استان ۱۵ خرداد جدی شد؛

طرح ۱۵ استان جدید/ خوزستان: شمالی، جنوبی و مرکزی

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: آخرین‌ماه‌های دولت دهم، زمزمه‌هایی از ایجاد چند استان جدید شنیده شد. هرچند که این طرح هنوز اجرایی نشده، اما مناطق بسیاری به دنبال کسب لقب سی‌ودومین استان کشور هستند.

بیش از ۵ سال از زمانی که زمزمه تشکیل سی‌ودومین استان کشور شنیده شد، می‌گذرد. در طول این سال‌ها طرح تشکیل استان جدید لابلای طرح‌های مهم دیگر گم شده بود، چرا که بر اساس قوانین تقسیمات کشوری، «وزارت کشور بنا به ضرورت می‌تواند با تصویب هیات وزیران با انتزاع و الحاق روستاها، بخش‌ها یا شهرستان‌های مجاور، استان‌ها را تعدیل نماید مگر آنکه به تصویب مجلس شورای اسلامی، ایجاد استان جدید ضروری شناخته نشود.»

اما پرونده تشکیل استان جدید با سخنان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بار دیگر باز شده است. سید حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تازگی از طرح ایجاد استان ۱۵ خرداد در تقسیمات کشوری و پرونده آن در وزارت کشور خبر داده است. بر همین اساس شاید بد نباشد بار دیگر نگاهی به استان‌های احتمالی جدید بیندازیم.

استان «۱۵ خرداد»
ورامین سال‌هاست که در یک قدمی تبدیل شدن به مرکز استان قرار دارد. قرار است استان ۱۵ خرداد شامل شهرهایی از جمله ورامین، پیشوا و قرچک باشد.

استان «کاشان»
کاشان سال‌هاست درخواست جدایی از اصفهان و مستقل شدن را مطرح کرده است. طرح استان شدن این شهر در دولت نهم کمی جدی‌تر از بقیه طرح‌ها مطرح شده بود و احمدی‌نژاد در سفری که دو سال قبل به این شهر داشت، از مردم خواست جمعیت‌شان را بیشتر کنند تا استان شوند. او گفته بود: «یک ایراد قانونی وجود دارد و آن بحث جمعیت است که البته سه راه وجود دارد. یک راه آن فقط دست شماست و راه دیگر آن دست مجلس است و راه دیگر آن نیز تلفیقی است. همفکری کنید و یک راه پیدا کنید… چه چیزی بهتر از این که به جای ۳۰۰هزار کاشانی انقلابی و مومن، یک میلیون کاشانی نجیب داشته باشیم؟»

استان «خلیج فارس»
پیشنهاد تشکیل استان خلیج فارس در اردیبهشت ماه ۹۱در مجلس مطرح شد. این استان قرار است شامل جزایر استان هرمزگان (جزایر قشم و کیش و بنادر لاوان، لنگه، سیری، جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک) و به مرکزیت ابوموسی باشد.

استان «زاگرس»
استان زاگرس یا لرستان شرقی که ایده آن از سوی اهالی لرستان مطرح شده، قرار است با مرکزیت بروجرد در شرق لرستان فعلی تشکیل شود. طرح اولیه تشکیل این استان در سال ۱۳۷۵ و هنگام سفر رئیس جمهور وقت، آیت الله هاشمی رفسنجانی به بروجرد ارائه شد و هنوز مسکوت مانده است. این استان می‌تواند شامل شهرهای نهاوند، بروجرد، ملایر، دورود، ازنا و الیگودرز باشد.

استان «بم»
طرح استان بم به وزارت کشور داده شده و قرار است شامل نواحی جنوبی و شرقی استان کرمان باشد. در این طرح شهرستان بم مرکز استان خواهد شد.

استان «کرمان جنوبی»
مردم جنوب کرمان هم به دنبال ایجاد استانی مستقل به نام کرمان جنوبی به مرکزیت جیرفت هستند.

استان «خوزستان شمالی»
نخستین بار ایده خوزستان شمالی از سوی نماینده مردم دزفول مطرح شد. در این طرح دزفول مرکز استان و شهرهای ایذه، شوش، شوشتر، مسجد سلیمان، اندیمشک، گتوند و لالی سایر شهرهای خوزستان شمالی خواهند بود.

استان «خوزستان جنوبی»

در مقابل طرح خوزستان شمالی، برخی نمایندگان جنوب و شرق خوزستان، طرح خوزستان جنوبی با مرکز ماهشهر و یا بهبهان و شهرهای بهبهان، آغاجاری، امیدیه، هندیجان، ماهشهر، شادگان، آبادان و خرمشهر را مطرح کردند.

استان «سربداران»
تقاضای استان سربداران همزمان با تقسیم استان خراسان به سه بخش شمالی، رضوی و جنوبی از سوی مردم سبزوار مطرح شد.

استان «شاهرود»
شاهرودی‌ها هم به دنبال ایجاد استانی به همین نام هستند. وسعت شهرستان شاهرود، جمعیت بالا و موقعیت جغرافیایی آن از جمله مهم‌ترین دلایل مردم شاهرود برای ایجاد استان شاهرود است.

استان «گلشن»
استان گلشن قرار است با اجتماع شهرستان‌های طبس از استان یزد، خور و بیابانک از استان اصفهان و بشرویه از استان خراسان جنوبی با یکدیگر تشکیل شود. مرکز استان گلشن شهرستان طبس خواهد بود.

استان «مازندران غربی»
اگر قرار باشد استان مازندران غربی شکل بگیرد، باید شهرستان رودسر از استان گیلان به همراه شهرستان‌های رامسر، تنکابن، عباس آباد، چالوس، نوشهر و نور و رویان از استان مازندران جدا شوند و با مرکزیت تنکابن این استان را تشکیل دهند.

استان «کردستان شمالی»
طرح تشکیل استان کردستان شمالی به مرکزیت بوکان نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که در سال‌های اخیر به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. کردستان شمالی شهرستان‌های کردنشین جنوب دریاچه ارومیه و شهرستان‌های سقز و بانه در شمال استان کردستان را دربر می‌گیرد.

استان «لارستان»
طرح تفکیک استان فارس و تشکیل استان لارستان به مرکزیت لار نیز به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. این استان در جنوب استان فارس قرار خواهد گرفت.

استان «تالش»
استان تالش قرار است به مرکزیت آستارا تشکیل شود.

البته در طول این سال‌ها طرح ایجاد استان‌های زیاد دیگری نیز به مجلس شورای اسلامی رفته است، با این حال طرح تشکیل هیچ‌کدام از این استان‌ها به اندازه استان ۱۵ خرداد به اجرا نزدیک نشده است.

مطالب پیشنهادی