لغو روادید برای عراقی ها «آره» اما برای زائران ایرانی «نه»؟!

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  در سالهای اخیر با بهبود روابط میان کشورمان و عراق و همچنین استقرار امنیت در شهرهای این کشور، هموطنان زیادی برای زیارت عتبات به عراق سفر می کنند.

سیل جمعیت زائران ایرانی برای زیارت عتبات در روزهای منتهی به اربعین حسینی (ع) است و طبق آمار رسمی منتشر شده، این تعداد روندی افزایشی داشته به گونه ای که در سال گذشته بالغ بر ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار نفر تنها در موسم اربعین، عمدتا از طریق دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان، وارد عراق شدند.

اما نکته ای در این میان هرساله با نزدیک شدن به محرم صدر اخبار را به خود اختصاص می دهد، موضوع «لغو روادید زائران ایرانی» است که علیرغم تلاش های دیپلماتیک فراوان، با مخالف جدی عراقی ها مواجه می شود.

عراقی ها علاوه بر مخالفت با لغو روادید، قوانین سخت و محکمی مانند حبس های چندماهه برای ورود بدون ویزا به کشورشان اعمال می کنند.

عدم انعطاف طرف عراقی در حالی است که اخیراً شرط روادید برای ورود عراقی ها به منطقه آزاد اروند برداشته شده و شهروندان عراقی روزانه خریدهای عادی خود را در طول سال از بازارهای آبادان و خرمشهر انجام می دهند.

حجت الاسلام موسوی فرد امام جمعه خرمشهر در گفتگو با فارس در این خصوص گفت: ویزا همانطور که برای ورود اتباع عراقی به منطقه آزاد اروند لغو شد، باید برای زائران خرمشهر و آبادان نیز توسط مسؤولان پیگیری شود.

 

افزایش نرخ ارز مشکلی دیگر برای زائران

به گزارش رهیاب ؛ افزایش چند برابری نرخ دلار و به طبع آن افزایش قیمت اخذ ویزا یکی دیگر از مشکلات زائران ایرانی است که با این وجود شرایط را برای سفر به عتبات دشوار کرده است.

البته روز گذشته وزیر کشور خبر از اختصاص ارز ۷ هزار تومانی به وسیله سامانه نیما به زائران داد و عنوان کرد: این ارز به صورت نقدی به زائران داده نمی شود بلکه حواله ای از سامانه نیما به آنها ارائه خواهد شد.

این درحالی است که عراق امسال ۱۰ دلار به ۴۰ دلار نرخ اخذ ویزا به بهانه هزینه گردشگری اضافه کرده بود که با پیگیری های مسئولان ایرانی تاکنون این افزایش ۱۰ دلاری منتفی شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.