هور حدود ۳ ماه است می‌سوزد/ توان ندارید بروید

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:

۸۲ روز است که هورالعظیم می‌سوزد و دود آن نفس خوزستانی‌ها را تنگ کرده است. به‌رغم اینکه عملیات اطفای حریق بلافاصله بعد از انجام مذاکرات ایران و عراق در کشور همسایه بار‌ها انجام شد، اما گویی قرار نیست این زبانه‌های آتش آرام بگیرند؛ تا جایی که آتش به بخش ایرانی تالاب کشیده شد و نزدیک به هزار و ۲۰۰ هکتار از آن را خاکستر کرد. از این رو مسئولان عملیات تجسس و علت‌یابی را آغاز کردند و توانستند دو نفر را به عنوان عاملان آتش سوزی شناسایی و دستگیر کنند. بنابر این انتظار می‌رود به زودی کمی از داغ این تالاب بین‌المللی کاسته شود.

تالاب هور که در ایران نام تالاب هویزه را گرفته و در داخل عراق به نام هورالعظیم شناخته می‌شود، به عنوان یکی از تالاب‌های گسترده با وسعتی ۱۱۸ هزار هکتاری شناخته می‌شود. تالابی که بخش عمده آن در عراق و قسمت اندکی از آن متعلق به ایران است و از ۱۲ تیرماه سال‌جاری در بخش خارجی دچار حریق گسترده شده است. حریقی که دود آن به چشم خوزستانی‌ها می‌رود و نفس آن‌ها را تنگ می‌کند.

مردم استانی که پیش از این هم با معضل ریزگرد‌ها مواجه بودند و حالا عمق دیدشان به کمتر از ۴ متر رسیده است. از همین رو مسئولان از همان روز‌های اول حادثه وارد میدان شدند و ضمن مذاکره با مسئولان داخلی عراق، مجوز پرواز هواپیما‌های اطفای حریق ایران در خاک عراق را گرفتند. آتش در همان تیرماه خاموش شد، اما باز باری دیگر زبانه‌های آن از گوشه‌ای دیگر بر فراز آسمان رفت. امکان اجرای عملیات اطفای حریق زمینی به دلیل وجود مسیر‌های صعب‌العبور و باتلاقی نبود.
عملیات دشوار ۸۲ روزه
با این حال نیرو‌های امدادگر در هر شرایطی خود را به مراکز آتش‌سوزی می‌رساندند و باز هم خبری از اطفای حریق کامل منتشر نمی‌شد. بالاخره معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست احتمال آتش سوزی عمدی تالاب را مطرح کرد. به طوری که مسعود تجریشی از احتمال به آتش کشیده شدن تالاب به دست آشوب‌گران بصره خبر داد. همین موضوع باعث شد عملیات تجسس در جای جای این تالاب بین‌المللی شروع شود. در همین حین بود که بخش داخلی هم طعمه حریق شد.
اتفاقی که از سوی کارشناسان به دلیل وجود منابع آبی و خشک نبودن تالاب در این بخش غیر طبیعی بود. در این خصوص کیومرث حاجی‌زاده، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان طی گزارشی به «جوان» گفته بود که به دلیل وجود منابع آبی در بخش ایرانی تالاب احتمال شعله‌ور شدن نیزار‌ها در این بخش خیلی کم است. با این حال بعد از چند ماه حریق دنباله‌دار هورالعظیم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس تصاویر ماهواره‌‎ای از حریق نزدیک به هزار ۲۰۰ هکتار از بخش داخلی تالاب خبر داد.
تالاب هویزه آب می‌خواهد
مسئله‌ای که با توجه به خشک نبودن تالاب در بخش داخلی و گفته‌های متولیان امکان‌پذیر نبود. از همین رو احتمال عمدی بودن آتش سوزی در بخش داخلی قوت بیشتری یافت و نیرو‌های بسیاری برای یافتن عامل یا عاملان آتش سوزی شبانه روز تلاش کردند. نتیجه این اقدامات هم بعد از ۸۲ روز و خاکستر شدن بخش زیادی از تالاب، به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان دستگیری دو نفر از عوامل آتش سوزی بخش ایرانی تالاب شد. حاجی‌زاده با اشاره به اینکه کلیه امکانات مردمی و تجهیزاتی برای مهار این آتش سوزی بسیج شده‌اند و عملیات اطفای حریق ادامه دارد، می‌افزاید: «عاملان آتش سوزی داخلی تالاب هویزه اکنون به دستگاه قضایی تحویل داده شده‌اند.»
به‌رغم اینکه پیش‌بینی می‌شود به زودی آتش تالاب خنک شود، اما باز هم با توجه به مستعد بودن آن، احتمال حریقی دیگر وجود دارد. از این‌رو برای جلوگیری از ادامه این آتش سوزی‌ها چه طبیعی و چه بر اثر عوامل انسانی، آیت ا… محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز خواستار رهاسازی آب کرخه به تالاب از سوی وزارت نیرو شده است. چرا که در غیر این صورت با توجه به کاهش شدید پوشش گیاهی منطقه احتمال ایجاد کانون دیگری برای طغیان ریزگرد‌ها وجود دارد. علاوه بر این ضروری است همان طور که عاملان داخلی آتش سوزی شناسایی شده‌اند، عاملان خارجی هم دستگیر شوند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.