از مدیران پروازی به نمایندگان پروازی! / پدیده ی مرکز نشینی خلاف قانون است / چه بر سر شعار زیبای پایان حضور مدیران پروازی آمد!؟

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پدیده ی مدیران پروازی که پس از آتش سوزی پتروشیمی بوعلی بیش از هر زمان دیگر توجه همگان را به خود جلب کرد؛ مدت هاست سوژه ی تبلیغات نمایندگان، استانداران، وزرا و حتی مقامات عالی کشوری شده است.

بیژن نامدار زنگنه در سال ۹۵ و پس از حادثه پتروشیمی بوعلی به عنوان نخستین وزیر دولت با ابلاغ بخشنامه ای خواستار سکونت مدیران در محل کار و عدم انتصاب مدیران پروازی شده بود.

موضوعی که در همان سال طی بخشنامه ای از سوی معاون اول رئیس جمهور بر آن تاکید شد.

اسحاق جهانگیری در بخشنامه ی ۱۹ دی‌ماه ۹۵  تذکر داده بود: لازم است مدیران به طور تمام‌وقت در محل خدمت خود حضور داشته باشند، همچنین ضروری حضور تمام‌وقت در محل خدمت در ابلاغ انتصاب آنها ذکر و اکیداً از انتصاب مدیرانی که به هر دلیل قادر به حضور دائمی در محل خدمت خود نیستند (به‌اصطلاح پروازی) و یا مدیرانی که در بیش از یک پروژه اشتغال دارند، خودداری شده است. طبق همین بخشنامه استفاده از مدیران محلی و بومی در شرایط مدیریتی و تخصصی مشابه دارای اولویت است.

طی دو سال اخیر این موضوع مدام سوژه ی خطیبان جمعه، نمایندگان و دولتی هایی بود که مدام وعده هایی برای حل مشکلات خوزستان بیان می کردند.

این موضوع تا جایی داغ شد که در تابستان سال جاری رئیس جمهور در افتتاحیه چند طرح پتروشیمی در عسلویه بر این موضوع تاکید کرد.

مدیران بومی جایگزین پروازی ها می شوند

محسنی بندپی‌ سرپرست وقت وزارت کار در سفر شهریور ماه خود به خوزستان با تاکید بر پایان کار پروازی‌ها در صنایع استان، وعده‌‌ جایگزینی مدیران بومی به جای پروازی ها را داده بود.

ورود بازرسی به موضوع پروازی ها

علی دژمان معاون اداره کل بازرسی خوزستان نیز در این باره می گوید: “سازمان بازرسی در راستای اجرای قانون و حسن جریان امور، موضوع را پیگیری می کند. اگرچه این موضوع از وظایف وکلای ملت و نماینده ارشد دولت در استان هست.”

در تابستان سال جاری ۱۶ نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی بر پایان حضور پروازی ها در خوزستان تاکید کرده بودند.

تا جایی که جواد کاظم نسب الباجی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی مشکلات خوزستان در حد فاجعه خواند و یکی از عوامل مهم عقبگرد استان خوزستان را وجود مدیران غیر بومی پروازی، ناکارآمد و غیر متخصص دانست.

پاپی زاده رئیس وقت مجمع نمایندگان خوزستان نیز انتصاب اقوام و اطرافیان بدون تخصص مدیران پروازی را عامل ضایع کردن حق خوزستانی ها معرفی کرد.

قاسم ساعدی نماینده دشت آزادگان نیز بخشنامه دوسال پیش پایان کار مدیران بومی و عدم تحقق آن را نشان دهنده شعاری بودن و ناتوانی دولت در تحقق شعارهایش می داند.

علی گلمرادی که بیشترین مدیران پروازی در حوزه انتخابیه اش حضور دارند، چنین می گوید: “عدم موفقیت دولت در برخورد با مدیران پروازی یا به دلیل نداشتن اراده عملی بوده، در این مسئله کوتاهی صورت گرفته و مسئولان مربوطه باید در ریشه‌کن کردن  این نوع سبک مدیرتی غلط و ناکارآمد که به منافع ملی ضربه زده اقدامات جدی تری انجام  دهند.”

اهانت به مردم خوزستان

 مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی وجود مدیران غیر بومی و پروازی را اهانت به مردم استان می داند.

** هشدار نماینده ولی فقیه: جوانان خوزستانی را تروریست نکنید

آیت الله موسوی جزایری در جلسه شورای اداری استان در تاریخ ۲۰ آذرماه سال ۱۳۹۶ که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن اجتماعات شهید هاشمی استانداری برگزار شد گفته بود: “اگر نسبت به مسائلی همچون استخدام ها و بیکاری مردم بی اعتنایی شود، با وجود فعالیت های گروه های و فرقه های ضاله جان عده زیادی از مردم، مسئولان و علما به خطر خواهد افتاد، باید به این مسائل اهمیت داده شود.”

این بیانات آیت الله جزایری ۱۰ ماه پیش از حادثه تروریستی اهواز بیان شده بود.

انزجار‌ آیت الله حیدری از مدیران پروازی و استخدام افراد غیر بومی در خوزستان

آیت الله حیدری دیگر نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مردم شهرستان کارون پدیده مدیران پروازی و استخدام افراد غیر بومی در خوزستان را منزجر کننده دانست و گفته است: جوانان تحصیل کرده ما به دنبال کار می‌گردند اما فلان مدیر پروازی می آید و نیروها را هم از شهر و فامیل خود به آن شرکت می آورد؛ ما از این ها اعلام انزجار میکنیم.

