‌ها هزینه شود. این اعتبار مربوط به مناطق آسیب‌پذیر است و اگر در جای دیگر هزینه شود، گناه و خلاف است. همچنین باید اجرای برنامه‌ها در مناطقی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند، مفصل‌تر باشد.
استاندار خوزستان با اشاره به برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرستان‌های ایذه و شوش، گفت: برگزاری هفته‌های فرهنگی در این شهرستان‌ها کار ارزشمندی است که باید به سایر شهرهای خوزستان تعمیم یابد و همه اقشار را محور قرار دهد تا فضای امید و نشاط به جامعه تزریق شود. همچنین باید یک روز به نام ” انقلاب ” نامگذاری و مراسم آن برگزار شود.
وی با اشاره به استقبال شهروندان از برگزاری کنسرت‌ها گفت: برخی از افراد به شرکت در این کنسرت‌ها علاقه دارند اما توانایی لازم را ندارند که باید شرایط در این زمینه فراهم شود. بخشی از بودجه شهرداری برای مسائل فرهنگی است که باید در این زمینه اقدام کنند.
استاندار خوزستان با اشاره به ارائه آموزش به زنان سرپرست خانوار، گفت: بحث آموزش و تاب‌آوری زنان خانوار بسیار مهم است و گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است که باید این اقدامات با جدیت بیشتری ادامه یابد. همچنین باید برنامه‌ریزی‌ها متناسب با اطلس اجتماعی باشد.
شریعتی با اشاره به موضوع آموزش زوجین برای پیشگیری از طلاق، گفت: آموزش زوجین برای پیشگیری از طلاق از جمله کارهای ارزشمندی است که منجر به اقدامات موثری می‌شود.
وی در خصوص آمار طلاق و خودکشی در خوزستان، گفت: خوزستان رتبه ۲۲ طلاق و رتبه ۱۳ خودکشی را دارد که رتبه این آسیب‌ها در سال جاری کاهش می‌یابد و وضعیت بهتری خواهیم داشت. متاسفانه برخی فعالان رسانه‌ای و اجتماعی به گونه‌ای اخبار را پوشش می‌دهند که تصور می شود خوزستان رتبه نخست این آسیب‌ها را دارد.
استاندار خوزستان با تاکید بر انعکاس اخبار صحیح در حوزه آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: انعکاس این اخبار فراتر از آنچه هست، موجب ناامیدی می‌شود و گاهی اوقات با یک خبر اشتباه، همه اقدامات نقش بر آب می‌شود. باید آنچه هست ارائه شود تا ایرادهای کارها اصلاح شود.

شریعتی با اشاره به بورسیه تحصیلی دانش‌آموزان مستعد مناطق کم‌برخوردار در قالب “کمپین جوانه ” بیان کرد: مقرر شده است که به ۱۰۰۰ دانش‌آموز مستعد مناطق کم‌برخودار بورسیه تحصیلی بدهیم و تصمیم گرفته‌ایم این تعداد را به ۳۰۰۰ نفر افزایش دهیم. امیدواریم خیرین و توانمندان جامعه در این زمینه ما را یاری کنند.

 

مطالب پیشنهادی