کشت کینوا برای نخستین بار در جنوب خوزستان انجام شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: معاون کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی گفت: کشت گیاه ‘کینوا’ یا خاویار سبز برای نخستین بار در سطح پنج هکتار از زمین های این مجتمع در جنوب خوزستان انجام شد.

تورج بهادری روز سه شنبه افزود:با توجه به وضعیت آب و هوایی منطقه و تحمل بالای گیاه کینوا در مقابل خشکی و شوری، کشت این گیاه به صورت آزمایشی در زمین های کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی انجام شده است.
به گفته وی طرح کشت آزمایشی کینوا در کشت و صنعت های امام خمینی(ره) ، دعبل خزاعی ، میرزا کوچک خان و کشت و صنعت امیرکبیر نیز در سطح ۶۵ هکتار در حال انجام است.
معاون کشاورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی افزود: کینوا از جمله گیاهان کم هزینه و با آب بری کم است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنج باشد و با داشتن ویژگی تحمل بالا به شوری و خشکی می‌تواند به عنوان گیاهی با ارزش اقتصادی بالا وارد تولیدات کشاورزی خوزستان شود.
بهادری افزود: این گیاه به خاویار گیاهی نیز معروف است و منبع غنی آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه دارد و در صورت سرمایه گذاری و آموزش مناسب به بهره برداران محلی می تواند در آینده به یکی از مهمترین محصولات تولیدی خوزستان تبدیل شود.
معاون کشاورزی کشت و صنعت سلمان فارسی در ادامه گفت: طرز پخت گیاه کینوا تا حد زیادی شبیه به برنج است و به خاطر رشد خوب در بدترین و دشوارترین شرایط آب و هوایی قابل کشت است و برای بیابان زدایی نیز می‌تواند کاشته شود.
بهادری افزود: این گیاه ارزش غذایی و مقاومت به شوری بالایی دارد و با مصرف آب کم، محصول مناسبی تولید می‌کند و می‌توان دانه آن را جایگزین برنج کرد و یا همراه با برنج مصرف کرد. تنها مساله کینوا این است که به فرآوری نیاز دارد بنابراین با توسعه صنایع تبدیلی می‌توان امیدوار بود که کشت کینوا در کشور توسعه پیدا کند.
وی از دیگر ویژگی‌هایی که این گیاه را مناسب کشت در خوزستان و کشت و صنعت های نیشکر قرار داده طول دوره رشد کوتاه کمتر از حدود ۱۲۰ روز ، مصرف آب کم در مقایسه با محصولاتی همچون گندم و کلزا و همچنین انطباق آن با تناوب زراعی نیشکر برشمرد.
سازمان خواربار جهانی، فائو، سال ۲۰۱۳ را سال جهانی کینوا نامید. این گیاه بومی کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتیین است و ارزش اقتصادی آن چندین برابر محصولاتی نظیر گندم و کلزا است.
از برگ‌های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می‌شود ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی بنام‌های خاویار گیاهی و برنج ‘اینکا’ هم معروف است.
ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه آن توسط سازمان خاروبار جهانی (FAO) با شیر خشک شده است. دانه‌های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری از گندم، جو و ذرت دارند.
مطالب پیشنهادی