آلودگی نفتی دریای هندیجان جدی‌ست

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: بخشدار مرکزی هندیجان گفت: بخشی از آلودگی نفتی که در منطقه کوهستانی رگ سفید رخ داده با جریان آب باران به کنار ساحل این شهرستان در روستای بوطاهری رسیده است.

غلامعباس دانش پژوه اظهار داشت: همانطور که از قبل پیش بینی می شد آلودگی نفتی که در کوه های رگ سفید رخ داده بود براثر جریان آب ناشی از بارندگی از طریق کانال آب به پایین منطقه منتقل و سرانجام به سواحل روستای بوطاهری رسید.
وی گفت: افرادی که در این منطقه مشغول ماهیگیری هستند از صید میگو با لکه های نفتی خبر داده اند ولی این آلودگی به نظر می رسد تاکنون به مناطق عمیق دریا نفوذ نکرده است.
بخشدار مرکزی هندیجان گفت: این لکه های نفتی بخشی از زمین های کشاورزی، حاشیه جاده هندیجان به دیلم و محیط زیست اطراف را در بر گرفته و آلودگی کرده و لازم است متولیان امر هر چه سریعتر برای جمع آوری لکه های فعلی و آلودگی نفتی در کوه های رگ سفید چاره اندیشی کنند زیرا با توجه به بارندگی امکان افزایش حجم آن وجود دارد.
رئیس اداره شیلات و آبزی پروری هندیجان نیز با تایید این آلودگی نفتی به خبرنگار ایرنا گفت:کارشناسان این اداره بررسی لازم برای تعیین و حجم آلودگی را آغاز کرده و با اعزام تیم های ارزیابی با شناور، بررسی دقیقی از میزان این آلودگی در ساحل و دریا در حال انجام است.
فلامرز مزارعی گفت: بخش زیادی از جمعیت این شهرستان صیاد می باشند و از راه ماهیگیری امرار معاش می کنند و نباید اجازه داد آلودگی به این سادگی به سمت دریا حرکت و معیشت صیادان این شهرستان را به خطر اندازد.
وی از صیادان هندیجانی خواست با ارائه مختصات جغرافیایی هرگونه آلودگی نفتی را به این اداره اطلاع دهند.
به گزارش ایرنا، بخشدار مرکزی هندیجان ۲۶ آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از مشاهده آلودگی و لکه های نفتی در منطقه رگ سفید و روبروی روستای بوطاهری خبر داد.
غلامعباس دانش پژوه افزود: بارندگی و سیلاب موجب آشکار شدن این آلودگی و انتقال آن به پایین کوه شده که زمین های کشاورزی منطقه را تهدید می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان نیز ۲۵ آذر در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در خصوص نتیجه بررسی ها برای تعیین منشاء این آلودگی اظهار داشت: لکه های نفتی به جا مانده از چاه شماره ۱۴۷ که پارسال در رگ سفید دچار آتش سوزی شد منشاء آلودگی نفتی در این منطقه است.
مصطفی حق زاده گفت: با بررسی محل چاه قدیم که سال گذشته دچار آتش سوزی شده بود مشخص گردید در پایین دست چاه مشرف به دره لکه های نفتی وجود دارد که این مواد در زمان حادثه از دهانه چاه فوران و به دره های پایین دست سرازیر و با شروع بارندگی ،مواد نفتی که در گودال ها و دره ها جمع شده بود به پایین دست هدایت و باعث آلودگی آبراهه ها شده است.
شهریور ماه امسال نیز آلودگی نفتی بخشی از منطقه دریایی بحرکان هندیجان را آلوده کرد.
شهرستان هندیجان با ۹۵ کیلومتر مرز آبی در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی خوزستان است.

مطالب پیشنهادی