مخالف وجود حتی یک مدیر پروازی هستم

شریعتی استاندار خوزستان در مردادماه سال ۹۵ و ابتدای حضور خود در این منصب با مخالفت صریح با چنین انتصاب هایی وعده پایان حضور پروازی ها در خوزستان را داد و گفت: تمام سعی و تلاش من بر این است که خوزستان حتی یک مدیر پروازی نداشته باشد و مسئولیت‌ها به مدیران بومی سپرده شود.

وعده ای که تابستان امسال گفته می شود با ارسال نامه ای به وزرا بر آن تاکید شده است.

مردم خوزستان پس از مشاهد ی رفتار دوگانه مدیران و نمایندگان با پدیده برخورد با مدیران پروازی و ناامیدی از تحقق شعارهای آنها، با امضای مطالبه ای که بیش از ۲ هزار امضا جمع آوری کرد، خواستار ورود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع شدند.

مطالبه ای که احمد توکلی عضو تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت را مجبور به ارسال دو نامه جداگانه به بیژن زنگنه وزیر نفت و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع برکناری مدیران شاغل پروازی صنایع بزرگ و پتروشیمی های خوزستان و دستور ممنوعیت بکارگیری مدیران پروازی کرد.

اولتیماتوم وزیرکار به مدیران پروازی و غیربومی

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آیین تکریم و معارفه معاونان امور مجلس، حقوقی و استان‌ها، امور تعاون، روابط کار، مدیرکل حوزه وزارتی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران روز شنبه دهم آذر در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اولتیماتوم جدی به مدیران دارای بیش از دو شغل و پروازی؛ تاکید کرد: در وزارت کار مدیرپروازی نخواهیم داشت و معنایی ندارد که مدیران با یک پرواز هفته‌ای یک‌بار به محل خدمت خود بروند.

او تاکید کرد: باید بومی‌گزینی جایگزین مدیران پروازی شود و این افراد یک‌ماه بیشتر فرصت ندارند.

شریعتمداری اضافه کرد: این مسیری است که باید در سطح کشور طی کنیم . بومی گزینی بحث جدی ماست. بنده تا یک ماه آینده فرصت می‌گذارم که مدیریت پروازی برای کارهایی که باید در آن منطقه مدیریت شود تعطیل شود ، اجازه  نمی‌دهم یک واحد تولیدی با عظمتی در گوشه‌ای از کشور داشته باشیم و فردی هفته‌ای یک‌بار به آن منطقه برود و آن را مدیریت کند. چنین مدیریتی در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معنایی ندارد. مدیران صندوق‌ها و معاونان باید دقت داشته باشند که ما مدیران پروازی نداریم. افراد باید در واحدهای بزرگ، تولیدی و مهم، سرکار بایستند و مدیریت کنند . باید فرد در منطقه مدیریتی خود زندگی کند و بومی‌گزینی اصل ماست. نمی‌شود با پرواز مدیریت کرد و این کار را با قوت ادامه می‌دهم.

پدیده ی جدید؛ نمایندگان پروازی!

خبرگزاری قدس در گزارشی فاش کرده است نه تنها مدیران ارشد صنایع، بلکه به گوش می رسد علاوه بر شهردارها پدیده ی پروازی بودن به نمایندگان خوزستان نیز سرایت کرده است.

علی دژمان به این خبرگزاری گفته است: در بعضی مشاغل مثل پتروشیمی و نفت نه تنها مدیر پروازی که حتی کارمند پروازی داریم.

او این موضوع را بسیار جزئی تر دانسته و گفته است: خیلی از مدیران شهرستان ها و فرمانداران اغلب ساکن مراکز استان هستند که در قانون به خصوص قوانین شهرداریها؛ طبق ماده ۳ آیین نامه احراز شهر در توضیح شرایط شهردار گفته شده که هر شهردار از بدو خدمت تا پایان آن باید در محل خدمت خود سکونت داشته باشد؛ بنابراین اگر فرد در محل مورد نظر اسکان نداشته باشد شورای شهر می تواند دستور لغو حکم او را به مجلس بدهد، اما در خوزستان همچنان عده ای از شهرداران شهرستانها در اهواز سکونت دارند.

او با اشاره به اینکه، مشکل در تفسیر از سکونت است، ادامه می دهد: وزارت کشور و شوراها این سکونت را تفسیر می کنند و می گویند منظور بودن شخص شهردار است نه خانواده او، شهردار می تواند در مهمانسرای سازمان مربوطه بماند، درحالیکه منظور قانونگذار زندگی کردن شهردار با خانواده در شهر محل خدمت است، یک شهردار از بدو تولد مردم تا خاکسپاری با آنها درارتباط است و حتی بستگان یک میت باید مجوز خود را از شهرداری بگیرند، پس منظور سکونت دائمی است اما متاسفانه در استان ما رعایت نمی‌شود.

حال که همه راه های لازم برای برخورد با این پدیده ی “منزجر کننده” رفته شده و از صدر مسئولین نظام تا ذیل بر آن تاکید دارند؛ وظیفه ی نمایندگان مجلس و رسانه ها به عنوان ناظرین و نمایندگان افکار عمومی سنگین تر می شود؛ تا شاید بتوان این بنای کج مرکز نشینی مدیران را فرو ریخت و  اندکی از مشکلات و درد استان ثروتمند اما فقیر خوزستان کاست.

مطالب پیشنهادی